Lampen op een variable uitschakelen

ik wil als ik op vakantie ben zo een natuurgetrouw patroon hebben voor mijn lampen, je gaat toch ook niet altijd op dezelfde tijd slapen.
Lampen aan kan op luxwaarde maar uitschakelen wil ik dus b.v. tussen 22:45 en 23:15 uur, dus random iedere keer een andere tijd in dit half uur.
Ik meen ergens ooit gelezen te hebben in het oude forum iets van dat je moet invullen in een kaartje welke weet ik niet meer, 22:45 - 23:15 en dat het dan random in dit half uur gaat.
Weet iemand hier een oplossing voor.

Hier ongeveer eenzelfde vraag. Gebruik ‘chance’ om de x minuten. Eventueel met een flow aan het einde van de tijdsperiode om zeker te weten dat het gebeurt.

Oke, ik ga hier eens wat mee proberen maar het is niet wat ik bedoel en eens gelezen heb.

Maar alvast bedankt.

Kan je niet gewoon de trigger: Wanneer de zon ondergaat pakken? Als ik online kijk dan fluctueert dit namelijk ook:

Random time in a time slot

1 Like

Geen echt antwoord op de vraag maar wel iets om te overwegen voor je moeilijke flows gaat maken

Bij mij gaan de lampen altijd iedere dag op dezelfde tijd uit. Dat is dan wel altijd wat later dan ik naar bed ga.
Op die manier is er ook zeker geen verschil tussen vakantie en thuis.
Overigens als een potentiele inbreker de tijd neemt om dagenlang te checken hoe laat de lampen aangaan. Dan willen ze erg graag binnen.
Denk biet dat ze zich laten dollen door een paar minuten tijdsverschil

Flow laten starten om 22.45 uur en dan de lamp uit laten gaan met een delay van 1-30 minuten.
Zo ook invullen in de delay:
1-30
Je lamp zal uitgaan tussen de 1 en 30 minuten, random

1 Like

Dat is wat ik ooit ergens gelezen heb, dat zijn de oplossingen van HansieNL en Rocodamelshe via een delay de lamp uitschakelen, meteen testen vanavond.

Iedereen bedankt voor de informative.

Gisteren getest en werkt goed, de tijd van uitschakelen is dus echt random het is steeds een andere tijd.

1 Like


Ik gebruik een Logic kaart (doorgaan met een kans van x% om tijdens de vakantie de TV van kanaal te laten veranderen. Dit zou ook moeten werken voor lampen.

Maar met een kans van 50% heb je dus ook 50% kans dat er niks gebeurd?

Klopt, daarom laat ik de zandloper nog een keer lopen. Als de zandloper leeg is wordt dezelfde flow weer gestart. Op deze manier is de situatie tijdens de vakantie elke avond anders.

Oke, ik zal deze ook eens testen en wat me dan het beste bevalt ga ik gebuiken, word vervolgd.

Erg omslachtig. En WEER een kans van 50% dat hij niet gaat lopen. Of laat je de flow net zo lang lopen totdat het een keer wel gebeurd?

In dit geval loopt de flow alleen tussen 2100 en 2300 als wij op vakantie zijn. Ik laat dan de TV aan gaan en zorg ervoor dat er af en toe van zender veranderd wordt zodat het lijkt dat er iemand thuis is. Werkt goed genoeg voor deze situatie…if it works, it aint stupid :wink:

Ik hou het toch op om via een delay de lampen uit te schakelen zo hoef ik aan mijn flows niks te veranderen, alleen de delay tijd in te vullen en dat werkte goed voor mij.

1 Like

Een beetje laat, maar er is een app voor die die functie (onder andere) heeft :slight_smile:

Start random CountDown timer: set a value and a range (inclusive); when action starts, it will randomly selected a number between ‘min’ and ‘max’ (including those numbers) and start the CountDown timer

https://apps.athom.com/app/nl.bevlogenheid.countdown

Update:
Ik bedenk me ineens hetvolgende. De Better Logic app (die waarschijnlijk iedereen gebruikt) heeft een functie om math.js functies uit te voeren:

Onderstaande ‘formule’ produceert een willekeurig geheel getal tussen de 20 en de 40, dat je in een Better Logic Number variabele kan stoppen om hem vervolgens ergens weer te gebruiken.

round (random(20, 40))

1 Like

He leuk die oplossing met math.js, daar ga ik ook eens naar kijken, maar het werk nu al goed bij mij.