Flow maken voor chromecast

Hoe kan ik een flow maken om via mijn chromecast de tv aan en uit te zetten en verder te bedienen.

Met de chromecast bedien je de TV toch niet?

Klopt. Alhoewel de TV wel automatisch aan gaat als je een cast start. Bij mij wel ten minste.

@Litlledragon: Volgens mij kun je dit niet met een chromecast. Afhankelijk van de TV kun je een app installeren op Homey om de TV te bedienen. Bij mijn TV heb ik een Sonos Beam gekoppeld met een HDMI-kabel, waardoor ik via de Beam de TV aan en uit kan zetten. Overige zaken kan ik niet bedienen.

1 Like

Via de hdmi kabel kan je middels CEC inderdaad de tv aan en uit zetten maar dat is ook alles.

Zoals Neuron44 ook zegt, je zal een app moeten vinden die jouw TV ondersteund en daarmee kan je dan homey je tv laten bedienen. Ik heb bijvoorbeeld een Samsung TV en middels de Samsung APP kan ik in flows van alles en nog wat bedienen op de TV. De chromecast gebruik ik enkel om radiostations of andere content heen te streamen (Netflix gebruik ik op de tv zelf dus gebruik de chromecast enkel voor muziek te streamen)

Via de Chromecast is het wel mogelijk, zo ook voor het aan en uitzetten. Nu nog een flow vinden waar mee ik hem kan aan zetten.

Groet Erwin.

IK heb het gevoel dat we beide iets anders bedoelen. Zoals ik al zei kan je met je chromecast echt je tv niet bedienen. Enige wat kan is, wanneeer je een stream start dat middels CEC je tv wordt ingeschakeld. CEC is een standaard binnen HDMI kabels en aansluitingen. ALs je bijvoorbeeld een DVD speler hebt aangesloten op je tv middels een HDMI kabel is de kans ook groot dat je tv aan gaat op het moment dat je de dvd speler aan zet.

Maar meer kan je echt niet doen met je chromecast, dingen als zappen, volume, switchen van input, dingen in het menu veranderen das allemaal echt niet mogelijk met je chromecast. Als je met homey je TV wilt bedienen zul je echt een app moeten zoeken in de app store van Athom die jouw TV ondersteund.

Wellicht bedoel je het volgende: Als je een stream start van bijvoorbeeld netflix op je chromecast dan zou je wel netflix kunnen laten pauzeren en weer verder kunnen laten spelen. Dat kan je wel doen met flowkaarten voor je chromecast, maar dan bedien je netflix en niet je TV

1 Like

Laten we het omdraaien. Op basis waarvan denk je dat het wel mogelijk is om dit te doen? Heb je dit ergens gelezen of gezien? Misschien dat we elkaar dan beter begrijpen.

He Menno,

Vanuit google (USA) geeft men aan dat dit mogelijk is, ik heb verder gehoord dat je een url in een flow kunt plaatsen wat zou werken, hoe weet ik niet die vraag heb ik nog uitstaan. Ik vind het fijn dat je mijn mail beantwoord en mischien kunt helpen.

Thks Erwin.

Oke Jan Willem, duidelijk.

Bedankt voor je antwoord.

Groet Erwin.

Bijna :stuck_out_tongue:

1 Like

Je bedoelt dat Google zelf dit aangeeft? Dat is wel vreemd. Heb ik nooit eerder gehoord en die optie heb ik ook niet. Eigenlijk precies wat Jan Willem zegt, alleen aan en uit is mogelijk. Mochten ze aangeven hoe dit zou moeten werken, dan hoor ik dat graag. Dan ga ik het ook testen.

Wat wel werkt, is tegen Google Assistant roepen dat ie iets moet casten. Ik kijk de serie How I Met Your Mother op Netflix. Ik heb Netflix aan Google gekoppeld. Als ik dan zeg dat ie How I Met Your Mother moet starten, zet de chromecast (via CEC) de tv automatisch aan en begint de chromecast Netflix te casten. Leuke functie. Maar echt bedienen kun je dat niet noemen. De TV accepteert simpelweg de Chromecast als bron. Zie ook het volgende:

https://support.google.com/chromecast/answer/7498991?hl=nl

en

Daar hebben ze het enkel over aan en uit zetten.

@lucasvdh: Haha, inderdaad. Ik houd Github in de gaten! Thnx alvast!

En wat ik me nog af vroeg: hoe zet je de tv dan weer uit? Want als je het casten stopt, gaat toch niet de tv uit?

Ik doe dat andersom. Ik zet de tv handmatig uit (vraag me niet waarom, macht der gewoonte, denk ik), de smart plug detecteert dat en die stopt de cast. Maar ik geloof dat er ook een trigger is voor het stoppen van de cast. Ik heb de Beam gekoppeld aan mijn tv met een HDMI-kabel, dus ik kan dan de tv daarmee ook uit zetten. Met een chromecast heb ik daar nooit naar gekeken eigenlijk.