Goedkopere smart plugs

Als je info over smart plugs van Homey nazoekt zijn er exemplaren van meer dan 60 eur (fibaro) maar ook “goedkope” van wat meer dan 40 eur. Ga het verder zoeken dan vind je er van ca 20 eur (bv shelly). Tuya via AliExpress vind je zelfs <10 maar homey en tuya zijn geen fijne match helaas. Wat is een goedkope maar acceptabele optie uitgaande van energiemeting en max >2000 watt en geen radiogolven (wel wifi/zwave/zigbee)?

https://tweakers.net/pricewatch/1673586/aqara-smart-plug-eu/specificaties/
Of valt de prijs van €28 nog niet onder jou definitie van goedkoop?

Zonder radiogolven, maar wifi, z-wave en zigbee zijn wel acceptabel? :thinking:

Aqara is idd één van de goedkopere. Tuya Zigbee (van Lidl) werken hier altijd prima, maar goed die wil je niet.

Zonder energiemeting heeft IKEA ook goedkope stekkers :slight_smile:

NEO Coolcam. ZIjn er in WiFi, Zigbee en Z-wave Plus.
De Z-wave uitvoering is op dit moment 4 voor 90 euro (dit is incl BTW en verzending) bij de officiële Coolcam store bij Ali.

Voor een groot deel is dat ook Tuya :slight_smile:

Daarom moet je dus de Z-wave plus uitvoering nemen, die hebben een eigen app.
Heb er 40, vrijwel nooit problemen mee.

Wow, 40 Neo Coolcam’s… :astonished:
Dan heb je vast ervaring met het “meshen” van die dingen. Ik heb er 3 en combineer ze met andere z-wave apparaten, maar zie dat ze niet als mesh-router (tussen punt) willen optreden.

Net iets te duur als je er flink wat wil gaan inzetten idd.

Ok, bedoel liever niet 433mhz protocol zonder mesh opties. Denk ik :thinking:

Ik heb niks tegen tuya maar heb recent de ervaring dat ik radiator valves in homey kon zetten alleen door een soort developers abbo bij tuya te nemen, dat na één maand verliep en zit nu op antwoord voor een 6 maanden verlenging te wachten. Iets te bewerkelijk/onzeker. (Tuya cloud app in homey)

De Shellys zitten in dezelfde prijs range, worden geloof ik zelfs door homey genoemd maar ik hoor niemand erover hier. Benieuwd waarom.
Bedankt voor de tip!!

Shelly’s zijn fijne apparaten :smiley:

1 Like

Ahja dat kan mij voorstellen. Ik vindt de wifi tuya apparaten ook niet zo vriendelijk inderdaad, zigbee variant tot nu toe wel tevreden mee. Maar heb daar niet zoveel van.

Shelly ook een aantal van, ook prima apparaatjes!

Ze werken prima, maar heb er nu al 2 gehad die in zeer korte tijd kapot zijn gegaan.
Blijft goedkoop spul

Ah, nog geen last van gehad.

Geen enkel probleem mee. Behalve als je ze té dicht bij elkaar in bv een stekkerblok doet, dan willen ze elkaar wel eens in de weg zitten.

Voor simpele toepassing is tuya prima te gebruiken. Ik heb er ook een stuk of 5 . Vermogen meting is bij sommige stekkers wat traag. De beste ervaring heb ik met de fibaro ronde tussenstekker. Prima bereik goede vermogen meting en betrouwbaar. Heb enkelen al jaren in gebruik. Maar die kost dan ook een veelvoud dus bekijk even waar je het voor nodig hebt.