Geen ondersteuning Fibaro na aankoop bij Hornbach

Op 15 september hebben we 3 Fibaro rookmelders gekocht bij Hornbach.

Omdat één van de rookmelders een melding gaf die ik niet terug kan vinden, heb ik contact opgenomen met Fibaro zelf. Ik krijg echter de mededeling dat zij geen ondersteuning geven omdat het aangekocht is via Hornbach. Ze adviseren nu om de rookmelders terug te brengen, geld terug te vragen en via een officiële dealer aan te schaffen zodat ze wel ondersteuning kunnen geven…

Iemand hiervan op de hoogte? Ik vind het een vreemd verhaal.
Heb trouwens Hornbach ook net een mail hierover gestuurd. Ben benieuwd wat zij zeggen.

Niet heel vreemd, wel teleurstellend. Je heb niet met Fibaro contact opgenomen maar met een onafhankelijke distributeur voor de benelux. En die wil alleen ondersteunen waar hij ook aan verdiend en ziet Hornbach dus als grote concurrent. De distributeur staat dus niet zozeer voor een merk maar meer voor zijn eigen verdienmodel
Anyway, je zult van Hornbach vast gewoon de support krijgen die ze je als verkoper moeten leveren want daar moet je dus zijn voor garantie.

Als Hornbach z’n eigen parallele import heeft geregeld heeft die Benelux-distributeur geen enkel idee wát er precies geïmporteerd is. Wie weet zijn het wel maandagochtendmodellen. Dan kan ik me best voorstellen dat de distributeur geen zin heeft om daar z’n eigen tijd en geld in te gaan stoppen.

Van die kant gezien… Aan de ene kant begrijp ik het, aan de andere kant niet. Ze hebben van alle drie een foto gekregen waar het serienummer op staat. Maar goed, it’s okay.

Vandaag een belletje gehad van Hornbach. Aangezien hun Fibaro techneut nog twee weken vakantie heeft, adviseerde zij me ook met de drie rookmelders terug te komen. Er was in de vestiging wel iemand die me er verder mee zou kunnen helpen.

Nou goed, volgens mij doen ze het alle drie gewoon. Ik ga er dus niet mee terug naar de Hornbach. De enige vraag die ik nog heb is als volgt:

Ze worden herkend in Homey en een flow eraan hangen werkt ook. Ook kan ik de temperatuur zien. Nu gaf één van de rookmelders (in de woonkamer) een continu wit brandende led en een langdurig repeterend geluidssignaal. Ik heb op de B-knop gedrukt en toen ging het uit. Wat het betekend kan ik niet terugvinden in de handleiding of op de faq-pagina. Heeft iemand dit wel eens gehad?

Europa is een open markt, dus Fibaro moet ook in Nederland garantie bieden op legaal in Duitsland ingekochte producten. Dat een distributeur daar geen zin in heeft als deze ze niet zelf geïmporteerd heeft kan ik me voorstellen. Maar als dat de enige manier is om hier je recht te krijgen dan mogen ze dat volgens mij niet weigeren.

Fijn dat ze het alle drie weer doen!

En zonder dat ik er een heel ding van wil maken of de betweter wil zijn, wil ik toch even reageren op wat ik blijkbaar los heb gemaakt. Allereerst Robert, fibaro als bedrijf en de benelux distributeur staan weliswaar los van elkaar maar de distributeur vertegenwoordigd wel het merk. Zolang hornbach een origineel fibaro product verkoopt zou ook daar de distributeur service voor kunnen verlenen en moeten (lees, is wel handig) ze dat zelf goed met fibaro contractueel vastleggen.
Dan het maandag ochtend model, dat lijkt me ver gezocht want dat impliceert dat fibaro (en dus ook de distributeur) onbetrouwbare producten op de markt brengt omdat er geen goede QC op de productie zit.

En Edwin, het is de verkoper die in Europa de garantie moet bieden en niet de fabrikant. Dat mag de verkoper zelf met de fabrikant uitvechten if any.

Een onafhankelijke distributeur mag dat zeker wel weigeren, want die heeft niks met die verkoop te maken gehad. Als iemand zich beroept op de (fabrieks)garantie moeten ze zich melden bij de verkoper (Hornbach) of bij de fabrikant (Fibaro).

Die laatste kan wel met distributeurs afspraken maken over het afhandelen van zulke garantieclaims, maar ik kan me best voorstellen dat dat alleen geldt voor apparaten die via die specifieke distributeur op de markt gekomen zijn.

Mensen, ik beroep me niet eens op de garantie. Ik heb alleen maat een eenvoudige vraag over een ledje en geluid :woman_shrugging:t2: Het ding is volgens mij niet eens stuk…

2 Likes