Hal lamp gaat toch aan?

Ik heb hier een leuke flow die volgens mij eerst wel werkte. Heb al verschillende tijden in die zonnen standen kaart gezet.
Hij blijft gewoon aan gaan. Terwijl die moet knipperen Ik zie niet waarom. ?

vandaag ook weer. Kom 17:00 thuis hij zegt keurig zon gaat pas 19:00 onder dus het is meer als een uur dat die onder gaat. lamp hoeft niet aan. hij doet het gewoon wel.

-60 minuten is toch een uur eerder ?

Probeer eens met de test knop wat er gebeurt. Ik zie niets vreemds aan de flow. Maar zelf heb ik ook vaak problemen met zonnestanden gehad en san idd met voor en na zonsondergang. Zal zeker een gebrek aan kennis zijn bij mij, daarom de app verwijdert.

Ter info, als je de app Zonnestanden opent, en dan op Configureren tikt, en dan op Tijden, dan zie je de tijdstippen van vandaag die bij de events horen. Zie screenshot onderaan.
Je zou event “Begin avond gouden uur” kunnen kiezen, dat is al 40 minuten eerder dan event Zonsondergang.
Offset -60 werkt inderdaad, en even getest, bij mij is het “60 minuten later dan het event”
Dus

Als je wilt weten wat flows doen, kun je logkaartjes toevoegen aan de DAN en ANDERS velden.
Ik zet de flownaam erin (in het logkaartje bij ANDERS even de term ELSE of ANDERS voor de flownaam schrijven, dan kun je terugvinden dat de ELSE actie is uitgevoerd)

  • Is er geen logregel bijgeschreven, dan is je flow niet getriggerd
  • Is er een ANDERS logregel geschreven, dan werkt je trigger, maar is er niet aan de voorwaarden voldaan in je EN veld.
  • Is er een “gewone” logregel geschreven, dan heeft je flow foutloos gewerkt.
    Tijdens testen kun je het ook aan de logkaartjes zelf zien:

    Er is overigens een manier om in 1 keer aan alle flows een logkaartje te hangen:
    Middels de PaperTrails app en homeybackup.web.app

Zorg wel dat je een verse backup hebt gemaakt! <<<
Ga naar: https://homeybackup.web.app/login/
Dan rechtsonderin Papertrails selecteren, daarna rechtsbovenin Maintenance selecteren. Vervolgens daar de instructies volgen.

Logs monitoren:
Via Homey Developer Tools
En dan Papertrails selecteren.
Dan kun je live met de flows die getriggerd zijn meekijken, zonder het flow scherm in de Homey app te hoeven verlaten.

Ja dat zou een goeie kunnen zijn gouden uur dat is al iets eerder.

Vreemde is dat bij mij werkt die offset in minuten gewoon niet. Met of zonder min terwijl ik ook een andere flow draai met die offset en daar werkt het wel gewoon goed.

Die papertrails die heb ik ook draaien en daardoor weet ik dus dat die offset in minuten niet werkt. Al een week mee aan het rommelen.

Laat die andere flow ook even zien.
Ik heb net op (toevallig) exact het begin van het gouden uur, met offset -5 en met offset 5 getest. Bij -5 werd de flow uitgevoerd, bij 5 niet.
Dus het werkt zoals verwacht.

ik gebruik overigens de ‘lichtsterkte’ tag. Nu is de waarde 8 bijvoorbeeld, een mooi schakelmoment.
Als je bij EN het logica kaartje “is kleiner dan” kiest, en op het ‘tag’ symbooltje tikt, zie je onder kopje “Zonnestanden” alle beschikbare variabelen. Tik op lichtsterkte, vul de waarde 8 in (of een lager getal, dan is het iets donkerder buiten, 0 is donker)


dit is de flow met Gouden uur en nu werkt het dus wel.

Ik snap niet waarom die niet werkt met gewoon zonsondergang ? Zoals in eerste bericht.

Met die licht leuk idee zou ook kunnen uitproberen.

De grap is dat deze moeilijke flow met tussen twee gebeurtenissen ook werkt.

1 Like

Maar met ondergang om ~19u00 is het omstreeks 17u00 toch VOOR Zonsondergang -60min.

Dus de eerste conditie is gewoon waar! Then - Lamp aan TOP!
en dus NIET knipperen.

Haha ja volgens mij begin ik het te begrijpen.

Maar ik zeg toch 60 een uur 17 tot 19 is meer als een uur. Maar daar kijkt homey niet naar is dat het dus ?

1500 uur is ook er voor?
Maar de grap is dus dat het kaartje zegt:
Het is VOOR zonsondergang.
Jij voegt daar -60 aan toe.
Stel de zon gaat onder om 1900 uur.
Het kaartje “EN het is VOOR zonsondergang” zal dus werken als het VOOR 1900 uur is.
Dus ook 1800 uur is VOOR 1900 uur, 1700 uur en 1600 uur is ook VOOR 1900 uur!
Jij voegt er -60 aan toe. Dan wordt het kaartje in dit geval:
EN het is VOOR (1900-1uur=1800uur) 1800 uur. Die flow zal dus lopen totdat het 1800 uur is.

Bedankt voor het ophelderen van de logica :slight_smile:

Voorlopig met de flow tussen begin en zonsondergang werkt het. Toch maar kijken naar een lightsensor.

Het is ook een thuiskomst lamp daarom moet die knipperen als ik overdag thuis kom.

Deze mogelijkheid kende ik nog niet👌