Garasjeåpner

Hei,

Jeg har fått meg Homey Pro Early 2023 og fått inn et par enheter, men søker alltid etter flere enheter som kan gjøre hverdagen lettere.

Det neste som jeg bare må ha er en enhet som kan åpne og lukke garasjeporten min. Noen som har erfaring med noe som funker fint og er enkelt? Er veldig lite erfaren.

Hva med Fibaro Smart Implant? Spenningsforsyning får du fra portåpnerer og du kan konfigurere én av utgangene til puls betjening.

Opengarage

Meross sin MSG200 garasjeport åpner fungerer helt fantastisk! Ikke det billigste alternativet, men fortsatt ikke så forferdelig dyrt.

Ikke forveksle den med MSG100, denne og er helt topp men virker ikke med Homey, kun HomeKit, Alexa osv…

Hvis du trenger et billig alternativ (260kr) la jeg til støtte for “LoraTap Tuya Smart Life Garage Door Sensors Opener Controller WiFi” (f.eks. https://www.aliexpress.com/item/4000903671119.html) i forrige uke i Tuya Cloud-appen.

Åpne, lukke, og kontaktsensorer fungerer fint. Fungerer også med Alexa, google home osv.

1 Like

Virker som en veldig enkel løsning! Har du testet dem selv? Grei kvalitet?

Ja, enheten funker helt greit.
Eneste bakdel er at man er avhengig av tuya-cloud, som er litt dill å sette opp: GitHub - jurgenheine/com.tuya.cloud: Connect homey to the Tuya cloud

Takk for tilbakemelding. Men det var ikke like rett fram som jeg hadde håpet på.
Tror jeg kanskje heller går for ismartgate. Har kommet en ny og rimeligere versjon nå.

Hei,
Kunne du sendt over hvordan garasjeport du har? Kanskje alt du trenger er en liten shelly!
Meget billig, og har fungert 100% stabilt for meg siden jeg monterte det.
Jeg selv har flashet en shelly som fungerer i homekit, for å kunne åpne / lukke garasje!

Litt usikker på om du svarte meg, men ja hadde sikkert klart seg med en liten shelly.
Trenger bare et relé/bryter for å få den til å åpne eller lukke seg. Men måtte/ville også ha noe som gir feedback på posisjonen til porten.

Så totalt sett hadde ikke prisen blitt langt unna ismartgate’n. Bestilte fra Amazon for 700kr inkl porto og mva.

Du kan få shelly og så bruke en magnetkontaktor.
Total pris 300,- ISH NOK. Da kan du få status på port med mer :slight_smile:

Si ifra hvis det blir aktuelt da, så skal jeg sende over litt dokumentasjon til deg.

Takker for tips, men hadde allerede bestilt den nevnte pakka.

Hei igjen!
Er ikke storfornøyd med iSmartgate’n så vurderer å selge den og bytte med en annen løsning.
Kunne tenkt meg noe med zigbee, men kom på at du nevnte shelly. (Mener du PLUS 1?)
Den er på wifi ser jeg, er dekningen grei?
Du nevnte homekit, men jeg har ikke iphone så det er ikke så viktig for meg.
Hvilket magnetkontaktor kobler du opp mot den?
Tar gjerne imot dokumentasjonen du nevnte :slight_smile:

Hei,
Beklager ventetiden her, jeg glemte det litt…
For min del så flashet jeg den til HK fordi kona lett skal kunne bruke denne og.
Det er ikke noe i veien å ikke gjøre dette, men legger ved link uansett. GitHub - mongoose-os-apps/shelly-homekit: Apple HomeKit firmware for Shelly's

Jeg har gjort min «dumme» garasjeport smart, ved bruk av shelly plus 1. (Link til kjøp)

For å kunne sjekke status på porten har jeg også koblet på en magnetkontakt. (Link til kjøp)

Når disse to er kjøpt inn har du også behov for ledninger, for å koble deg på garasjeporten.
Avhengig av hvilken garasjeport du har, må du finne dokumentasjon.

OBS!!! Husk at å jobbe med elektriske komponenter må gjøres av fagfolk. Husk at du er selv ansvarlig for alt du gjør på ditt elektriske anlegg! Alt skjer på eget ansvar!

Mitt anlegg eller via garasjeporten er 24V. Dette gir nok strøm til Shelly plus 1.
Husk at det er mange forskjellige garasjeporter, men min kobling er slik:
SCR-20230926-jrzv
PB (Push button) = BRUN
GND (jord?) = GRÅ + JORD
+24V = SVART

Shelly er koblet slik:

De to hvite kablene er til min magnetkontakt.

WIFI er meget stabilt, og jeg får lest av statuser på om min port er åpen eller lukket.
Når jeg “trigger” shelly så sender den en et “trykk” som gir shelly kommando om å gi strøm. Akkurat som en knapp. Porten går sin gang opp eller ned.

Les gjerne på shelly om hvordan de anbefaler å sette dette opp også! De har mange use cases med dette :slight_smile:

3 Likes

Nydelig, mange takk! Har bestilt nå :smiley:

@Rather_Not
Vet du om det er brytere som passer i elkorammer som fungerer med shelly plus 1? altså trådløse brytere.

Hei,
Vet ikke om jeg forstod spørsmålet helt.

Shelly plus 1 får plass bak eksisterende brytere, selvfølgelig er det trangt må jo elektriker gjøre en vurdering.

Ja sorry… dårlig formulert. knapp til bryter/rele mente jeg.

eksempelvis: Wireless Bryter/Dimmer WTE-1 Nexa Pro 433 | Elektroimportøren AS

Men den er på 433hz så er temmelig sikker på at denne ikke virker. men samme konseptet.

Shelly har jo sine egne. men virker ikke som om de er tiltenkt rammer

Ahh, du kan jo egentlig kjøre hvilken som helst knapp / bryter du vil så lenge den kan kommunisere med homey eller home assistant. :slight_smile:

For logikken kan du bygge der. Så den Nexa pro bryteren skal fungere siden den går på 433MHz :slight_smile: Shelly kommuniserer via wifi via homey pro eller home assistant.

Skjønner!

At jeg sender signal fra knapp til homey for så å sende til shelly! Gir jo mening.
Tenkte mer i retning at både knapp og homey sendte signal til shelly. men det trenger det jo ikke så du sier.

Takk for svar! :slight_smile: