Virker Fibaro Smart Implant + DS18B20 med Homey?

Jeg skal få opp smartstyring av varmtvannsberederen, og tenker å få installert Aeotec HD for automatisering, samt Fibaro Smart Implant + 2 stk Dallas DS18B20 for temperturmåling av tanken.

Jeg har lest at Fibaro Smart Implant med DA18B20 fungerer dårlig med Futurehome. Noen som har erfaringer med oppsettet i Homey og kan bekrefte at det virker?

Jeg satte opp Smart implant med to slike tempsensorer i går. Det funker. Men siden det var i går, vet jeg jo ikke om det er stabilt over tid.

Jeg har brukt de samme sensorene sammen med Fibaro Universal Binary Sensor i mamge år og der var det ikke stabilt. Du finner mye ute på nettet om dette. Jeg bytta til smart implant i håp om at den er bedre.

Men det er ting du må være klar over,og det er at sensorene må være tilkoblet før Smart Implant inkluderes i Homey. Ting du kobler til etter at den er inkludert blir ikke synlig i Homey.

1 Like

Nå har det gått et par uker, og det funker fortsatt :slight_smile:
Ergo konkluderer jeg allerede nå at det er bedre enn med Universal Binary sensor.

@ Gullars Kan du si noe om hvordan du tenker å montere DS18B20 i berederen? Skal du ha dem inne i vannet eller bare utenpå stålet (innenfor isolasjonen)? Jeg har tenkt på dette som ganske uaktuelt selv, men tenker nå at det hadde vært mulig å måle rett på ståltanken ved å klemme/lime fast en sensor med direkte termisk kontakt med stålet.

Ja

https://manuals.fibaro.com/document/fgbs2-connection-with-ds18b20/

Min tanke var utenpå tank, innenfor isolasjon. Men jeg har slått fra meg hele greia. Koblet vvb opp mot shelly, og slår på vvb hver gang strømmen når et av de laveste punktene innenfor døgnets 8 rimeligste timer. Ser ikke at jeg oppnår så mye mer ved å overvåke temperaturen…?

Da gjør du omtrent det samme som jeg har gjort., styrer vv som funksjon av strømpris.

Det jeg evt tenker å oppnå med å ha en tempsensor er å unngå at vanntemperaturen faller så lavt at det blir helsefarlig.

Det var min tanke også, men etter hva jeg har skjønt er det i praksis umulig så lenge den varmes helt opp flere ganger i løpet av et døgn.

Jeg har kablet et stk Shelly DS18B20 Temp. sensor | Elektroimportøren AS mot smart implant.

Jeg har satt input en og to til analog input with pullup. Da ser jeg spenning på input en og to. Men jeg ser ikke en eneste temperatur.

Hva gjør jeg galt?

Jeg ser at shelly er digitalt input. Må jeg ha noe mellom denne og SmartImplant?

Typen input (i konfigurasjonen) har ikke noe å si. Du må koble DS18B20 i henhold til tegninga FØR du inkluderer Smart Implant i Homey. Så inkluderer du, og da skal du se temperaturene.

Selv har jeg flere av disse, to av dem bruker jeg som kombinerte dørsensorer og tempsensor.
Anders

Har du fått din DS18B20 til å funger med Shelly Smart Implant med Homey?
Jeg har faktisk også kjøpt en DS18B20 hos Elektroimportøren og er i akkurat samme situasjon som deg. Tenkte muligens det er feil i produksjon av sensoren. Kjøper muligens en ny på mandag men kunne gjerne høre med deg om du løste problemet.

Tom

Ja jeg fikk det til

Trikset var å sørge for at sensorene var koblet til smart implant FØR jeg la den til i Homey

Hei Frode,
Takk for tilbakemeldingen.
Jeg fikk det omsider til rett etter jeg la inn kommentaren. Trikset var å avinstallere enheten fra Homey og installere den på nytt. Jeg hadde forresten koblet til sensoren til Smart Implant før jeg installerte enheten første gang. Så ikke vet jeg hvorfor det ikke fungerte.

Hilsen,

Tom Thorstensen

Hei

Jeg har også denne og strever litt med å få den til i Homey. Bare en av rele portene fungerer - får feilmelding på den andre porten. Jeg har feilmeldt dette, og teknisk skal visst se på det.

Jeg får heller ikke opp intern temperatur i enheten, Jeg har den i garasjen og skulle gjerne hatt opp temperaturen, men behøver ingen ekstern enhet. Får dere opp dette?

Mvh Erik

Ja, jeg ser den interne temperaturen som rapporteres fra mine smart implants. Men vær oppmerksom på at dette er nettopp det den heter, altså den interne temperaturen i elektronikken. Den representerer ikke omgivelsestemperaturen. Jeg har en slik i et verkstedrom i låven. Der er det p.t. 18.4 grader i rommet (målt med DS18B20), mens den interne temperaturen i Smart Implant er 32.9 grader.