Financieel voordeel vast vs. dynamisch energiecontract

Mijne doet dat iedere 10s, gas gaat wel per 5min.

Ik kan je de prijs instellingen van mijn dynamische contract geven voor PbtH; Over de linie zit er geen groot verschil tussen de aanbieders qua stroom.
Dit zijn puur de kWh prijzen incl. BTW, zonder de netbeheer- en leveringskosten.
Dit betreft het “Day-ahead E prices” “apparaat”:

De uurprijzen worden automagisch opgehaald en berekend

Laatstgenoemde kosten voeg ik toe aan de “Power summarizer”:

Als je nu dezelfde apparaten toevoegt, maar dan met de prijzen van je huidige contract, kun je de verschillen gaan zien.
Mocht je dubbele meter hebben: dan zul je wel middels flows het hoge en lage tarief op de juiste tijdstippen in moeten stellen.

Een dynamisch energiecontract is m.i. meestal goedkoper dan een variabel of vast contract, daar de leverancier daarvan jou het ingeschatte risico van prijsschommelingen laat betalen. Beetje vergelijkbaar met lease en koop.
Alleen als de prijs ineens enorm hoog wordt, zoals een paar jaar geleden, ben je (tijdelijk) de sjaak.

Verder heb je geen saldering, de inkoop- en verkoopprijs is gelijk (behoudens gegoochel met heffingen), en bijv. Zonneplan geeft sinds vandaag zelfs 10% extra voor teruggeleverde zon-energie (ze zeggen dat het geen 1 april grap is :rofl: ).
Voorbeeldje kWh kosten vorige maand:

1 Like