Goede (snel reagerende) bewegingsmelder. Welke?

Eerst even een (te lange denk ik) inleiding: Via spul van Ikea, Lidl en Action met Smart Home in aanraking gekomen. Heb een Homey Bridge gekocht maar ben daar erg ontevreden over. Best een beetje gemopperd op Homey /Athom. Beetje gespeeld met o.a Home Assistent maar dat was het ook allemaal net niet.

Uiteindelijk voor een hele redelijke prijs een refurbished Homey Pro gekocht. En, eerlijk is eerlijk, het is een fantastisch ding. Stap voor Stap ben ik mijn Smart Home spul aan het overzetten naar de Homey.

Wat ik nu eigenlijk zoek is een goede bewegingssensor (voor binnen en buiten). Ik ben nu een beetje aan het spelen met sensoren van Lidl, Xiaomi Aqara en Hue. Het nadeel is dat er op die dingen een vrij lange resettijd in lijkt te zitten. Aqara detecteert pas 5 minuten na de laatste beweging weer beweging of zo. Lidl werkt redelijk, maar ook dat ding is niet in staat korte opeenvolgende bewegingen te detecteren. Als je bij wijze van spreken twee keer binnen een minuut voor de sensor langs loopt dan ziet ie de 1e keer wel iets, de 2e keer niet. En je kunt de gevoeligheid ook niet instellen.

Zijn er bewegingssensoren die sneller/beter werken? Liefst Zigbee. Is er een merk dat er uit springt qua prestatie?

Misschien kan je hier iets mee.
Word wel redelijk wat info gegeven.
https://youtu.be/scS2mIUnx78

Dat heeft niets met de response tijden te maken. De meeste laten een bewegingsmelding 60s actief, maar gaan wel meteen weer “in slaap” na een melding. Na 60s staan ze weer op scherp, dit is i.v.m. batterijbesparing.

Nee hoor, wat voor sensors heb jij dan getest?
Het is 60s, net als de meeste sensors. Je moet het wél zelf even instellen waarschijnlijk, de default is 300s:

Aqara PIR sensor kan ook op 5s worden gezet, als je “hacked sensor” aanvinkt bij Geavanceerde Instellingen
Dat werkt soms in 1x, of soms moet er iets gesoldeerd worden. Zie Youtube.

De Aqara P1 kan zelfs op 1s blindtijd worden gezet:


Bron: https://nl.aliexpress.com/item/1005004731111453.html

@Mike1233 bedankt voor de tip. (Dan ben je zo aan het zoeken en vergeet je dat Youtube ook vol handige filmpjes staat :smiling_face:).

@Peter_Kawa bedankt voor je reactie. In het Pre-Homey tijdperk hier in huis ben ik met zo’n Aqara-bewegingsmelder aan het stoeien geweest. Ik was er toen erg ontevreden over. Maar je geeft hele handige tips. Ik ga er toch nog een keer 1 bestellen en daar mee aan de slag.

1 Like

Ik weet het niet zeker maar de Aqara bewegingsmelders zijn later veranderd en kon je de hack van 5 seconden niet uitvoeren.
Was geloof ik het type met 2 batterijen.
Maar kan het ook helemaal mis hebben.
Maar de Aqara sensor die ik heb werkt al anderhalf jaar naar volle tevredenheid.

Ik heb deze (werken met 1 batterij), bijna 2 jaar oud
https://nl.aliexpress.com/item/32975225751.html

Het grappige is, ik kan ze zonder solderen op ‘hacked sensor’ zetten, dan gaat de alarm melding na 5s al weer uit, alleen geeft hij een nieuwe melding pas weer na 60s (minimale blindtijd)(heb een minuut staan zwaaien :grimacing: )
Het zal na de soldeer’truuk’ wel zo zijn dat ze dan na 5s al weer een nieuwe melding zullen geven. Maar die functionaliteit heb ik zelf niet nodig. 60s blindtijd is snel genoeg hier.
Peek 2022-09-21 22-59