High, low, off

Hallo Homey gebruikers,

Ik heb wat vocht problemen in mijn garage. Nu heb ik een buisventilator aangeschaft. Ik wil deze controleren met Homey. Indien RV garage Tussen 65-80% en AV garage > AV buiten ventilatie aan (Stand laag).
Als RV garage >80% en AV garage > AV buiten ventilatie aan (stand hoog).
Flows zijn geen probleem, hier ben ik vrij goed in. Ik twijfel alleen welke schakelaar ik zal gaan gebruiken.
Het grote gevaar zit hem in het feit dat hoog en laag absoluut niet tegelijk onder spanning mogen. Dan gaat de ventilator kapot. Ik weet alleen niet hoe ik dit zou moeten schakelen.
Bijgevoegd een aansluit schema van de buisventilator.

Indien mensen geïnteresseerd zijn in de flow die ik hiervoor gebouwd heb kan ik hem posten. Alvast bedankt voor jullie input en hulp.

Als je hiervoor een schakelaar voor rolluik besturing voor gebruikt dan kan het niet fout gaan.

Ik heb geen ervaring met dit soort setups dus misschien is dit geen optie, maar: Kan je in je flows eerst de ventilator uitzetten en dan de andere kaart met een paar seconden delay instellen? Dan weet je zeker dat hij niet al ingesteld staat.

Ik zou zoiets echt hardwarematig regelen in één apparaat (en niet met twee afzonderlijke schakelaars, bijvoorbeeld), je kunt er niet op vertrouwen dat het “uit” signaal altijd ontvangen wordt.

Het idee van een rolluikbesturing vind ik een goeie, want zulke apparaten zullen er zelf voor zorgen dat niet beide uitgangen (“omhoog” en “naar beneden”) tegelijkertijd actief zijn.

Ben ik met @robertklep eens. Bij het ‘deels’ falen van een flow of signaal kan de motor in de soep draaien. Ik wil dit inderdaad hardwarematig regelen.
Goed idee voor de rolluik besturing. Ik heb toevallig nog een Shelly 2.5 liggen die ook als rolluikbesturing ingezet kan worden. Ik heb hier alleen geen ervaring mee, maar is het niet zo dat die rolluik besturing altijd een auto off heeft?