Hoe is de ervaring met firmware v10.0.4-rc.9? Opgelost met v10.0.4-rc.10

Ik stel deze vraag, omdat bij mijn Homey pro 2023 alles trager werkt na installatie van V10.0.4-rc.9. Deursensoren, bewegingsmelders, alles komt trager binnen. Trek ik een deur open, gaat de lamp 3, 4 seconden of soms langer aan. Ook het registreren dat ik mijn huiskamer binnen loop wordt door de bewegingsmelder later geregistreerd. Dat maakt niet uit of het werkt op z-wave of matter/thread (deursensoren) of wifi (Homeassistant waar mijn aqara fp2 gekoppeld is met homekit). Alles reageert traag.
Ook wordt HP2023 naar mijn gevoel warmer.

Gelukkig had ik een back-up met V10.0.3 met nog dezelfde flows, apparaten en apps en werkte alles weer als vanouds.

Zeer benieuwd naar jullie ervaring.

Bij mij was ook alles trager.
Tevens kon ik ook geen ikea zigbee lampen koppelen. Kreeg een melding dat de driver geen uit en aan signaal meer ondersteunde.

Het lukt er wel op dat mijn zigbee apparaten niet meer uit het netwerk vallen zover ik dit nu kan concluderen na enkele uren.

Dan ligt het gelukkig niet aan mijn systeem.

Goed om even over zigbee te hebben. Die was ik vergeten te checken. Nu even weer V10.0.4-rc.9 geinstalleerd, omdat er misschien tijdens update wat fout was gegaan. Maar nog steeds traag waarbij zigbee zelfs nu problemen geeft (en misschien ook bij de vorige update). Mijn ikea smart-switch schakelt niks meer in of uit en mijn aqara muurschakelaar remote werkt ook niet meer.

Maar weer terug gaan zetten op V10.0.3 totdat er een update komt. voor V10.0.4-rc.9.

Warme gevoelens helpen niet zo :blush::wink: Je kunt Homey’s temperatuur in Insights opzoeken, en de grafiek bekijken. Dan weet je meer!

1 Like

Goede tip. Hmmmm. Niks overdreven. Hoe draait het bij jouw op V10.0.4-rc.9?

Na het opnieuw repareren van alle zigbee’s werkt alle zigbee ook onder V10.0.4-rc.9?
Valt me wel op dat alle apparaten die een aktie moeten uitvoeren snel reageren (lampen, schakelaars, airco aan/uit, maakt niet uit of dat via wifi, zigbee, matter/thread of z-wave is), maar degene die flows triggeren de meeste daarvan niet (bewegingsmelderes, deursensoren). Ik heb alleen 1 wandschakelaar op batterijen aangesloten door zigbee die meteen reageert en dus een flow triggert.

Ik stuur mijn bevindingen naar athom support. Hopelijk hebben ze er wat aan.

Sinds de update naar 10.0.4-rc.9 wordt mijn Homey zo’n 10°C warmer. Dat is toch een behoorlijke stijging van de temperatuur.

De update heeft bijna al mijn problemen opgelost. Enkel de apparaten van Ikea hadden aandacht nodig. Via repareren heb ik alles terug in werking gekregen. Enkel de Ikea rolgordijnen doen het nog niet. Waarschijnlijk zal ik dit ook kunnen oplossen via deze weg, maar voor dit weekje heb ik een ladder nodig, dus dit is voor later op de dag. Wat het reageren betreft, wel bij mij gaat dit zeer snel, ik durf zel stellen dat dit ogenblikkelijk gebeurd. Hopelijk blijft het zo en gaan ze bij Athol niet te veel meer experimenteren.

Dank je voor het delen @Bram_C. Werkt hij bij jouw wel snel met het triggeren zoals deursensoren?

Dat is goed om te horen @Shideban. Dus sommige hebben er juist profijt van? Diegene die traag zijn voor mij, zijn deursensoren neo coolcam z-wave, aqara p2 matter/thread deursensoren en nealeaf matter/thread lamp. Niet het inschakelen van deze lamp, maar het terugkoppelen dat hij is aan/uit-gezet en daardoor een flow opstarten.

Beste Pieter

Met Neo Coolcam heb ik geen ervaring. Ik gebruik over het algemeen sensoren van Aqara . Daarnaast lampen van Ikea en een paar Stekkers en lampen die werken via Tuya Zigbee. Wat Matter betreft, daar heb ik mijn bedenkingen bij. Na jaren ontwikkeling en in gebruik sinds bijna één jaar is er nog weinig die Matter compatibel zijn. Daarnaast zijn deze producten bijna tweemaal zo duur als andere sensoren enz. Op you tube zijn heel wat reviews te zien die aantonen dat Matter geen verbetering brengt. Meer nog, de voorstelling dat slecht één border router van om het even welk merk alles voor elkaar krijgt is nog steeds een illusie. Dat idee werd indertijd ook gelanceerd bij Zigbee apparaten, maar we weten intussen beter. Ieder merk probeert om zijn eigen eco systeem te behouden en je er aan te binden. Homey ondersteunt de courantste protocollen zonder Matter. De toekomst zal uitwijzen wat er uiteindelijk van terechtkomt. Maar voorlopig zeg ik "Matter doen’t matter.

@Shideban. Inderdaad waren de beloofdes groot, zoals altijd bij een nieuw product. Matter 1.0 (die waarschijnlijk nu nog alleen door HP2023 wordt ondersteunt) had nog geen handvol apparaten dat ze ondersteunde. Alleen lampen, deur- en bewegingssensoren en smart stekkers. Ook matter 1.1 viel daarin tegen. Dus ik ben met je eens, veel meer brengt het nog niet op de tafel.

Maar op dit moment mocht ik niet klagen over de werking van deze producten. Niet beter, maar ook niet slechter dan z-wave, zigbee, enz. Alleen merkte ik op dat eenmaal gekoppeld aan homey dat ik ze miet ook nog eens kon koppelen aan google home, totdat ik ze weer verwijder bij homey.

Maar dat is weer een andere verhaal dat schijnbaar gefixt is bij matter 1.1 als homey dat ter zijnder tijd ook gaat ondersteunen. (als ik dat goed begrepen heb.)

Ik denk dat de reden hiervoor een enorm hoge CPU-belasting is. Mijn Homey is vrijwel onbruikbaar met de RC9-firmware en is ondraaglijk traag geworden

1 Like

Vanmorgen geen bijzonderheden opgemerkt. Lampen gingen aan op basis van bewegingssensoren zoals gebruikelijk (vertraging van max. 2 seconden). Ben momenteel niet thuis dus kan niet al te veel testen.

1 Like

Naast de temperatuur is er inderdaad ook een verschil te zien in de CPU Core Speed na de update (zie afbeelding).

dat komt overeen met mijn aanname… hoge CPU-belasting - hoge temperatuur - slechte responstijd… op de een of andere manier is de hp23 pas sinds de rc9 met zichzelf bezig

(Excuseer alstublieft het slechte Nederlands - gebruik Google Translator)

2 Likes

Dank je @SvenRhein en @Bram_C. Misschien valt het alleen ons op of hebben we een hele uitgebreide systeem of de soort apps, apparaten, flows, etc die wij gebruiken geven moeilijkheden. Ik had contact gehad van homey support. Ze konden melden dat ze niet veel klachten hadden gehad over V10.0.4-rc.9, maar ze zagen wel bij mij veel errors op het moment dat V10.0.4-rc.9 gedownload werd via mijn ethernet adapter.

Maar het downloaden via usb-ota tool gaf me hetzelfde probleem. Ze geven dit door aan de developers team en hopelijk vinden zei een oplossing als het probleem zit in de firmware.

Anders moet ik toch even kijken als het maarbij een paar mensen problemen geeft of het probleem niet op mijn eigen systeem is.

1 Like

Ik kan niet eens een diagnoserapport maken… ik gebruik trouwens ook uitsluitend de USB-ethernetadapter - dus geen WLAN.

Bovendien hing hij op tijdens het updaten van de HP23 - waarschijnlijk vanwege RAM-uitputting?

1 Like

Ik heb een bericht ontvangen van Athom. Het lijkt erop dat ze het probleem hebben gevonden en nu opzoek zijn naar een oplossing.

Complimenten aan de service van Athom die direct aan de slag zijn gegaan en mij vandaag al meerdere keren van advies en feedback hebben voorzien :+1:t3:

5 Likes

@SvenRhein. Dit is misschien wel een goeie. Vroeger op alle andere homey’s was een update maar enkele tientallen mb’s. Nu is een update vaak boven de 2 gb’s. Mijn opslag heeft niet meer dan 600mb over na alle apps, flows en zijn eigen swap-file. Dus mijn homey moet iets doen om tijdelijk genoeg opslag te krijgen. Hoe hij dat doet is me een raadsel. Eerst backup maken, opslag deleten, firmware installeren, backup terugzetten en weer opstarten? Anders zou ik niet weten hoe hij dat doet bij 2.4gb firmware download en installeren.
Het updaten duurt ook behoorlijk lang afgezien van het opstarten daarna. Niet gek met 2.4 gb firmware ondanks mijn glasvezel internet.

1 Like