Fibaro walli roller shutter positie status

Ik heb dat anders aangepakt.
Ik heb een contact schakelaar eraan toegevoegd, gewoon de goedkoopste van aqara.
Deze geeft aan of het rolluik dicht is of niet, en zet daarmee een variabele op ja/nee.
Dit voor als hij handbediend word door de schakelaar bij het raam.

Werkt dus enkel bij geheel open/dicht.
als je hem bv 50% bedient zie hij dat verschil niet.

Dat is wel apart zeg. De “gewone” roller shutter 3 werkt op dezelfde manier maar geeft wel gewoon zijn status door.
Waarom zou de walli dit niet doen? :thinking:

Alleen doet de walli dit wel via homey bediening.
Maar als de handmatige schakelaar op de walli wordt gebruikt niet.

Wat zou je met die wetenschap dan willen doen?

Ik snap je vraag niet

Wat ik bedoel is dat de roller shutter 3 wel zijn stand doorgeeft aan Homey als je die handmatig (buiten Homey om) met een pulsdrukker bediend.
Dus ik vraag mij dan af waarom de walli shutter dit dan niet doet.

Dat weet ik niet,
kan zijn dat de Walli dit niet ondersteunt,(vraag het aan Fibaro)
kan zijn dat Homey het niet ondersteunt,(vraag het Athom)
In Developer/tools/Z-wave is het mogelijk om de berichten te loggen, wellicht is daar uit te halen of de stand wel wordt verzonden door de Walli.

Ik ben ook aant denken walli roller shutters te halen. Is het nog steeds het geval dat wanneer je de knop gebruikt deze dat niet terug geeft aan de homey app? Dat zou namelijk vervelend zijn.

Hij geeft nog steeds geen status weer met de knop bediening. Maar moet zeggen dat ik dit niet meer hinderlijk vindt. Voor vakantie flows gemaakt met daarna een tijd melding eraan vast met de tekst open of gesloten. En doe ze eigenlijk nooit met de telefoon dicht.

Zojuist 2 walli rollershutter geïnstalleerd. Na kalibratie geeft deze toch echt de juiste stand neer in de app na gebruik van de knop!

Ik heb sinds vorige week ook een walli roller shutter geinstalleerd.
Walli Roller shutter
Nu werkt de handbediening goed voor open en dicht, maar wil deze nog kalibreren. geeft nu geen status door en Homey app kent alleen helemaal open of dicht.

Zodra ik in de homey app de optie kies voor start kalibratie en deze opsla gebeurt er niks.
moet ik iets met de ruwe parameters aanpassen?


Alvast bedankt.

Goedemorgen,

Ik heb hier ook een tijdje mee zitten stoeien en ben met de volgende oplossing gekomen:

Als ik nu handmatig mijn screen naar boven of beneden doe, neemt Homey in ieder geval over of hij open of dicht is. Het is voor mij niet nodig om te weten of de screen half dicht is bijvoorbeeld, dat gebruik in de praktijk toch niet.

Hebben jullie hier iets aan?

Heb nog even een en ander geprobeerd en het is nu wel gelukt. :smile:
bij mij werkt de volgende oplossing.

In de geavanceerde instellingen van de walli roller shutter het volgende aanpassen.

Start kalibratie aanpassen naar ja.
Z-wave Ruwe Configuratie Parameters: 151,1,1
Instellingen opslaan.

Je hoort het relais schakelen en na ~5 seconden werdt mijn rolluik gekalibreerd.
Eerst volledig dicht en daarna volledig open.
Bediening van de app en van de schakelaar geven ook de juiste status door aan Homey.