Handmatig apparaat bediend

Bij mij gaan de gordijnen automatisch dicht en open. Dit geldt ook voor lampen.
Soms willen we dit niet en passen we handmatig aan. Dus zet ik de lampen feller of doe ik de gordijnen open of handmatig dicht
Hoe kan ik de automatische flow pauzeren als ik handmatige actie heb gedaan?

Een optie is om de flow die de automatische acties regelt, uit te schakelen bij een handmatige actie m.b.v. de volgende flowkaart:

Wel zul je nog moeten bedenken hoe je de uitgeschakelde flow weer wilt activeren. Bijvoorbeeld handmatig in de Homey app of automatisch op een bepaald tijdstip (elke dag om 00.00 uur). Gebruik voor het activeren via een flow de volgende kaart:

Een andere optie is, dat je bij een handmatige bediening een timer start m.b.v. de Chronograph app. Bijv. van een uur. In de automatisch flow neem je een check op de lopende timer op. Zolang de timer loopt, mag de automatische flow niet verder worden uitgevoerd.

Voorwaarde voor deze opties is uiteraard dat Homey kan vaststellen dat je een handmatige aanpassing uitvoert (zoals het wijzigen van de dimstand of gordijnpositie).

Dankjewel, maar ik ben opzoek hoe trigger ik de flow om automatisch uitzetten?

Hoe kan homey zien dat apparaat handmatig is aangepast?

Doordat je met de hand een flow start, die doet wat nodig is Ʃn de andere flow disabled.

Ik snap je niet, sorry.

Mijn gordijn is automatisch dicht gegaan, maar ik heb deze handmatig open gedaan. Hoe kan ik ervoor zorgen na de handmatig actie, dat de flow inactief gezet die het gordijn automatisch sluit?

Ah okƩ, dat haalde ik niet uit je oorspronkelijke vraagstelling.

De gordijnen en lampen waar je het over hebt: hoe communiceren die met Homey? Loopt dat via een 2-weg techniek (zoals Zigbee, Z-Wave of WiFi) of via een 1-weg techniek (zoals RF 433Mhz of infrarood)?

2-weg communicatie is nodig voor Homey om vast te stellen dat de stand van de gordijnen en dimniveau gewijzigd is.

Graag dus wat meer info over die apparaten en hoe ze verbonden zijn met Homey.

Betreft SwitchBot gordijnen via hub van switchbot

Lampen:

• zigbee dimmer van robbshop

• Philips hue lampen via hub van Philips hue

ā€œMet de handā€ bedoel je letterlijk dat je het gordijn open/dicht trekt?

OkƩ, dan ga ik ervan uit Homey ziet dat er een wijziging in gordijnpositie / dimstand heeft plaatsgevonden buiten Homey om.

Een mogelijke oplossing:

• CreĆ«er een variabele die aangeeft in welke bedieningsmodus de gordijnen zich bevinden. Bijvoorbeeld met naam ā€˜Bedieningsmodus Gordijnen’. Geef deze variable bij de creatie de startwaarde ā€˜Handmatig’.

• CreĆ«er een nieuwe flow, waarmee je de bedieningsmodus van ā€˜Handmatig’ om kunt zetten van naar ā€˜Automatisch’. Dus met een play knop/Deze flow is gestart-kaart gevolgd door een Logische kaart, die de variabele ā€˜Bedieningsmodus Gordijnen’ op ā€˜Automatisch’ zet.

• In je bestaande flow, voor het automatisch bedienen van je gordijnen, voeg je na de ALS-/triggerkaart een Logische kaart toe die controleert of de eerder aangemaakte variabele ā€˜Bedieningsmodus Gordijnen’ op ā€˜Automatisch’ staat. Zo nee dan niets doen. Zo ja, dan de rest van je bestaande flow uitvoeren.

• In je bestaande flow, voor het automatisch bedienen van je gordijnen, voeg je als laatste kaart toe een Logische kaart die de variabele ā€˜Bedieningsmodus Gordijnen’ op ā€˜Automatisch’ zet. Dit is nodig omdat de wijziging bij het volgende punt de stand op handmatig zet na een wijziging van gordijnpositie.

• Tot slot, creĆ«er een nieuwe flow met als trigger (ALS) een wijziging in de gordijnpositie gevolgd door een Logische kaart, die de variabele ā€˜Bedieningsmodus Gordijnen’ op ā€˜Handmatig’ zet.

Na het handmatig dichttrekken van het gordijn (lees het handmatig wijzigen van de gordijnpositie) zal Homey de bedieningsmodus op handmatig zetten. Om hem weer op de automatische stand te krijgen, voer je de flow, genoemd bij het tweede gedachtestreepje, uit.

Een zelfde aanpak kun je ook gebruiken voor je lampen.

Ik heb toevallig deze week een showcase geplaatst over een vergelijkbare situatie maar dan met verlichting.

Ik gebruikte eerst 2 variabele kaartjes maar de reactie van @SunBeech in dit topic gaf me het inzicht dat 1 tekst kaartje met verschillende opties veel overzichtelijker is. Dus aangepast, thanks Sunbeech :slight_smile:

De uitwerking van de situatie incl. screenshots van de flows kun je er vinden: Verlichting: Automatische schakeling blokkeren na handmatige bediening

1 Like