Zoals ik al aangaf, werkt dit niet echt willekeurig, optie 1 (de bovenste) wordt verreweg het vaakst aangezet.
Weet iemand een methode dat er dus willeurig 1 van de 4 lampen wordt gekozen en dit echt ‘random’, het is een ‘loop’, elke x tijd wordt dit gestart en dient er dus een andere lamp gekozen worden, maar wel willkeurig.
Dat zou betekenen dat de laatste 2 verre weg de meeste kans maken.
Beredeneer even met me me:
Bij de eerste kaart heb je 75% kans dat die naar kaart 2 gaat (dat is dus heel groot), bij de 2de kaart heb je 67% kans (ook groot dus) dat die naar de 3de kaart en laatste kaart gaat. Bij deze laatste kaart is het dan 1 van de 2, 50%.
Dus in de praktijk komt die statistisch gezien dus het vaakst uit bij de laatste kaart.
Ik kwam op 49.xx% uit als beste waarde voor iedere kaart, zie voorbeeld met 4 flows
.
Andere benadering:
Je kunt ook een tekstvariabele aanmaken met als vaste waarde {{ round( random(1, 4) ) }}
Deze geeft steeds een willekeurig getal tussen 1 en 4 wanneer de variabele in een flowkaart wordt uitgelezen.
Het is niet exact willekeurig, sommige cijfers komen vaker voor dan andere, zie deze test
Het is wél logisch. Ga eens 100x (fictief) de flow uitvoeren.
Met 1/4 kans gaat de eerste lamp 25x aan, en 75x niet. De tweede lamp heeft van een kans van 1/3. 1/3e van 75 is 25. Blijft 50 over voor de overige twee lampen en met een kans van 1/2 gaat de derde lamp dus 25x aan. Blijft 25x over en met een kans van 100% voor de laatst lamp gaat die ook 25x aan.
dit zou ook kunnen werken. De flow “test Random” is precies deze flow. hij herstart zichzelf dus. Percentages kun je aanpassen. maar maak ze niet te klein, want dan moet de flow te vaak loopen voordat hij in een lamp eindigt.
in het bovenstaande is de kans dat lamp1 “aangaat” 10%, lamp 2 0.9X10%=9%, lamp 3 0.9x0.9x10%=8% en lamp4 7%. als je alle lampen een evengrote kans wil geven om aan te gaan, moet je de percentages veranderen in 10%-11,1%-12,3%-13,7%.