Financieel voordeel vast vs. dynamisch energiecontract

Ik heb nu een vast energiecontract en wil kijken of een dynamisch contract mij een financieel voordeel oplevert.
Ik wil graag per dag en per maand het voordeel of nadeel berekenen op basis van mijn huidige verbruik, in bedragen en/of grafisch.

Ik heb een Homewizard P1 die de stroom per 5 minuten logt en ik weet van het bestaan van Power by the hour af. Ik weet dat er tarieven met en zonder belastingen zijn, maar wil graag appels met appels vergelijken.

Graag ontvang ik een aantal tips hoe dit aan te pakken.

Mijne doet dat iedere 10s, gas gaat wel per 5min.

Ik kan je de prijs instellingen van mijn dynamische contract geven voor PbtH; Over de linie zit er geen groot verschil tussen de aanbieders qua stroom.
Dit zijn puur de kWh prijzen incl. BTW, zonder de netbeheer- en leveringskosten.
Dit betreft het “Day-ahead E prices” “apparaat”:

De uurprijzen worden automagisch opgehaald en berekend

Laatstgenoemde kosten voeg ik toe aan de “Power summarizer”:

Als je nu dezelfde apparaten toevoegt, maar dan met de prijzen van je huidige contract, kun je de verschillen gaan zien.
Mocht je dubbele meter hebben: dan zul je wel middels flows het hoge en lage tarief op de juiste tijdstippen in moeten stellen.

Een dynamisch energiecontract is m.i. meestal goedkoper dan een variabel of vast contract, daar de leverancier daarvan jou het ingeschatte risico van prijsschommelingen laat betalen. Beetje vergelijkbaar met lease en koop.
Alleen als de prijs ineens enorm hoog wordt, zoals een paar jaar geleden, ben je (tijdelijk) de sjaak.

Verder heb je geen saldering, de inkoop- en verkoopprijs is gelijk (behoudens gegoochel met heffingen), en bijv. Zonneplan geeft sinds vandaag zelfs 10% extra voor teruggeleverde zon-energie (ze zeggen dat het geen 1 april grap is :rofl: ).
Voorbeeldje kWh kosten vorige maand:

1 Like

Bedankt voor je reactie!

In Homey Pro 2023 kan ik de P1 cijfers max. per 5 minuten teruglezen van vandaag en gisteren. Langer geleden gaat de interval naar één of meerdere uren. Of zijn er nog andere opties binnen Homey?

Graag gedaan.

Ah, ik had het over de data input, wist niet dat je Insights e.d. bedoelde.

Maar PbtH houdt automatisch alles juist netjes bij:

Voor nu*** is het naar mijn idee voldoende om ieder uur een meetpunt te hebben > bijv: wat kostte mijn verbruik van 10 tot 11 uur.
***) totdat de markt-uurprijzen t.z.t 15 minuten prijzen gaan worden.

Het is waar dat Insights de boel begint te middelen na een dag, je kunt dan de 5 minuten data exporteren, zodat je altijd de meest precieze data behoud.
Archive Insights is de eenvoudigste, die kun je bv ieder uur naar .csv laten exporteren:

Mijn benadering is iets anders
Iedere keer wanneer de dynamische prijs wijzigt bereken ik de prijs inclusief energiebelasting en inkoopvergoeding.
Zodra dit verandert bereken ik het prijsverschil tussen de vaste prijs en de dynamische prijs.
Iedere 15 seconden verhoog ik het ‘prijsverschil per dag’ met het prijsverschil maal het huidige vermogen gedeeld door 60x4x1000

Om middernacht schrijf ik het totaal van die dag naar een spreadsheet en zet ik het totaal weer op nul.

Conclusie: de laatste 3 maanden was dynamisch €27,88 voordeliger

1 Like

Bedankt voor jullie inzichten. Ik hoop dat nog meer Homey gebruikers hun opzet willen delen, waar we wellicht allemaal wat aan hebben.

Voor zover ik weet wijzigt de prijs op een heel uur.
Dus als je de meterstanden aan het begin van een uur ‘opneemt’ en vergelijkt met de standen ná dat uur maal het prijsverschil dan heb je de kosten voor dat uur.

Interessant om me ook eens in te verdiepen, al weet ik dat ik dynamisch goedkoper uit ben. Afgelopen jaar dan, ik heb geen glazen bol :smiley:

Wel gaan de dynamische prijzen op de EPEX binnenkort per kwartier, het is wachten tot de leveranciers dit ook over gaan nemen. Dus als je dan toch flows gaat maken, doe dit gelijk per kwartier ipv uur Dynamische stroomprijzen per kwartier vanaf juni 2025: wat betekent dit voor jou?

Geïnspireerd door jullie posts is dit voorlopig mijn flow:

Om de datum van gisteren te bepalen heb ik een Homeyscript moeten maken. Kan dit niet eenvoudiger?

let today = new Date();
let yesterday = new Date(today);
yesterday.setDate(yesterday.getDate() - 1);

// Functie om de datum te formatteren naar "dd-mm-jjjj"
function formatDate(date) {
  let day = String(date.getDate()).padStart(2, '0');
  let month = String(date.getMonth() + 1).padStart(2, '0');
  let year = String(date.getFullYear());
  return day + "-" + month + "-" + year;
}

// Formatteer de datum van gisteren
let yesterdayString = formatDate(yesterday);
return yesterdayString;

Elke dag schrijf ik de datum (van gisteren) en het prijsverschil weg naar een variabele, die ik dan met een Homeyscript verder ga bewerken.

Graag hoor ik jullie op- en aanmerkingen of suggesties.

Als je gebruik maakt van de Better Logic Library app, dan kun je - als alternatief - ook je functies daar in definiëren en dan aanroepen vanuit de BLL-flowkaarten.

Ik gebruik zelf een vergelijkbare functie als de jouwe voor het optellen of aftrekken van dagen bij/van een datum:

BLL biedt ook mogelijkheden om datumwaardes op te maken (met de ingebouwde date/time functies en flowkaarten). Ter illustratie:

1 Like

Coolblue Energie kondigt aan juni 2025 over te stappen op kwartier prijzen.
Kan Power by the hour dit al aan?

Met de nodige moeite (en hulp van ChatGPT en Google Gemini) is het mij gelukt om de Stedin E-klok na te bouwen in mijn eigen (PowerApps) dashboard met SVG en Power fx. De E-klok geeft met kleuren aan, of beperkt stroomverbruik wenselijk is. De api databron is eenvoudig te vinden op https://eklok.nl/api/pricedetail.

Doordat ik geen developer ben (low code PowerApps lukt nog net), is het mogelijk zinvol, dat iemand met meer programmeer skills dit weet om te zetten naar een Dashboard widget.