Hoe werken variabelen

Goedendag allen,

Ik heb mijn homey pro na een kleine 2 weekjes mogen ontvangen.
Uiteraard ben ik direct aan de slag gegaan en er zijn al wat flows die gelukt zijn en werken, tot dusver alles goed en wel.

Nu lees ik veel over variabelen en logics?

Is er iemand die mij kan uitleggen hoe een variabel werkt, wat je ermee kan doen etc?

ik kan een vrije naam invoeren
ik kan het type aangeven (tekst, nummer of ja/nee)
en ik kan dan vervolgens die gegevens invullen.

Maar dan? Wat kan ik daar dan mee en wat doet homey er dan mee? (uiteraard doet homey dan wat ik hem vraag te doen haha) maar in mijn hoofd krijg ik nog geen duidelijk beeld hoe ik die variabelen moet/kan gebruiken en hoe het werkt.

Is er iemand die mij dat in jip en janneke taal kan uitleggen?

Variabelen kan je gebruiken met “logic” flowkaarten.
Zoals je zelf al beschrijft, je creert een variabele:
image
En vervolgens kan je die in een flow gebruiken als conditie:
image

Zo heb je in de “ALS” diverse opties:
image

Maar ook in de “DAN” heb je kaarten waarmee je de waarde van de variabele kunt aanpassen
image

(de waarde die je bij het aanmaken hebt ingegeven is de default waarmee je start na een reboot of als deze nog niet gezet is)

Hier al eens gekeken?

1 Like

Dus als ik het goed begrijp:

En zijn al variabelen beschikbaar van je gekoppelde apparaten(temperatuur bijvoorbeeld)
Dan kan ik dus een variabel aanmaken van 25 graden.

En dan dus een flow maken (Om een voorbeeld te geven)
als:
“temperatuur” groter is dan “(zelf gemaakte variabel(25 graden))”
Dan:
Lamp aan (om een voorbeeld te noemen)

ik geef dus met die (zelfgemaakte)variabel aan, op welke waarde hij iets moet gaan doen.
Is deze gedachtegang goed?

Ja Dijker heb ik inderdaad gezien, maar daar kreeg ik niet direct het antwoord wat ik zocht.
Sowieso bedankt voor je reactie! Hoe meer reacties en tips, hoe meer de puzzelstukjes in elkaar vallen haha

Inderdaar vrijwel alle apparaten hebben variabelen (een lamp heeft een variabele aan/uit)

Yup

Bijna goed. In de ALS heb je een flowkaartje “als een bepaalde variabele veranderd”
De logica flowkaart zit in de EN :

Inderdaad en je kunt en de en ook variabelen van compleet andere devices gebruiken
Bijv
ALS de temperatuur veranderd
EN het CO2 niveau is groter dan

Kijk!! Dat is duidelijk! Helemaal super!! Ik ga er lekker mee aan de slag.
Nogmaal dank!

Oh nog 1 vraagje,
Wat kun je met de teksten doen? Kun je daar bijvoorbeeld een nummer mee zoeken op spotify ofzo en die dan automatisch laten afspelen?
Hoe moet ik dat zien?

Ik begrijp het toch niet helemaal: ik wil een gemiddelde temperatuur laten berekenen. Ik moet een waarde variabale opgeven, maar de waarde veranderd? Dan zou die toch juist open moeten staan?