Homey built-in presence detection huidige situatie

Locative werkt met webhooks zonder Authenticatie. Ik weet niet of ik daar heel gelukkig van word als het mijn aan/af-wezigheid moet gaan regelen.

Kan en wil je dit onderbouwen?

Kopieer de GET url maar eens naar een random telefoon/apparaat en open die daarā€¦

Maar daar wil je dus mee zeggen dat we beter helemaal geen webhooks meer zouden moeten gebruiken?
Dan kan je Homey beter offline halen!

Daar wil ik mee zeggen dat ik mijn aanwezigheid er niet mee ga regelenā€¦ op owntracks heb ik een self signed cert, HTTPS EN username en password. Dat is lichtjaren meer secure voor het belangrijkste gedeelte van mijn ā€œheimdallā€ implementatie.

Als je Homey voor alarm gebruikt is dat veiliger ja. Homey als alarm gebruiken vind ik dan weer niet zo leuk.

Ik heb dan ook twee alarmen die los van elkaar functioneren (Sensoren op alle ramen en deuren plus bewegingmelders op Homey en cameraā€™s met bewegingsdetectie op een derde partij). Precies omdat ik mijn eieren niet allemaal in 1 mandje wil hebben :slight_smile:

TL;DR
Blijft toch wel gedoe, die aanwezigheidsdetectie. Ik heb met de Netgear App het 80% in orde.

Ik gebruik aanwezigheidsdetectie (nog) niet voor alarm functies, maar om radiatoren in slaapkamers uit te zetten. Zonde als die aanstaan als de kids het huis uit zijn!

In mijn huishouden hebben we zowel Apple (een 6s en een 8) en Android telefoons. Op dit moment heb ik het 80% betrouwbaar middels de Netgear App (detecteert of een toestel online komt). Dat werkt soms niet, omdat met name de Apple toestellen toch soms in een slaap stand komen en offline worden gemeld. Dat heb ik deels ondervangen door er een vertraging op te zetten. Online is binnen enkele seconden gedetecteerd, offline pas na een half uur. Voor verwarmingsdoeleinden acceptabel.

Parallel heb ik - dus naast de Netgear App - ook Better Presence geĆÆnstalleerd. Het is bizar om te zien hoe deze twee systemen soms ernaast zitten. Dan meldt Netgear iemand online terwijl BP dit niet 'ziet".

Owntracks ook getest. Werkte voor mij niet echt; ik vond het niet fijn om mijn kinderen te kunnen volgenā€¦(laat los!).

MQTT icm mijn Synology NAS nooit echt goed aan de praat kunnen krijgen. Dat ligt aan mij en zegt niets over het systeem.

In het kader van ā€˜beperken resourcesā€™ vind ik de Netgear oplossing voor mij het beste werken. Er draaien immers geen andere systemen (bijvoorbeeld MQTT op een NAS) en huisgenoten hoeven zelfs de Homey App op hun telefoons geĆÆnstalleerd te hebben.

Dank voor je inzicht Eternity! Owntracks werkt voor mij 100% accuraat. Mijn partner kan ik niet volgen via owntracks. Ik kan enkel de coƶrdinaten uit de mqtt broker halen en daar op googelen maar dat is een serieuze bezigheid.

Andere manier waarop het voor mij werkend te maken is is Tado geofencing, die werkt flawless. Op dit moment ben ik echter nog aan het testen met de built-in functionaliteit. Enige waar ik over in zit is de reply van Richard_Bos mbt het uitloggen aangezien mijn partner niets doet met homey. Dat ga ik de aankomende periode nog even monitoren. Werkt het niet? Dan ga ik toch maar weer terug naar de ā€œheavyweightā€ Owntracks. Jammer want homey geofencing out-of-the-box lijkt eindelijk goed te werken. Zou zo zonde zijn als het automatisch uitloggen roet in het eten gooitā€¦

Ik denk dat dit een limitatie is van iOS. Bij Android is het namelijk hetzelfde probleem alleen kan je binnen Android instellen of een app gesluimerd moet worden als je deze een tijd niet gebruikt. Als je de sluimer stand uitzet van de Homey app werkt het anders niet. Dan werkt de geoforcing na een paar dagen niet meer.

Ik ben geen iOS gebruiker maar ik heb altijd begrepen dat deze instelling binnen iOS niet bestaat.

Dat is het probleem niet. Het probleem is blijkbaar dat homey je na een X aantal dagen opnieuw laat inloggen (token verloopt dus). Als je geregeld inlogt dan verlengt hij de token dus heb je er geen last van maar als je partner minder (lees; niets) op de app te zoeken heeft dan verloopt de token dus.

1 Like

Mijn vrouw zit werkelijk nooit in de app. En toch blijft hij het doen.
Ik denk toch echt dat het met het sluimeren te maken heeft. Mijn vermoede is dat bij Android de app keurig op de achtergrond blijft draaien (mits je de sluimerstand van de Homey app uitzet). iOS doet dit niet waardoor je de app zo nu en dan handmatig moet openen.

Denk meer dat het aan de app ligt.
Op dit moment heb ik de beta app van homey. Als ik de app even naar de achtergrond doe en open hem weer moet ie opnieuw inladen. (Niet erg. Daar is het een beta voor) denk dat daar ook de fout zit met auto uitloggen.
Wat dat betreft gaat homey niet met zā€™n tijd mee. Geen Face ID. Geen vingerafdruk etc.

Stom systeem dan. Homey is zo ontwikkeld dat je met de app alles inregelt En daarna moet alles automatisch gaan.
Daarom wilde ze ook niet mee in een Dashboard.
En sommige mensen wil je juist niet in een app hebben.

Ik denk dat het een combinatie is van de app en iOS.
Ik draai ook de beta in Android en hier hoeft hij niet opnieuw in te laden als ik de app naar de achtergrond doe.

Het opnieuw inladen na achtergrond is een ā€œprobleemā€ met binnen homey icm iOS inderdaad maar heeft niets te maken met uitloggen van de app. Dat zou namelijk betekenen dat ook bij je eigen telefoon de geofencing stopt met werken.

Inmiddels twee dagen werkend met Homey geofencing en tot nu toe geen problemen!

1 Like

En mijn partner moest net de telefoon openen om geofencing door te laten komen. Helaas; ik ga nu Tado testen en dan maar weer terug naar owntracks (de enige echt betrouwbare optie tot nu toe).

edit; Tado geprobeerd maar is geen optie, daar kun je enkel away of home detectie aanzetten, ik heb wat flows gebaseerd op welke persoon het huis binnen komt.

Helaas; back to Owntracks. Over een jaartje of wat maar weer proberen met alternatieven.

De android app van homey kan niet goed werken. Sinds android 8 is het verplicht dat elke app die gps gebruikt altijd in beeld is in de statusbalk. Ik zie homey daar niet staan, dus hun implementatie werkt niet.
En dit klopt ookā€¦ als ik mijn android gewoon los in de zak heb zitten en de app niet opstart, klopt de geofence niet. Bij mijn vrouw nog ergerā€¦
Of het enkel aan homey ligt weet ik niet, de Nuki heeft het bij mij ook moeilijk.
De heilige graal van oplossing moet nog gevonden worden vrees ik

Ik blijf het lastig te verklaren vindenā€¦ Philips hue, Tado, Arlo en Owntracks (de app an sich) werken hier flawless met geofencing. Dan ligt het niet aan het OS lijkt mijā€¦

Ik heb ook alles al geprobeerd Owntracks via de NAS, netgear, better precence, aanwezigheidsdetectie van homey, niks kreeg ik goed aan de praat, nu gebruik ik live360 op android telefoons binnen een straal van 150 meter zowel weggaan als weer thuiskomen werkt nog steeds voor 100% zowel voor mij als mijn vrouw.