[Hoe dan?] Zet de waarde van een virtuele sensor

Ik heb het niet werkend gekregen op de manier hierboven beschreven. Ik wilde ook een Virtueel Thermometer tegeltje hebben, waarbij de temperatuur gelijk zichtbaar is in het zwarte rondje.

Wat voor mij werkte was geen thermostaat als virtual device aan te maken, maar een Sensor (Virtual Device > Apparaat > Sensor met eigenschap “Gemeten Temperatuur”). In de flow bij het DAN kaartje deze sensor gebruiken en “measure_temperature” en de Tempertuur van de oorspronkelijke sensor als waarde.

Dat bestaat niet voorzover ik weet. De temperatuur in het zwarte rondje is van een (virtuele) thermostaat, en het is dan de ingestelde temperatuur (capability: target_temperature).
De gemeten temperatuur wordt niet in dat rondje weergegeven
signal-2023-04-25-173133_002

Dan was je bij het type Thermostaat het vinkje bij “measure temperature” vergeten
Screenshot from 2023-04-25 17-34-06

en dan kun je wel deze virtuele sensor instellen op een virtuele thermostaat:

Screenshot from 2023-04-25 17-38-19

1 Like

Een ander idee is de nieuwe advanced virtual device van de Device Capabilities app.

Hiermee kun je de waardes rechtstreeks en realtime van de originele apparaten overnemen, zonder flows.

Hiermee haal ik de gemeten temperatuur van mijn koelkast sensor binnen:

Hiermee de ingestelde temperatuur van mijn thermostaat:

Voor de temperatuur kies ik Temperature (Measure), en voor de thermostaat Temperature (Target)
Screenshot from 2023-04-25 18-17-59

Het leukste is, als je deze twee capabilities gebruikt, wordt het adv. virtual device een virtuele thermostaat, welke ook weer mijn originele thermostaat kan bedienen:
Screenshot from 2023-04-25 19-34-39

Dit alles nog steeds zonder flows :upside_down_face:

1 Like

Om te beginnen bedankt voor je heldere uitleg! Ik had er gehoopt mee uit de voeten te komen maar loop toch nog tegen iets aan. De meeste hierboven hebben het namelijk over temperatuur die uitgelezen dient te worden.

Wat ik graag wil hebben:
Ik heb een Ajax Alarm systeem die geschakeld wordt middels een Ajax Relay. Deze stuurt een Fibaro Binaire Sensor aan die ik vervolgens kan uitlezen met Homey. Vanaf het moment dat mijn Alarm ingeschakeld wordt, dan schakels hij het Ajax Relay, en dus ook de Fibaro Sensor waarmee er dus een status veranderd. Tot hier werkt alles naar behoren.

Nu wil ik graag een virtueel apparaat aanmaken met de apparaatklasse sensor en geef deze de eigenschap mee deur/raam open. Nu krijg ik dan in Homey een virtueel apparaat erbij wat alleen een Contact alarm laat zien waar ik dus eigenlijk niets mee kan. Dat klopt ook. Ik wil namelijk het niet via Homey aan of uit kunnen zetten. Echter moet ik nu dus een flow maken waarin komt te staan; ALS binaire schakelaar status is Ja, (dus alarm staat erop), DAN virtueele sensor contact alarm gesloten. En dus ook andersom ALS; binaire schakelaar status is Nee (dus alarm staat er niet op) DAN, virtuele sensor contact alarm open.

Iemand enig idee hoe ik deze kan schakelen?

Bijgaand een screenshot van de mogelijkheden die de relay met zich mee brengt.

Makkelijkste is een Advanced Virtuel Decice aanmaken (device capabilities app), daarna ga je naar repair.
Voeg een Ja/nee veld toe, selecteer bij reflect device, kies vervolgens het juiste device en capability/eigenschap.

Dan heb je geen flows nodig.
Als je nog vragen hebt of het lukt niet, stuur ff een printscreen van de device settings.

1 Like

Super, bedankt dit werkt inderdaad net zo makkelijk! Bedankt voor het delen van je kennis en de app, deze kende ik nog niet!

2 Likes

Beste, dank voor de tip. Echter bij het aanmaken van virtual device gekoppeld aan temp. eigenschap van een multi sensor lukt het me niet de apparaat instellingen op te slaan, zie screen shot. Wat te doen, suggesties? thx

“BLL expression” field is red, a mandatory field, with this setup.

I guess you should select "yes, only react¨ @ “React (zet eigenschappen)”

Je hebt een ja/nee veld aangemaakt met als property een nummer veld.

Als dit is wat je wilt, bijv dat ja/nee aan/uit staat wanneer je hebt gedimmed, vul bij bll expressie dan bijv in: $value>0

1 Like

Ik ben beginnend gebruiker van Homey Pro dus waarschijnlijk is mijn vraag een echte beginnersvraag. Het lukt mij om via een virtuele apparaat een sensor aan te maken en de temperatuur, relatieve vochtigheid en luchtdruk uit te lezen (Hue bewegingssensoren en Aqara sensor met rV, P en T). Hoe kun je er het eenvoudigst voor zorgen dat dat de uitlezing van de sensoren wordt bijgewerkt? Dit kan uiteraard via een repeterende flow maar is er een andere manier? Bedankt!

Als je een advanced virtual device van de device capabilities app gebruikt, dan heb je gren flows nodig maar kun je reflect gebruiken.
Bij VD zul je flows moeten gebruiken.

Was er vanwege een korte vakantie nog niet aan toe gekomen en het was ff zoeken (beginner) maar het is gelukt, hartelijk dank!

1 Like