Flow(s) Brel Rolluiken Homey Pro 2023 ism KNMI app

Hallo allemaal, ik ben helemaal nieuw in Homey en heb sinds kort een Homey Pro 2023. Nu ben ik bezig mijn Brel Rolluiken in te stellen op weersverwachting in samenwerking met de KNMI App. Ik zie door de bomen het bos niet meer….

Dus bijvoorbeeld: het is 8.30 uur in de ochtend en de verwachte temperatuur voor deze dag is boven 22 graden en het is licht of onbewolkt dan moeten alle rolluiken dicht.

Dus in feite wanneer het te warm wordt die dag met veel zonneschijn zou ik het erg fijn vinden dat de rolluiken automatisch sluiten.

Het klinkt heel simpel en dat is het waarschijnlijk ook maar ik krijg het niet voor elkaar. Is er iemand zo vriendelijk die mij een voorbeeld Flow kan geven of een betere suggestie voor me heeft?

Hierbij de bestaande flow:

Zeker

Ik gebruik alleen niet de KNMI app maar OpenWeather. Maar het principe is hetzelfde

Dankjewel! OpenWeather kwam ik zelf (nog niet) aan uit vandaar mijn keuze voor KNMI. Overigens, die zonnestanden zijn voor mij in ieder geval een extra goede tip, zover was ik nog niet gekomen :face_with_monocle:

Ik kom er toch niet aan uit, ik krijg hem maar niet werkend…
Hierbij mijn flow:

Wat werkt er niet?

De verwachte max temperatuur vandaag is groter dan 22 krijg ik een “nee” op, Dus onder “logica”. Alleen als ik hem “omkeer” dan accepteert hij het wel. Heel gek maar dan is de werking natuurlijk onjuist.

Nee hoor dat klopt. De verwachte max temperatuur was vandaag 19 graden.
Dus dan is het logies dat je “nee” krijgt

2 Likes

Ohhh natuurlijk! Stom van me… Daar heet het natuurlijk ook “logica” :roll_eyes:
Dankjewel voor de hulp en de uitleg. Je hebt een leek een behoorlijke eind op weg geholpen.
Fijne dag :+1:

1 Like

Ik heb een soortgelijke flow gemaakt voor Brel Screens. Ik heb daarbij een berekening gemaakt tussen de actuele temperatuur buiten via een eigen sensor en de actuele temperatuur binnen. Als dit verschil zodanig is dat de woning nog enige (gratis) opwarming kan gebruiken, blijven de screens open. Bij een bepaalde lichthoeveelheid (=zoninstraling) gaan de screens dicht.

Hoe stuur jij de Brel screens aan? Ik lees dat er voor de pro 2023 nog geen update is.

Ik stuur de Brel Screens met de Homey Pro App die beschikbaar is in de App Store. Deze kan gebruikt worden op de Pro 2023. Daarnaast is er ook nog een experimentele versie, de 1.3.1. Deze functioneert bij mij prima. Te bereiken via Brel | Homey.

Dank je, maar in alle gevallen heb je dus een Brel hub nodig als ik het goed begrijp.

Ja, dat klopt. Brel heeft er meerdere, dus kijk even goed welke je moet hebben. De Hub heb je ook nodig als je de screens via een app op je mobile wil bedienen.

Hmm, lastig weer. Ik heb een DC-306 afstandsbediening, niets te vinden bij Brel.
Ik wil de Homey pro 2023 aanschaffen om o.a. mijn screens te sluiten als de zon naar binnen schijnt. Jammer dat het via een hub moet terwijl Homey zelf ook 433 aan boord heeft.

Is er voor 433 ook de hub nodig dan ?

Ja, eerder had ik begrepen dat er ook een app komt die zonder hub de zonwering aanstuurt. Zou in 2024 komen. Tot die tijd moet alles via de hub.

Heb je daar wat meer info over @Hans_Eisink ?
Ik heb intussen de Homey Pro aangeschaft en (o.a.) mijn Somfy rolluiken probleemloos verbonden. Zou fijn zijn als mijn screens er ook bij op konden zonder extra hub.
Nu nog een Lux-meter voor buiten.

Meer info heb ik niet, anders dan ik dit bericht heb opgepikt bij dit forum. Voor een goede Lux-meter: ik heb goede ervaringen met Philps Hue Outdoor Sensoren. Naast beweging registreren deze ook de lichtwaarden. Zij bepalen mede (naast buienradar, windsnelheid en verschil binnen- en buitentemperatuur) of de screens naar beneden gaan.

Beankt, ja da’s idd een mooie. Kan die rechtstreeks op de Homey Pro ('23) of heb ik nog een Hue hub nodig?
V.w.b. voorwaarden voor het sluiten van de screens, ik heb nu een 433 sensor buiten in een jampot liggen als we (in de zomer) op vakantie gaan. Kan het nu iets netter aanpakken.

De outdoor sensor werkt zowel met de Hue Bridge als rechtstreeks op de Homey. Gebruik daarvoor wel de juiste App! Vooral als je geen andere Hue devices hebt, maar wel andere Zigbee-devices is Hue zonder de bridge aan te raden. Anders heb je meerdere Zigbee netwerken die mogelijk interfereren. Afhankelijk van je bestaande situatie dus.