Homey Dashboard op iPad of tablet

Eind dit jaar wordt onze nieuwbouw woning opgeleverd. Een mooi moment op me te verdiepen in slimme systemen om de woning te automatiseren.

Om die reden ben ik ook de ontwikkelingen rondom de Homey aan het volgen. De connectiviteit met de diverse standaarden lijkt me een groot voordeel maar het bediengemak (en de manier waarop Athom daar keuzes in maakt voor haar gebruikers) weerhouden mij nog. Dat heeft ondermeer te maken met het onderstaande. Ik ben benieuwd naar de ervaringen en meningen van anderen.

Het artikel over het e-ink dashboard is daarin exemplarisch en komt bij mij totaal verkeerd over. Ik wil mijn verlichting en gordijnen niet pas kunnen bedienen door mijn telefoon te zoeken dus ik een voorwaarde is voor mij (daarnaast) een klein scherm aan de muur waar ik (en mijn huisgenoten) verlichtingsscenario’s en verduisteringsscenario’s kan activeren, andere flows, de deurcamera kan bekijken, de muziekinstallatie kan bedienen etc etc.

In het artikel staat daar het volgende over:

" For some reason, home automation enthousiasts always want a wall-mounted dashboard. Maybe because it makes your home look like Star Trek? Who knows, but I must admit, they definitely look cool!"

Kennelijk luistert men bij atoom niet of nauwelijks naar de functionele behoeftes van haar gebruikers en worden deze behoeftes weggezet alsof mensen enkel ‘star trek’ achtige oplossingen wenst. Als ik de berichten hier en elders lees dan is er een heel brede wens om de domotica ook te kunnen bedienen buiten de telefoon app om. Dat lijkt geheel niet te worden begrepen.

En verder:

"Why we never created a dashboard:

Firstly, most people expect such a dashboard app to work on their ancient Android tablet that’s currently collecting dust in a drawer somewhere. There’s a good reason that those tablets aren’t used anymore: they’re slow. Very slow . Especially Android is infamously known for becoming slower over time, because many background services (such as Google Play Services) are automatically updated, but not optimised for older hardware. Old iPads on the other hand have very limited capabilities in terms of keeping the screen awake, or even toggling it on and off remotely. So if we’d were to develop a dedicated dashboard app, we couldn’t guarantee a great experience for most users."

Er wordt dus de aanname gedaan dat de gebruikers enkel een oude tablet van zolder hiervoor willen gebruiken. Ik ben echter bereid een nieuwe iPad voor dit doel aan te schaffen. Atmos en diverse andere partijen ontwikkelen ook eigen hardware als bediening van een smart home. Ik weet niet waar de stelling over de oude tablets vandaan komt. Is dat onderzocht? Maar wat is het verschil met de bediening met een smartphone? Ook daarbij kunnen gebruikers een ouder exemplaar met verouderde software gebruiken. Ik denk dat heel veel gebruikers hun huidige actuele tablets en iPads voor het bedienen van de homey willen gebruiken net zoals de telefoon. Als ik (en mijn huisgenoten) thuis zijn dan doe ik meer op de iPad dan op de iPhone vanwege het bediengemak.

Het tweede argument is het energiegebruik van een dergelijke oplossing:

“Another big concern is energy usage. A tablet that is always on uses a lot of energy, regardless it’s rarely being looked at. And not that many tablets have presence sensors, so eventually it might become quite expensive to keep the display on all the time. In some way, it would even be quite ironic to see your live energy measurements on a tablet that uses a lot of energy to display them…”

Los van de aanname dat er amper naar de tablet wordt gekeken… wordt er ook een aanname gedaan dat mensen de tablet gebruiken om het energie verbruik te bekijken. Hoe zit het dan met het energieverbruik van je telefoon is dat veel minder en het moet toch mogelijk zijn de iPad te activeren op het moment dat je iets wilt kunnen zien, iets wilt activeren of er een sensor zoals een slimme deurbel actief wordt. Daarnaast is mijn nieuwbouwwoning energieneutraal (EPC 0,0) met warmtepomp en zonnepanelen dus zonder gas.

Ik vind het dan ook wel enigzins stuitend dat de mensen bij athom voor mij de keuze maken op basis van bepaalde aannames die voor zover ik kan zien niet worden onderbouwd wat handig, passend en energiezuinig is. Het getuigt volgens mij niet van veel inzicht in de gebruikers en komt voor mij ook wel arrogant over. En dat is mi zonde voor een bedrijf wat een product heeft waarmee ze voorloper zijn en met veel potentie.

7 Likes

Eh, ja, en nu?
Heb je dit allemaal gelezen: https://community.homey.app/search?q=dashboard
Of dit: https://community.homey.app/search?q=homey.ink

Dan maar geen Homey dus?

Dag Roy,

Moet er perse een vraag zijn? Volgens mij moet het mogelijk zijn om op een discussie forum naast vragen ook meningen en ervaringen te delen. Ik stel dan ook ‘ik ben benieuwd naar de ervaringen en meningen van anderen’.

Als ik de enige ben die dit zo ervaart prima, maar als er veel zijn die iets vergelijkbaars ervaren dan is dat ook een signaal lijkt me.

Als je graag zou willen discussiëren over een dashboard op een Ipad of tablet dan snap ik dat. Zijn een hoop topics over ook.
Ik snap niet dat je al deze dingen wilt vertellen net nadat er een dashboard te runnen is op wat je maar wilt. Op een Ipad2 met IOS 9.2.1 of een Kobo e-reader en zelfs op de desktop. Wat is nou de grap om net nadat het allemaal werkt te komen klagen dat Athom niet luistert naar iedereen die een dashboard wil?
Mocht je hier toch een goeie reden voor hebben dan laat ik hem open, anders gaat hij dicht.

Dag Peter,

Ik twijfel inderdaad sterk. Ik wil oa ook nog even de Atmos homecontrol afwachten en ik moet mijn keuze pas aan het einde van het jaar maken. Ik heb de diverse vragen hier over inderdaad gezien maar de meesten gaan over de periode voor versie 2.0. Verder zie ik zo niet een echte oplossing die voldoet (of ik moet die net hebben gemist) maar het onderschrijft eigenlijk mijn punt dat als je kijkt naar de kennelijke grote behoefte het bedrijf dat met het artikel over e-ink en de daarin opgenomen argumenten zomaar terzijde schuift.

1 Like

Die heb je net nog een paar keer gemist dan. Ik doe deze op slot. Mocht je hier problemen mee hebben dan hoor ik dat graag via PM.