Google assistent is te slim

denk je nou dat ik het kan vinden, ergens gaat er hier iets mis. kan heel de apparaten niet vinden.

Kan je ze niet vinden in google home? Of in homey?
Als de jaloezie aansturing google assistent ondersteund vind google ze meestal snel zelf.
En anders synced homey ze naar google home.

heb nu idd een lijst categorieën gevonden met apparaten maar als ik daar dan op druk krijg ik bovenstaande foto te zien en kan dat niet aanpassen daar.

Mmm zie dat sommige apparaten bij mij dat ook hebben…

Denk ook wel dat dit een probleempje is, zeer zeker nu de spraakfunctie van homey zelf verdwijnt.

Want het is best vervelend dat hij dan de sensoren overslaat en een risico.

Lees deze thread eens, datlijkt een oplossing

ik heb een nieuw huis aangemaakt en al mijn rolluiken daar naartoe verplaatst maar helaas.

Bij het commando sluit alle rolluiken sluit hij alles en niet via mijn flows aangezien ik de deur open had gezet en er ook weer de melding komt ik maar 8 jaloezieën dicht.

Of ik doe iets niet goed.

Commando aanpassen. Woorden als luiken, rolluiken, shutters vermijden. Probeer een routine die de flow op homey start. Commando iets van ”Ok google, Sluitingstijd”

Nee, Homey geeft het apparaattype door, en Google is “te slim” - die pakt alle apparaten van de categorie die je noemt. Google moet dan namelijk kiezen uit meerdere interpretaties van dezelfde zin. Als het apparaattype hard gecodeerd is (met de meeste rolluiken het geval) dan kom je er niet onderuit, behalve met paardemiddelen zoals in de genoemde link.

Vaak is het iene miene mutte wat Google doet. Soms lukt het me om met Google routines iets te overrulen wat ook al daarvoor een andere betekenis had. Maar als je het ook maar net een beetje andere manier zegt pakt Google toch de verkeerde versie, totdat je ook dat zinnetje weer in de routine zet). Soms lukt het me niet.

Een andere zin aanleren is dus het meest trefzeker.

Ps. Als je assisten in een ruimte zit met apparaten van dat type, kiest google alleen die apparaten. Is dat niet het geval, doet hij ze allemaal. Dat doet hij/zij ook als je alle zegt. Dus Ok google, zet alles aan probeert dat bij mij met ruim 80 apparaten :frowning:

1 Like

Hallo,

Allereerst bedankt voor de reactie, inderdaad als ik de zin wijzig in maak … rolluik dicht dan werkt het.
Dus ik moet mezelf een zin/ flow aanleren, maar eigenlijk is het wel vervelend.
Ik vind gewoon dat je eigenlijk alle spraakopdrachten moet kunnen uitschakelen zodat hij dus iets dommer word want dit gaat geheid een keer mis met de ramen en rolluiken, ook is het best vervelend met de lampen zodat je zelf commando’s in kunt geven en hij voor de rest dom is.

ok google werkt trouwens helemaal niet met een telefoon moet steeds de home button inhouden, heb daar al contact over gehad met samsung omdat het een samsung telefoon betreft maar het internet staat er vol mee met mensen die problemen hebben dat het een paar uur werkt en daarna niet meer.

Denk dat er toch wel veel mensen problemen gaan krijgen na april als spraak vervalt.

Google zou dat dan moeten regelen, Homey kan dat niet beïnvloeden. Google gebruikt natuurlijke taal herkenning om te zorgen dat ze zoveel mogelijk begrijpen, Het is niet een twee drie mogelijk, zelfs voor Google, om bepaalde opdrachten uit te laten zetten door de eindgebruiker. Dan moeten ze hun assistent echt dom maken, maar daar zit ook niemand op te wachten :slight_smile:

Heb al enige tijd een paar google nest mini’s. Kosten Nog geen 3 tientjes en doen het prima met homey en google assistent.
Mooi klein, dus past onder een keukenkastje achter de lamp…

klopt en dat is idd een oplossing voor ok google maar dan blijf je het apparaat probleem houden.

Ik schakel veel via Google Assistent dmv virtuele knoppen in Homey. Zodra Google dan deze knopschakelt volgt wordt een flow uitgevoerd. Hierdoor kan ik héél goed onderscheidt maken bij Google Assistent.

maar wat is dan het verschil tussen een virtuele knop en hoe ik het doen.

Beide werkt even goed, hoewel sommige ingebouwde routines van Google home wel een virtuele schakelaar kunnen aansturen maar geen flow (met name de nieuwe geofencing van Google Home, maar ik vermoed dat dat binnenkoprt ook wel toegevoegd wordt).

Ik vind de flow mogelijkheid persoonlijk eleganter, maar dat is een kwestie van smaak. virtuele schakelaars hebben nog wel eens de vervelende eigenschap de verkeerde kant op te staan en dan niet te doen wat je wilt. twee keer dezelfde flow aanzetten lukt alleen als tussendoor de virtuele schakelaar uitgaat.

Nadeel van de flow oplossing is de nogal irritante keuze van Athom om favoriete flows te eisen. Favorieten hebben nu een dubbelrol, als je veel flows met stem wil sturen staat je dashboard vol met meuk.

Dat is ook wel op te lossen:
Maak een nieuwe gebruiker aan in homey. En Zet daar je favoriete flows in voor google. En meld die gebruiker ook aan in google.

Zo houdt je je eigen account clean…

Heb ook nog een apart account voor het homey dashbord, zodat ik dat ook helemaal kan configureren

Dank je voor de tip. Ik had dit overwogen, maar ik vind het zachtsgezegd niet fijn om met zo’n workaround steeds als een ander in te moeten loggen om iets te wijzigen. Bovendien vind ik extra accounts onhandig i.c.m. geofencing. Die accounts moeten dan weer op afwezig gezet zijn anders gaar daar weer van alles mis. Ik hoop stiekem dat Athom op 1 april, als de oude spraakherkenning vervalt, iets gaat doen met de oude spraakkaartjes i.c.m. Google. Dan zouden ze b.v. ook flows met een spraaktrigger als scene kunnen toevoegen.

Yup snap ik, maar dat is alleen om nodig nieuwe favorieten te maken.
Al het andere kun je gewoon met je eigen account blijven doen…

Goedemorgen,

Een aparte gebruiker werkt inderdaad maar is natuurlijk een beetje omslachtig maar wel te doen om het probleem op te lossen met een das betreffende favorieten.

Ik was gisteravond mijn vrouw aan het toevoegen in google home en kwam er achter dat ik er apparaten uit kan laten zodat deze niet werken.
Dus als ik de rolluiken eruit laat dan zijn deze alleen te bedoenen met de flows dus ook dat is een oplossing maar wederom een extra account.

Dus nu is het idee 1 account voor alle instellingen en 2 accounts voor google home stembediening en dan de rolluiken weg laten.