Hoi Y_B,
De flows zijn/waren op een gegeven moment erg uitgebreid. Een beschrijving en de flows zelf vind je hier: The Flow Exchange(r) - Exchange Your Flows with Others! - #122 by Hans_Gr
Inmiddels is er wel veel veranderd qua aansturing. De Homey-oplossing werkt, maar is tamelijk rudimentair (alhoewel uitgebreid) en wordt door mij niet meer onderhouden en gebruikt. Voor een echt energie management systeem ontbeert het met name de sturing op 1-2 weken historie, het weer en voorspellingen over belasting e.d. Laat staan goede grafieken en controle mogelijkheden.
Ik heb nog steeds dezelfde apparaten (heb Tibber wel ingeruild voor Zonneplan), maar ik doe de aansturing nu via Predbat (Predbat Documentation).
Dit is een oorspronkelijk op de Engelse markt gericht EMS (open source), wat tegenwoordig ook prima draait in de Nederlandse situatie. Het kijkt terug en vooruit en kan zelfs rekening houden met een EV-lader. Je kunt simpel starten, maar het systeem is enorm tuneable.
Het enige nadeel (voor dit forum dan) is dat het draait als App op een Home Assistant server. Via MQTT kun je wel een koppeling maken met Homey. Bijkomend voordeel is dat mijn Homey Pro hier niet meer mee wordt belast, zodat mijn domotica ook wat stabieler draait.
Ik heb graag zelf de controle over de energiehuishouding van mijn huis te hebben ipv een energie-leverancier (heb in het verleden kort met Frank Energie ervaring opgedaan). Mocht je meer over de opstelling willen weten, dan moeten we voor dit onderwerp overstappen op een ander communicatiekanaal dan dit Homey forum .
Hans.