Homey Bridge

Is dat zo? Het laatste dat ik er over gehoord/gelezen heb is dat bepaalde soorten apps (“tools”) nooit voor de Bridge zullen verschijnen, maar ik heb nog nergens iets gehoord over dat community developers geen Bridge apps zouden mogen ontwikkelen (mits ze voor dat privilege betalen).

Inderdaad Robert.
@B3rt, ter illustratie even, zie screenshot.
Hier staat niet “Aqara” als fabrikant-ontwikkelaar.
Maar het is wel een ‘certified’ app😉 en beschikbaar voor Homey (cloud).

sommige ontwikkelaars werken al namens de de fabrikant en zijn gecertificeerd door Athom.
Daarnaast zijn sommige apps te belangrijk (bv deze aqara) voor het eco systeem van homey, als de fabrikant zelf geen apps wil maken en het is te belangrijk zal athom wel contact opnemen met de huidige ontwikkelaar en het alsnog toelaten, maar het is een uitzondering.

Athom kan het zich niet permitteren dat er apps komen op de bridge waarvan de ondersteuning (of werking) niet 100% is, want als het niet goed treft het de gehele cloud en niet een individuele homey user. Derhalve zitten er strenge(re) controlles op wat ze wel/niet gaan toelaten.

Maar je mag ervan uitgaan dat het overgrote deel van de community apps niet beschikbaar komen voor de bridge, andersom trouwens wel, ALLE bridge apps zijn/komen ook beschikbaar voor de Homey.

Als dat zo zou zijn dan is die cloud niet goed opgezet. Daarnaast kun je, ook met extra controle, niet voorkomen dat er alsnog fouten in de code zitten die voor problemen kunnen zorgen, dus je moet het sowieso afvangen.

Dat heeft niet te maken met dat het niet mág, maar dat community developers geen zin hebben om €99 te betalen.

1 Like

[Om verwarring in mijn reactie te voorkomen: Homey = cloudversie; Pro = witte bol]
Mwoah… ik zie het anders.
Aqara (als voorbeeld) is een app die je individueel kunt installeren, dat geld voor zowel de Homey als de Pro.
Als er iets mis mee is, hebben vlgs mij enkel de app gebruikers, op beide platforms, daar last van.
Bugs horen bij software, net als de fixes er voor. 100% bugvrije apps zal een percentage zijn van alle apps.

Ik hoop niet dat de cloud ‘stuk’ kan gaan door een fout in een app. En dan nog, dan zouden alle Pro’s ook stuk gaan gok ik.
En een gebruiker die niet de Aqara app draait, zou geen last moeten hebben van een stukke cloud.

Verder is de combi Aqara en Homey Pro een populair onderwerp hier, en het probleem ligt vaak niet aan de app, vaak ook niet aan Aqara.
Ik heb overigens nul problemen met Aqara en mijn Pro.

Het zou apart zijn als Homey i.c.m. de bridge geen problemen heeft met Aqara (en andere merken) en de Pro wel.
Beiden gebruiken dezelfde app.

Those apps also run on our cloud servers, so we better make sure they work nicely.

The fee of € 99 is specifically targeted at companies. We want manufacturers to eventually take complete ownership of their products integration. And with the huge user numbers we can suddenly achieve with a free version of Homey, that’s a lot more viable!

Info komt direct van de athom website

Het klopt dat je als developer dit ook kunt aanvragen, maar het hele idee is dat de bridge apps door de fabrikanten gemaakt dienen te worden, dit om ervoor te zorgen dat de apps goed werken en vooral actief ondersteund worden.

Zie meer info:

Concept van de Homey Bridge spreek mij erg aan. Wat me wel al is op gevallen is dat er nog niet heel veel apparaten te koppelen zijn. bestaande zigbee en Z-wave netwerk word niet gezien.
En de officiële app van Plugwise niet te installeren.
Terwijl dit wel een officieel : fabrieksprogramma is.

Idee was om juist koppeling te maken met dit systeem en met de Homey Brigde de koppeling naar diverse ander componenten te laten leggen
Van diverse componenten is het tot nu toe allen gelukt om een Aqua plug te koppelen.

Zijn er meer gebruikers die hier tegen aan gelopen zijn en misschien in tussen een oplossing hebben gevonden ?

Euh… dat klopt. Mss eerst even inlezen in die materie denk ik…
De bridge is een zigbee en z-wave controller (o.a.). Het ‘ziet’ geen andere zigbee en z-wave mesh netwerken.
Je zult je zigwave apparaten met 1 controller naar keuze moeten koppelen. Het is niet en - en.
Wat evt. wel kan, als je 2 zigbee meshes hebt, is Hue zigbee apparaten koppelen met bv. Hue bridge, en dan via Homey i.c.m. de Hue app de Hue apparaatjes bedienen. Dat gaat dan via de cloud-2-cloud verbinding.

Dat klopt ook. Enkel voor de Pro beschikbaar op dit moment.
Wat bedoel je met “officiële app” eigenlijk?
App met blueband vinkje? Dat staat niet gelijk aan Homey beta/cloud geschikt.
Daar is het “schuifje” Homey Pro - Homey beta voor.
Maar verwarrend is het wel.

.
Heb je het topic gelezen… 'n Paar dagen geleden is een mooi wel-misschien-nooit-cloud-app-overzicht gepost:

Ik zie het anders (ondanks wat Athom zegt): Athom wil graag kunnen schermen met merknamen om te laten zien hoe geweldig Homey (Cloud) is.

Het is geen gegeven dat apps die door fabrikanten gemaakt worden beter zijn, of actief ondersteund worden. Wat mij betreft is het vooral een marketingverhaal, zodat Athom kan laten zien dat Homey “officiële ondersteuning heeft voor merk X” (net als dat ze zeggen dat Homey Pro HomeKit ondersteuning heeft, terwijl dat bij wijze van spreken op een namiddag in elkaar is gezet en nou niet echt uitblinkt in geweldige ondersteuning).

@ peter Kawa.
Peter bedankt, weet hoe de protocollen werken had mij alleen niet gerealiseerd dat de Homey bridge altijd de controller moest zijn.
Daarvan kan er maar 1 zijn in een netwerk. (oeps)

Wat ik met officiële app bedoel is dat deze door de fabrikant gemaakt is.
Juist met de Homey bridge ben je erg afhankelijk van de apps.
Misschien kwestie van tijd voor deze apps ook voor de Homey bridge vrij gegeven worden. Vind juist het in de cloud zitten van het bridge concept interessant. Daardoor goed vanaf elke locatie te managen en hardware stuk vriendelijke in aanschaf.
Wil juist aantal externe locaties gaan monitoren en managen.

Ik heb wel de indruk dat de bridge erg afhankelijk is van de apps.
En van je mobiel want op web interface op de PC zie ik alleen de bridge staan maar kan er verder niets mee.

Maar het is nog een beta omgeving dus mag je ook nog beperkingen verwachten.
Ben wel benieuw hoe het zich gaat ontwikkelen en of de bridge gaat voldoen wat ik er van hoopte te zien. Maar kan ook zijn dat de Pro beter bij mijn wensenlijstje past qua mogelijkheden.

Ga binnenkort eens wat andere modules aanschaffen en kijken wat ik er mee kan.

Hey John, graag gedaan.
De cloud/bridge is echt nog warm en kakelvers van de tekentafel blijkt.
Je bent dus echt een beta tester en “early adopter” imho.
Al is het niet echt zo aangeprezen…
Of het een “daar moeten we bij zijn” apparaat wordt voor fabrikanten, da’s een beetje het kip - ei verhaal.

  • Veel verkochte Homey’s = veel vraag naar integraties door consumenten;
  • Veel integraties beschikbaar voor Homey = hogere kans op populariteit en verkoop.

Hoeveel apps er beschikbaar komen en hoe snel ze in aantal groeien, no one knows.

Voor remote management heb je in principe geen bridge nodig:
zaken zoals bv. Hue incl. Hue bridge, kun je cloud-2-cloud aansturen.
Maar je zult snel mis grijpen vermoed ik, want lokaal zigbee/z-wave/433Mhz/BLE/IR kunnen aansturen is toch wel handig.

Zoals ik het begrepen heb, werkt het zo: de bridge zélf is niet iets om mee te doen,
maar zodra deze is gekoppeld, krijg je de 5 extra protocollen beschikbaar. Na het koppelen van een zigbee sensor en een KaKu lamp (433Mhz), ik noem maar ff wat, dan kun je ze beheren en via flows gaan gebruiken, ook in de web interface.
Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.

Ja dat is wel het mooie van dit systeem.
En bij een defect, zou t een kwestie kunnen zijn van een nieuwe bridge pakken, koppelen aan locatie/klant, opsturen naar locatie/klant, én weer door.
Wat mij interessant lijkt, is als cloud-beheerder de mogelijkheid kunnen krijgen om jouw cloud in de cloud te kunnen draaien. I.c.m. een “beheer-abbo” o.i.d.
Zodat jij voor al jouw locaties/klanten slechts per app hoeft te installeren/beheren, die vervolgens overal in jouw cloud wordt uitgerold / aangepast zoals jij wenst.

Verwacht niet dat je “alles” in huis/office kunt aansturen met de cloudbridge, dán kun je beter een pro overwegen.

Oh ja,

Je kúnt wel 2 controllers draaien, zoals Hue bridge met Hue zigbee apparaten gekoppeld, en Homey bridge met andere bv. Aqara zigbee apparaten gekoppeld.
Het blijven wel 2 gescheiden zigbee netwerken.
De Hue apparaten kun je vervolgens aansturen via de cloud-2-cloud Hue integratie.

De Cloud omgeving is wel erg kaal op dit moment.
Promo video’s spreken op Homey maar dan centraal van uit de cloud. Dit beeld klopt zeker niet.
Doel waar ik het voor wil gebruiken is het monitoren van energie verbruik en het actief sturen om energie te besparen.
Dit is nog heel ver weg. Als is het alleen maar om het feit dat er geen enkele "slimme meter "gateway ondersteund word.

Ik vraag mij af of Athom dit niet te vroeg zo groots gepromoot heeft. Ik vind dit geen beta test maar early developers test. Voor reële beta test zouden groot aantal apps gewoon beschikbaar moeten zijn waarna je samen met gebruikers gaat zoeken waar het mis gaat en opzoek gaat naar oplossingen.

Op dit moment is de Homey bridge niet meer als een stuk moderne kunst voor op je kastje.
En mijn vrouw was toch echt stuk blijer geworden van een mooie bos bloemen.

Eens, dat de promotie een vérkoop- en gebruiksklaar product betrof.
Ik geloof ook dat ze deze grote populariteit dus niet hadden verwacht…

First bèta’s deel je uit aan bekende / langdurige Homey eigenaren die het ding op de pijnbank willen leggen en er ook geen ander doel voor hebben dan testen.
Dit is trouwens ook echt gebeurd (en wat is nu €69 per goede beta tester…).
In de AMA video hadden ze het over “fabrikanten moeten apps willen maken voor ios, android en homey”.
En “de doelgroep is heel anders, de Pro meer voor techies, de cloud versie is meer gericht op jouw of mijn moeder”.
Ze willen eerst zoveel mogelijk apps van merken beschikbaar krijgen.

Of ze energiebeheer daar ook onder scharen…
En de Homewizard P1 dongle bijvoorbeeld, werkt via lokale Wifi, wat dus niet beschikbaar is op de bridge.

k heb de bridge gekocht omdat het een betaalbare oplossing is. Maar met de beperkingen die het nu heeft, zoals het niet ondersteunen van Nest, Hue sensoren. En het maar beperkt kunnen installeren van apps, heb ik al een beetje spijt van mijn keuze. Ik hoop dat het snel beter wordt, op dit moment heb ik meer aan Google Home.
Jammer, want ik volg Homey al geruime tijd en zou meer moeten kunnen dan het nu doet (in het geval van de Bridge). Ik ben van mening dat dit in de reviews niet onder de aandacht komt.

Ik krijg het vermoeden dat veel mensen denken dat de Bridge een goedkope vervanger is van de Homey Pro, terwijl het heel andere apparaten zijn met een heel ander doel. Een aantal zaken zal waarschijnlijk nooit voor de Bridge beschikbaar komen.

1 Like

Daar ben ik ook bang voor, ik denk dat het goed is als men dat dan ook zegt. Ongetwijfeld een markt voor. Maar voorkomt teleurstellingen als dit niet duidelijk is.
Ik dacht gebruik te kunnen maken van de Homey mogelijkheden, maar dat kan maar zeer beperkt. Waardoor het geen toegevoegde waarde heeft. Maar ik vind 400 euro voor de Pro veel geld. Ben er nog uit wat wijsheid is.

Heb ook een Bridge besteld, nadat ik de bèta invite kreeg. Ik hoop hem te gaan gebruiken naast mijn ‘gewone’ Homey om boven ook Zigbee lampen aan te kunnen sturen, waar ik nu een blind spot heb.

Dacht via dit plusje gewoon de Homey Bridge te kunnen add-en:

Maar dat ging halverwege het installatieproces mis. Nu heb ik wel een extra huis, maar zonder Bridge:

Een nieuwe Bridge add-en mag niet meer, want mijn invite-code is al verbruikt zegt de app… :rage:

Dit betekend dat je nu dus twee gescheiden installaties hebt, onafhankelijk van elkaar en zo is het ook bedoeld. Jij wil ze waarschijnlijk koppelen, maar helaas dat gaat niet.

1 Like

Open de “Homey Bridge” (nog zonder Bridge :wink: )

Ik heb al een Homey-account en ik wil Homey Bridge toevoegen

Sluit Homey Bridge aan op het stopcontact met de bijgeleverde stroomadapter en kabel. De LEDring van Homey Bridge zal nu eerst wit roteren, en daarna blauw pulseren. Bij het blauw pulseren staat Homey Bridge klaar in de installatie-stand.

  1. Open de Homey Mobiele App op je iOS of Android apparaat.
  2. Ga naar het Apparaten scherm.
  3. Tik op het Plus (+) symbool in de rechter bovenhoek.
  4. Zorg ervoor dat Bluetooth op de telefoon aan staat, en dat de Homey Mobiele App toegang heeft tot locatiegegevens. Dit is nodig om Homey Bridge te detecteren.
  5. Homey Bridge zal automatisch gevonden worden. Druk op Verbinden om de installatie te starten en volg vervolgens de instructies op het scherm.

Ah, ik had gehoopt dat ik vanaf de ‘gewone’ Homey (via b.v. een flow), de gekoppelde apparaten op de andere Homey Bridge kon bedienen. Steeds via de app omschakelen naar de andere omgeving is wel heel omslachtig. Ik neem aan dat ze dat dan wel een keer updaten toch. Of misschien dat de Bridge via een Webrequest te benaderen is.