Flow voor screen

Goedemiddag,

Ik heb sinds een tijd een Pro in huis en kan er aardig mee overweg. Heb al tientallen flows gemaakt wel (soms na aanpassing) werken!

Onderstaande flow heb ik aangemaakt voor een screen maar hij gaat niet dicht. Doe ik wat verkeerd? Ik heb gezocht maar kom er niet meer uit.

Welkom op het forum :slight_smile:

Wat wil je precies bereiken? Als je daar een omschrijving van geeft is het wellicht wat makkelijker uit te leggen en te zien wat wel/niet klopt.

Wat voor temperatuur sensor gebruik je?

Hi Sjoerd, bedankt voor je antwoord.
Ik wil graag dat wanneer bijvoorbeeld de temperatuur op de slaapkamer 18 graden of hoger is en het is (deels) zonnig buiten, dat mijn screen naar beneden gaat.

Ik heb een Netatmo sensor op mijn slaapkamer staan.

Bij EN zul je extra Logica moeten toevoegen voor de temperatuur. Ik heb een voorbeeldje gemaakt maar met andere waardes aangezien ik geen Netatmo heb maar Aqara sensoren en gebruik maak van KNMI weer app ipv Tado :slight_smile:.

Bij Logica moet je ‘groter dan’ selecteren en daarin de waarde van Netatmo en de gewenste temperatuur die die moet checken. Je kunt de ‘OF’ zoals je die nu al hebt laten staan, maar voeg de temperatuur logica daar dus aan toe.

Heeft de Netatmo flow ook niet een actie ALS: ‘Temperatuur werd groter dan…’. Dat is makkelijker aangezien die nu bij elke temperatuursverandering de flow start. En anders alleen als de temperatuur daadwerkelijk boven de 18 graden is.

Check ook als je op ‘Test’ drukt of er rode uitroeptekens komen te staan. Dan blijft de flow daar op steken.

Thx voor je duidelijke uitleg!!
Ik probeerde ‘Logica’ nog een beetje te ontwijken omdat ik niet zo goed wist wat ik ermee aan moe(s)t.

Ik heb het nu zoals onderstaande ingesteld, even kijken of het werkt. Als ik nu op test druk gebeurd er niets maar heb ook geen uitroeptekens. Tevens is het actuele weer ‘onbewolkt’ en huidige temperatuur 19,2 graden. Ik heb wel de juiste sensoren geselecteerd.

Hij werkt!! Dankjewel

Bij EN heb je wel een dubbele waarde staan die niet nodig is denk ik? Er staat precies zonnig én onbewolkt. Dat is hetzelfde…?

Ik heb onderstaande flow voor onze rolluiken op zolder die bij zonsopkomst uitgevoerd wordt, snachts staan ze dan open zodat de zolder/huis kan koelen. Dit werkt op verwachte temperatuur en verwachte zonkans op een dag OF als de verwachten temperatuur boven de 22 komt. Dan werk je meer met weersverwachting en gaan je screens al eerder naar beneden, anders is de warmte wellicht al binnen?

Ik heb de ‘dubbele’ EN waarde gedaan omdat hij vandaag onder ‘weer’ onbewolkt aangaf en niet zonnig terwijl het wel zonnig was. Ik snap zeker dat het hetzelfde is, maar geldt dat dan wel voor het hele jaar.

Anderszijds moet de waarde wel overeenkomen met het weerstation lijkt mij? Dua niet dat ‘hij’ en ik verschillende benamingen hebben.

Benamingen moeten inderdaad gelijk zijn. Maar dan zou je dit moeten maken volgens mij?

ALS Temperatuur veranderd

EN

  • temperatuur is hoger dan 18 graden
  • weer is zonnig

OF

  • temperatuur is hoger dan 18 graden
  • weer is onbewolkt

DAN

  • Screens naar beneden

Als je dat allemaal onder EN zet zonder OF dan moet het zonnig zijn én onbewolkt. Als dat niet het geval is doet de flow niks.

1 Like