Mitt flow för att starta och stoppa en blomvattningspump var 9:e dag fungerar inte över månadsskiften, då det kommer i ”otakt”. Det verkar som att nedräkningen börjar på nytt när det blir ny månad dvs det tas inte hänsyn till hur många dagar som passeras i föregående månad utan vattningen sker först på dag 9 i den nya månaden. Ingen logik för mig. Någon som kan förklara varför eller hur man kommer runt problemet?
Det låter som en bugg i Homey.
Om du lägger in din fråga i ett nytt ärende på engelska så har du större möjlighet att få svar från någon som vet.
Tyvärr har jag inte använt “var x dagar” bara “var x timmar”.
Testa att starta ditt flow “var 1 dagar”. Anmvänd sedan en variabel som räknas upp till 9. När den är 9 så vattnar du och nollställer variabeln.
För att testa ditt nuvarande skript så kan du skriva ut dagens datum för att se om den alltid hamnar på 9e i månaden. Gör den det så rapportera till Athom.
En sak till att skriva på engelska är att Athom försöker hinna med att läsa i detta forumet, och de kan inte svenska.
Tack för tipsen! Har du något förslag på var jag kan hitta en timer som räknar ner kontinuerligt (och sedan startar om automatiskt)?
Tack för tipset att skriva på engelska. Har du provat att använda timern för timmar med ett värde större än 24? Man kanske kan komma runt problemet genom att skriva ”var 216 timmar” (9x24)?
Det har jag faktiskt inte gjort, det kanske fungerar. Testa.
Men lägg in push-meddelanden till dig så du kan följa upp hur det fungerar, gärna med tex datum och tid i meddelandet.
Du skulle även kunna använda tex. Chronograph-appen och starta en timer på 216 timmar.
Timers överlever omstarter av Homey, men måste såklart startas någon gång.
“Var 9 dag” kommer alltid slå kl 0:00 förresten, om det är ok.
Alla “var x min/tim/dag” slår på exakt tid, inte från det att du startar den.
Så “varje timme” slår kl 01:00, 02:00 osv.
(Automatiskt översatt)
Detta är lite svårt att förstå, men det här är inte en bug, det här är en feature. Samma sak händer om du anger var 37:e minut, då kommer det alltid att utlösas vid x:37.
Min lösning skulle vara:
När (kl. 07:35)
Och (#Wassertag = 9)
Då
(Slå på i x minuter)
(Ställ in #vattning_dag = 0)
Annars
(Beräkna #vattning_dag som {{ #vattning_dag 1 }}
Med nummervariabel #vattning_dag
Ok, so “every 37 min” is not modulos 37 (0:00, 0:37, 1:14, etc)? Instead it is 0:37, 1:37, etc?
Is “every 9th day” equal to 9th of Mars, 18th of Mars, 27th of Mars, 9th of April…?
Edit: I saw the example/info for the card now.
Good to know.
Seems a little strange to me that it is a feature for the card. Not logical in my mind. Every 9th day means every 9th day mo matter what day or month it is.
Where can you see the examples for the different cards?
Most cards have a on the top of the card. Hoover your mouse over it and it will show info about the card, and sometimes an example.
Thanks, now I found it!
Hi Dirk! I’m not into programming, I chose Homey because it is so simple and self instructive (and me lacking programming skills). I only use flow cards. Are you aware of any other flow card with the functionality to activate an on/off plug every 9th day in a consecutive way, day out, day in?
Lite krångligare, men Chronograph-appen borde funka. Sätt en timer på 9 dagar och när den räknat ner till noll startar ditt flow, samtidigt återställer det timern till 9 dagar.
Utan timers och beräkningar är CronJob lite besvärligt, åtminstone ungefär.
Jag gjorde en enkel men detaljerad version och en något mer kompakt version, med lika många månader kontrakterade. Problemet finns dock fortfarande vid årsskiftet och vart 4:e år i slutet av februari, början av mars.
Och snälla, svara inte på engelska. Detta är en svensk tråd och automatiskt översatt dålig svenska är bättre för folk som inte kan engelska. De andra kan vid behov få svenska översatt till sitt modersmål. Om du talar engelska bra kan du också skriva på engelska i den internationella delen. Då kommer du att nå fler användare.
Tack för ditt utförliga svar!
Prova Chronograph appen. Sätta upp timer till 9 dagar. Starta om det när det slutar.
Edit: hittade att det finns ett svar med det redan. Men i allafall: +1 till svaret.
Hej! Har ju fått tipset tidigare men jag förstår inte ens hur man ska använda korten för att starta en timer i Chronograph, än mindre hur man ska resetta den och starta om när vattningen äg gjord. Har du något exempel där du använt vanliga flow cards för att starta en timer där jag kan förstå principen för hur man ska fylla i variablerna och vilket card man använder till vad? Jag har provat alla upptänkliga varianter men de fungerar inte.
- Ett fast namn på timern som inte ska ändras
- Namn på timer om du vill använda taggar/variabler i namnet
- Varaktighet
- Enhet för varaktigheten
Ska du inte använda taggar/variabler i namnet så behöver du bara 1,3 och 4.
Finns två olika kort för att starta timers
Start or replace timer:
Startar timern, om den redan existerar så startas den om istället med den nya tiden
Start or resume timer:
Startar timern, om den redan existerar så återupptas den istället om den är pausad
Här är ett exempel för att starta en 9 dagars timer för bevattning.
I detta fallet spelar det inte någon roll om det är start or replace eller start or resume man använder
Ett exempel på ett flöde som använder det andra namn-argumentet för att rapportera när temperatursensorer inte rapporterat temperaturen på ett tag
Vill du kunna enkelt starta bevattningen manuellt genom att starta flödet och samtidigt starta om timern kan du göra så här.
I detta fallet behöver du använda kortet start or replace timer
Tack Alton! Nu blev det mycket mer begripligt! Tack för besväret att hjälpa till. Nu ska jag göra ett nytt försök