Energieprijzen

Goede middag,

Momenteel heb ik een vast contract voor energie en wil ik de boete even afwegen ten opzichte van de huidige prijzen.
Hierbij wil ik dan eventueel een variabel contract afsluiten en met PBTH eventueel apparaten aan en uit zetten.
Nu weet ik niet hoe de prijzzen van PBTH zijn opgebouwd. Dit zullen geen totaalprijzen van een kWh zijn toch?

Op dit moment zijn mijn totale kosten per kWh ongeveer 23 cent.


Weet iemand waar ik aan moet denken als ik de prijzen van PBTH gebruik, en waar je op moet letten bij overstap naar een variabel contract?

wil je naar een variabel contract of naar een dynamische contract dat laatste is wel goed in PBTH geintergeerd met de uur prijzen.

Dat de totale kosten per kWh ongeveer 23 cent zijn betwijfel ik.
Daar moet nog, denk ik, volgens die lijst 15 cent bij.

In deze grafiek zijn die kosten ook niet opgenomen.
https://www.dynamische-energieprijzen.nl/actuele-energieprijzen/

Zie voor een ‘handleiding’ PBTH prijzen deze link: ANWB Dynamische Energietarieven (adv) Flow maken - #5 by Gruijter

Het leek mij dat totaal dan ook echt totaal was. Totaalklinkt voor mij alles incl.
Het is een overzicht uit een persoonlijk kostenlijst, dus neem aan dat ze dan specifiek laten weten wat het voor mij kost.

Zijn de prijzen die ik boven vermeld hoog? Of valt het best mee?
Dit zijn prijzen van 4 jaar geleden, het is een 5 jarig contact namelijk.

Het is voor mij even de vraag of dynamisch lonend is. Ik heb namelijk best de mogelijkheid om stroom op bepaalde tijden te gebruiken.
Wel zullen mijn zonnepanelen dan minder gaan opleveren.

Duidelijk, die kan ik dan bekijken/opvragen bij een eventuele overstap

1 Like

Heb het even nagevraagd bij de leverancier, de 23cent is incl belasting en excl de leveringskosten en kosten van Stedin.

Dus als ik het dan zo zie is het voor mij nog niet echt voordelig om voor een dynamisch contract te gaan.

Ben je inmiddels al over naar een dynamisch energiecontract? Mocht je je gedrag kunnen sturen en stroom afnemen op momenten dat het goedkoop is (en juist niet als het duur is) dan kan het zeker interessant zijn. Werk je veel thuis én heb je energieslurpers (elektrische auto, warmtepomp, thuisbatterij) dan is een dynamisch contract eigenlijk een no-brainer. Altijd je eigen afwegingen maken.

Ik heb nog mijn vaste contract tot komende zomer.
De winter erop ga ik over op dynamisch omdat er dan ook een buffervat staat met warmte element en warmtepomp.
Hierdoor zal ik de stroom gaan gebruiken bij zon en laag tarief.
Als batterijen aantrekkelijk worden zal die ter zijner tijd misschien ook een overweging zijn.