Fibaro Smart Implant met ( DS18B20 ) externe temperatuursensoren

Dat is mooi!

Het vervelende is dat dat niet bij iedereen het geval is. De link die je geeft zegt dat die weerstand waarschijnlijk niet aanwezig is. Maar kan dus wel aanwezig zijn, is een lastige.

Heb je een linkje naar zo’n weerstand en misschien hoe je hem precies aangesloten hebt? Kan me indenken dat mensen die dezelfde problemen hebben dit graag zouden willen weten.

Dit is een bekend verhaal, staat zelfs in de manual.

Ik heb 2 implants en 6 sensoren (DS18B20 van tante Ali) en die werken geweldig. Vraag me af hoe de nep sensoren te herkennen zouden zijn zonder ze eerst aan te sluiten, heb je daar toevallig iets over gelezen ergens?

Vond ik ook onduidelijk. Ik heb deze DS18B20 sensoren besteld en dan is een “pull-up” weerstand blijkbaar nodig.

Ik heb het weerstandje van iemand gekregen, maar die zijn zo te vinden bij diverse webshops.
Eén weerstand is dus genoeg. Ik heb 4 sensoren aangesloten en de weerstand sluit je aan op SP en SD (de data en de + voeding). Bij deze sensoren zijn dat de gele en de rode draad. Het klopt dat je op de foto 2 sensoren aangesloten ziet, de andere 2 (onderin te zien) zitten op een andere aansluiting maar wel op dezelfde Smart Implant.

Foto:

Dit kwam ik op een aantal website tegen, gevonden via google maar verder niet meer bewaard omdat het niet nodig was. Zou te controleren zijn met een Arduino, daar is wat software voor te vinden.
Maar als eerste zou ik dus gewoon een weerstandje proberen.

Die hebben dan neem ik aan hun eigen weerstand gekregen?

Dat is niet nodig, ik heb 4 sensoren aangesloten op dezelfde Smart Implant. Om de sensoren makkelijker aan te kunnen sluiten heb ik 2 van die schroefconnectoren , dus dan zitten er 2 sensoren op 1 schroefconnector (setje van drie) aangesloten.

In de behuizing zitten de connectoren gewoon op dezelfde Smart Implant aangesloten. Dus het is echt 1 10k Ohm weerstand in totaal en 4 sensoren (maar ik neem aan dat 6 ook gewoon kan zoals de manual van de smart implant aangeeft).

Ah ik dacht dat de Smart Implant misschien twee verschillende sensoringangen had, maar ze zitten allemaal op dezelfde. Dan is het inderdaad niet nodig :smiley:

De Smart Implant heeft inderdaad 1 ingang waar de 6 sensoren in parallel op worden aangesloten.

De hiervoor te gebruiken ingang van de Fibaro Smart Implant bestaat uit 3 aansluitingen:

  • voeding +, Fibaro noemt dat SP.
  • voeding aarde (ground), Fibaro noemt dat GND
  • data, Fibaro noemt dat SD