Fibaro walli roller shutter positie status

Goedemiddag,

Weet er iemand hoe de positie status van de fibaro walli roller shutter actueel blijft in de homey?

Als ik de walli Roller shutter schakelaar handmatig bedien. Dan geeft de homey niet aan in welke stand het rolluik staat. Open of dicht

De walli roller shutter is gekalibreerd
De bediening via homey gaat wel goed. Maar zodra er weer handmatig op de schakelaar is gedrukt. Weet de homey niet de actuele stand.

De status blijft, zoals je al geconstateerd hebt, alleen actueel als Homey de bediening doet, er is namelijk geen terug melding van het rolluik. De bediening door Homey is volledig op tijd gebaseerd, b.v. volledig sluiten duurt 1 minuut, volgens calibratie, dan is 30 sec. sluiten goed voor 50%.
Het beste kun je dus alleen via Homey bedienen, dus een schakelaar of afstandbediening die door Homey herkend wordt, en dan een flow maken om de gewenste functie van het rolluik, uit te voeren.

Bedankt,

had wel gehoopt omdat die walli roller shutter schakelaar in 1 is dat hij wel iets zo doorgeven bij handmatige bediening. daarom juist mijn opbouw schakelaar vervangen voor de walli roller.

met een lichtsensor zou je tot op bepaalde hoogte moeten kunnen bepalen of een rolluik open of dicht is maar is wel weer extra.

Je kan natuurlijk proberen de bediening aan te passen via parameters:

Kan dit vanuit homey? want ik heb geen homecenter.

krijg wel ruwe configuratie parameters gevonden maar slaat daar niets in op.
zal een screenshot plaatsen

image

hier moet je de RAW waarden invullen,

b.v. 40,1,0x0F ; voor alles wat bij parameter 40 staat, dan pagina terug en bevestigen door op het vinkje bovenaan te klikken.
voor 41 naturlijk 41,1,0x0F; (mischien dat 15 i.p.v. 0x0F ook wel werkt?)

je kunt weer terug door 40,1,0; te sturen.

Ik weet niet of het mogelijk is maar ik stuur mijn winbare lampen aan met een Icasa afstandbediening. Deze heeft 2 mogelijkheden voor het indrukken van knoppen. Lang drukken en kort drukken.
Misschien kan je dat ook instellen voor de roller shutters.
Als deze nog helemaal in is en dan 1x kort de 1 indrukken dat hij helemaal uit gaat. Lang indrukken dat hij half uit gaat. En als hij al half uit is 1x kort drukken op 1 dat hij dan 2 seconden verder uitrolt. Of kort op de 0 dat hij 2 seconden inrolt en lang indrukken dat hij helemaal in gaat.
Weet niet of het zo werkt.

Dit geprobeerd maar geeft ook nog geen resultaat.
Om te zien dat de stand is veranderd.

Alles werkt van deze schakelaar. Maar ziet alleen in homey niet de open of dicht stand. Als je hem op de muurschakelaar bediend terwijl deze aan de module vast zit.

Dat is eigenlijk het probleem.

Maar als je de muurschakelaar bedient gaat het dan wel via Homey of gaat dat rechtstreeks zonder tussenkomst van Homey?
Als Homey er niet tussen zit weet Homey ook niks.

Dat is juist de vraag. Het is een complete fibaro zwave walli roller shutter schakelaar. Ik denk rechtstreeks maar gebruikt wel de zelfde led ring.

1 Like

Zelf heb ik det apparaat niet, dus ik kan het zelf niet proberen. Werken de settings veranderingen wel? Kun je nu flows starten met 1,2 of 3 x drukken? Zo ja, dan kun je dat gebruiken om de gewenste stand aan te sturen.

Ik las hier iets over het unsecure toevoegen van de walli roller shutter,
Het zou dan wel de huidige stand van het scherm moeten overnemen.
Bij anderen werkte het wel met Domoticz en niet met Homey. Maar met Domoticz is het standaard schijnbaar unsecure.

Hoe kom je aan deze codes voor deze acties?
Misschien lukt het me beter te begrijpen om codes in te vullen.

Volgens je scherm moet je invullen: ID, Size, Value;
Zie de tabel.
ID is het parameter nummer (40 of 41 in dit geval),
Size is de Parameter size, dus lengte van de parameter, in de tabel = 1B betekend 1 byte. Value is de waarde, wat in dit gevaal de optel som is van de gewenste functies, dus als je alle functies wil kunnen gebruiken, dan vul je in 1+2+4+8= 15 is gelijk aan 0x0F ( hexa-decimale notatie, hier vermoedelijk niet nodig, maar kan ik niet proberen).
Deze instellingen bieden de mogelijkheid voor verschillende opdrachten d.m.v. 1x of 2x of 3x drukken per knop alsmede voor lang drukken. Deze opdrachten kunnen Flows starten.

Zou hier nog iets aan veranderd moeten worden?

Alleen als je dat gedrag wil veranderen.

This thread has been moved to the non-english forum, if you have any problems with that please feel free to contact me or another moderator.