Gebruikte en terug geleverde Energie per Dag, Week, Maand en Jaar Weergeven, hoe?

Ik heb een Homey 2023 met Advanced Flows, Goodwe Inverter, Homewizard P1 en inmiddels ook Hdashboards.
Ik zou graag een aantal (al dan niet gecombineerde) tegels willen hebben waar ik de gegevens kan zien van de verbruikte en terug geleverde stroom per dag, Week, Maand en Jaar kan zien.
Ik ben een Pensionado, geen programmeur, en snap af en toe de ballen van voorbeelden en uitleg.
Wie zou mij in Jip en Janneke taal kunnen helpen dit te realiseren, als het uberhaupt mogelijk is wat ik vraag.
Groet, Jacques.

Welkom,
heb je al gekeken naar [APP][Pro] Power by the Hour: Insights per hour, day, month and year
eventueel met een vertaal tool,
er staan in dat topic al heel veel voorbeelden.

als je een Summarizer installeert voor je P1 Meter, je Gas meter, eventueel je Water meter en voor je omvormer heb je waarschijnlijk het meeste al :wink:

1 Like

Dankje voor jouw Reactie Dijker.
PBTH heb ik inderdaad draaien, en daar kan ik mee zien wat er verbruikt is via die Summarizers.
Via de Energy+ app van Homewizard kan ik ook mooi de grafieken zien.
Als ik die P1 meter gegevens als tegel in Hdashboards gebruik kan ik alleen de totalen zien en niet bijvoorbeeld vanaf 1 janauri 2024.
Ik zou graag in de Hdashboards app een overzicht zien van opgewekte, verbruikte en terug geleverde Stroom, PBTH heeft zo ver ik kan zien geen mogelijkheid van weergave van dag- en Nacht(weekend) stroom.

PBTH heeft ook een “Dit jaar” teller :wink:

Enkel een “Deze week” teller ontbreekt;
Deze kun je bv. met gebruik van een variabele maken, zoiets:

De variabele kun je dan in je dashboard toevoegen

Klopt, je zou aan de PBTH ontwikkelaar kunnen vragen of dat toegevoegd kan worden aan de app.

Anders zou je die gegevens uit de HomeWizard app moeten filteren.
Dat kan door 8 numerieke variabelen aan te maken.
Er zijn 4 variabelen nodig om de meterstanden om 0:00 uur op te slaan, zodat je die kunt verrekenen met de huidige meterstanden.
En de andere 4 variabelen slaan de dagwaardes op.

Voorbeeld vd variabelen:

Voorbeeld flows

(Iedere 15 minuten is een voorbeeldje. Als je accuratere waardes wil hebben kun je het op iedere 1 minuut zetten bijv.)

PBTH pakt zo te zien de totale teller van de P1.
Ik denk dat als je een AVD maakt die bv alleen de teruggeleverde kWH reflecteert, je daar een PBTH van kunt maken.

1 Like

Hoi Peter,
Dankje voor jouw uitleg, ik ben er mee bezig, maar…
Mijn vraag voor nu gaat om die Variabelen, als ik die aanmaak, moet ik dan die waarde er inzetten of wordt die uit gelezen?
Als ik die er in moet zetten, moet dat dan iedere keer gedaan worden of wordt dat dan bijgehouden?
Je begrijpt waarschijnlijk al dat sommige uitleg voor mij nog niet ‘logisch’ is, maar ik vind het wel interessant om verder te komen en begrijpen.
Groet, Jacques.

Variabele:

Zie het als virtueel geheugenkaartje. Je kunt ze zelf aanmaken, en je kunt er gegevens in opslaan en wijzigen, en ook uitlezen.

Tag:

Een variabele verstrekt door Homey & apps, welke jij enkel mag uitlezen.

Er zijn 3 types variabelen / tags:

• tekst:
    • hier mag “alles” in
  • numeriek:
    • hier kun je uitsluitend cijfers in opslaan
  • boolean:
    • deze kan enkel de staat ja/nee oftewel waar/niet waar hebben. Een soort schakelaar dus

_
Deze kaart even uitgelegd

De waarde uit de tag Total t1 usage van dat moment van mijn P1 meter, wordt geschreven naar mijn variabele genaamd power_in_today_T1_helper .
Zo kan ik dus de meterstand van dat moment bewaren.

Hoe kom je aan zo’n tag?

Voor dit voorbeeld, is het een tag van mijn P1 meter, ‘SlimMeter’ genaamd:

_
Verdere howto’s:

Knowledge base:

1 Like