Verlichting: Automatische schakeling blokkeren na handmatige bediening

Soms wil je dat een lamp niet door een automatische trigger (sensor, dag/tijd, locatie o.i.d.) in/uit geschakeld wordt. Bijvoorbeeld wanneer je een spelletje doet aan de eettafel met de lamp op 90% gedimd. Je wil dan niet dat de automatische flow van de lux-sensor wordt getriggerd en de lampen uit gaan of naar de dimstand 30% voor de avond bij zonsondergang.

Ik heb dat zo uitgewerkt:

1 tekst-variabele aanmaken per lamp (of zone) die 3 variaties zal hebben

• Automatisch –> Voor als een lamp door een (door een trigger geactiveerde) flow wordt bediend
  • Handmatig –> Voor als een lamp handmatig (wandschakelaar, app o.i.d.) wordt bediend
  • Neutraal –> Als automatisch of handmatig niet van toepassing is op dat moment

Flows voor automatisering van ‘Status - [lamp]’ kaartje. (per lamp/zone)

Deze flow zorgt ervoor dat wanneer je de lamp handmatig aanzet of het dimniveau wijzigt, bijvoorbeeld door een schakelaar/dimmer aan de wand of in de app, de status wijzigt naar ‘handmatig’ en daardoor een automatische flow geblokkeerd wordt.

Om te voorkomen dat de blokkade te lang duurt heb ik met een timer een override duur ingesteld. Na afloop timer gaat de status naar ‘neutraal’ en verdwijnt de blokkade voor automatische flows.

Tip: Gebruik voor de duur van de timer ook een (getal) variabele, als je de duur ooit wil aanpassen hoef je dat alleen in de variabele te doen i.p.v. in diverse flows.

Bij uitzetten van de lamp gaat de status naar ‘neutraal’ , er is dan namelijk geen reden meer om flows te blokkeren (want die zetten de lamp of nogmaals uit of automatisch aan wat dan ook mag).

Flow achter de automatische trigger(s):

Eerst de check of de status op ‘handmatig’ staat. Is dat het geval dan stopt de flow en gebeurt er dus niets met de lamp (de blokkade). Zo niet dan gaat de status naar ‘automatisch’, dat is nodig om te voorkomen dat in de andere flow de status op ‘handmatig’ wordt gezet, wordt de lamp ingesteld en gaat na 3 seconden de status naar ‘neutraal’.

Je kunt bovenstaande instellen per lamp of per groep/zone lampen.

Tip: Ik heb een gewenste groep lampen met juiste dimstanden samen in een flow gezet met als ALS “deze flow wordt gestart”. Met diverse van elkaar los staande triggers (bewegingsmelder in de avond, lux sensor overdag, als de zon ondergaat etc) activeer ik de flow met groep lampen. Op die manier hoef je de flows voor de lampen maar 1x te maken i.p.v. telkens achter iedere trigger. En stel dat je een nieuwe lamp plaatst in de kamer hoef je die maar in 1 flow toe te voegen :wink:

Flow met overrulen status ‘handmatig’

Je kunt ook flows maken om lampen te schakelen waarbij je de ‘handmatig’ status kunt overrulen, bijvoorbeeld als je met 1 druk alle lampen in de kamer op 100% wil zetten:

Je zet de status zonder voorwaarden op ‘automatisch’ en stopt voor de zekerheid een timer van handmatig als die nog liep, schakelt dan de lamp en na 3 seconden status naar ‘neutraal’.

Het is 1x even opzetten voor je verlichting, maar je kunt zo’n flow voor 1 lamp snel dupliceren en even de kaartjes/lampen wijzigen. Tip: Gebruik voor de duur van de timer een getal variabele van Homey, mocht je de duur willen wijzigen hoef je de variabele maar 1x aan te passen i.p.v. in alle flows per timer :wink:

Ik denk dat ik verre van een Pro ben, wellicht zijn er andere opties die beter zijn maar ik ben ook wel benieuwd naar de mening van de Pro’s op deze oplossing.

3 Likes

Ik zit hier met de badkamer ook mee te stoeien. Ik had dat ooit opgelost, maar heb flows opgeknipt en de oude te snel weggegooid :face_with_peeking_eye:

Maar wordt de flow ook niet getriggerd bij “Aangezet” als je via een flow je lampen aanzet?
Zelfde met het dimniveau? Ik verander door de dag heen het dimniveau van de lampen, ‘s avonds steeds zachter, ‘s ochtends steeds feller…nu kan ik die tijdsblokken wel filteren natuurlijk, maar vroeg me vooral af of deze ALS-kaarten getriggerd worden of niet…

Maar dit geeft in ieder geval wel wat inspiratie om er weer ff in te duiken!

Er zit een wederzijdse controle in. De automatische flow mag alleen doorgaan als de stand niet op ‘handmatig’ staat en het kaartje mag alleen op ‘handmatig’ gezet worden als de flow niet ‘automatisch’ de lamp aanstuurt.

Uitleg met iets meer detail:

Handmatige schakeling:

Als de lamp om welke reden aangaat of wordt gedimd komt de check of het kaartje op ‘automatisch’ staat. Bij “Ja” stopt de flow, het kaartje wordt dus niet op ‘handmatig’ gezet wat ook de bedoeling is. Bij antwoord “Nee” gaat de flow wel verder en wordt het kaartje op ‘handmatig’ gezet. Een automatische flow zet het kaartje dus niet op ‘handmatig’.

Automatische flow:

De eerste check is of het kaartje op ‘handmatig’ staat. Bij “Ja” stopt de flow en wordt de handmatig door jou ingestelde stand niet aangepast. Alleen bij “Nee” mag de flow (met automatische trigger) doorgaan: Het kaartje gaat eerst naar ‘automatisch’ (om te voorkomen dat de flow hierboven naar ‘handmatig’ gaat), schakelt de lamp en 3 sec later naar ‘neutraal’.