Hallo,
Ik heb een aantal Somfy RTS screens die we bedienen met zowel Homey alsook de Somfy afstandsbediening. Het nadeel van de RTS variant is dat het niet mogelijk is om te bepalen of de screens open of dicht zijn.
Ik zou misschien een raamsensor kunnen gebruiken maar die zijn volgens mij niet echt geschikt voor buitengebruik.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt voor je reactie
Makkelijkste is de Somfy afstandbediening niet meer gebruiken en altijd via Homey bedienen. Dan heb je de grootste kans dat de status klopt (er van uitgaande dat de commando’s normaal gesproken altijd goed werken).
Het is geen 100% sluitende oplossing maar wel de beste voor Somfy RTS screens:
Dit apparaatje luistert mee naar signalen die vanaf de afstandsbediening worden gestuurd en zal zo ook ‘weten’ waar het scherm zich op ingesteld zal hebben.
Dit is dus gedeeltelijk gebaseerd op aannames.
Ook moet dit apparaatje wel in bereik van alle rolluiken staan om alle signalen op te vangen.
Er is helaas ook nog geen Homey app voor.
Ik zou toch gewoon een deur/raamsensor gebruiken. Dat is met RTS waarschijnlijk toch de enige manier om 100% zeker te zijn of je screens open of dicht zijn. Dus 1 voor open en 1 voor dicht.
Ze kunnen qua weer vaak best iets hebben.
Zo heb ik al jaren een aantal Aqara temperatuursensoren buien hangen die het nog steeds perfect doen. Een magnetische deur/raamsensor heeft nog minder openingen.
Desnoods zou ze ze nog kunnen “sealen” met een stukje krimpkous oid. Zal voor de werking niet heel veel uitmaken. Duur zijn bijvoorbeeld de Aqara’s ook niet…
Dank voor je reactie. ik zoek echter wel naar een oplossing waarbij ik ook de ab kan gebruiken
Dank, interessant!
Dank voor je reactie! Deze oplossing klinkt goed maar zal even moeten uitvogelen hoe en waar ik de sensor kan monteren