Virker Fibaro Smart Implant + DS18B20 med Homey?

Jeg skal fÄ opp smartstyring av varmtvannsberederen, og tenker Ä fÄ installert Aeotec HD for automatisering, samt Fibaro Smart Implant + 2 stk Dallas DS18B20 for temperturmÄling av tanken.

Jeg har lest at Fibaro Smart Implant med DA18B20 fungerer dÄrlig med Futurehome. Noen som har erfaringer med oppsettet i Homey og kan bekrefte at det virker?

Jeg satte opp Smart implant med to slike tempsensorer i gÄr. Det funker. Men siden det var i gÄr, vet jeg jo ikke om det er stabilt over tid.

Jeg har brukt de samme sensorene sammen med Fibaro Universal Binary Sensor i mamge Är og der var det ikke stabilt. Du finner mye ute pÄ nettet om dette. Jeg bytta til smart implant i hÄp om at den er bedre.

Men det er ting du mÄ vÊre klar over,og det er at sensorene mÄ vÊre tilkoblet fÞr Smart Implant inkluderes i Homey. Ting du kobler til etter at den er inkludert blir ikke synlig i Homey.

1 Like

NÄ har det gÄtt et par uker, og det funker fortsatt :slight_smile:
Ergo konkluderer jeg allerede nÄ at det er bedre enn med Universal Binary sensor.

@ Gullars Kan du si noe om hvordan du tenker Ä montere DS18B20 i berederen? Skal du ha dem inne i vannet eller bare utenpÄ stÄlet (innenfor isolasjonen)? Jeg har tenkt pÄ dette som ganske uaktuelt selv, men tenker nÄ at det hadde vÊrt mulig Ä mÄle rett pÄ stÄltanken ved Ä klemme/lime fast en sensor med direkte termisk kontakt med stÄlet.

Ja

https://manuals.fibaro.com/document/fgbs2-connection-with-ds18b20/

Min tanke var utenpÄ tank, innenfor isolasjon. Men jeg har slÄtt fra meg hele greia. Koblet vvb opp mot shelly, og slÄr pÄ vvb hver gang strÞmmen nÄr et av de laveste punktene innenfor dÞgnets 8 rimeligste timer. Ser ikke at jeg oppnÄr sÄ mye mer ved Ä overvÄke temperaturen
?

Da gjĂžr du omtrent det samme som jeg har gjort., styrer vv som funksjon av strĂžmpris.

Det jeg evt tenker Ä oppnÄ med Ä ha en tempsensor er Ä unngÄ at vanntemperaturen faller sÄ lavt at det blir helsefarlig.

Det var min tanke ogsÄ, men etter hva jeg har skjÞnt er det i praksis umulig sÄ lenge den varmes helt opp flere ganger i lÞpet av et dÞgn.

Jeg har kablet et stk Shelly DS18B20 Temp. sensor | ElektroimportĂžren AS mot smart implant.

Jeg har satt input en og to til analog input with pullup. Da ser jeg spenning pÄ input en og to. Men jeg ser ikke en eneste temperatur.

Hva gjĂžr jeg galt?

Jeg ser at shelly er digitalt input. MĂ„ jeg ha noe mellom denne og SmartImplant?

Typen input (i konfigurasjonen) har ikke noe Ä si. Du mÄ koble DS18B20 i henhold til tegninga FØR du inkluderer Smart Implant i Homey. SÄ inkluderer du, og da skal du se temperaturene.

Selv har jeg flere av disse, to av dem bruker jeg som kombinerte dĂžrsensorer og tempsensor.
Anders

Har du fÄtt din DS18B20 til Ä funger med Shelly Smart Implant med Homey?
Jeg har faktisk ogsÄ kjÞpt en DS18B20 hos ElektroimportÞren og er i akkurat samme situasjon som deg. Tenkte muligens det er feil i produksjon av sensoren. KjÞper muligens en ny pÄ mandag men kunne gjerne hÞre med deg om du lÞste problemet.

Tom

Ja jeg fikk det til

Trikset var Ä sÞrge for at sensorene var koblet til smart implant FØR jeg la den til i Homey

Hei Frode,
Takk for tilbakemeldingen.
Jeg fikk det omsider til rett etter jeg la inn kommentaren. Trikset var Ä avinstallere enheten fra Homey og installere den pÄ nytt. Jeg hadde forresten koblet til sensoren til Smart Implant fÞr jeg installerte enheten fÞrste gang. SÄ ikke vet jeg hvorfor det ikke fungerte.

Hilsen,

Tom Thorstensen

Hei

Jeg har ogsÄ denne og strever litt med Ä fÄ den til i Homey. Bare en av rele portene fungerer - fÄr feilmelding pÄ den andre porten. Jeg har feilmeldt dette, og teknisk skal visst se pÄ det.

Jeg fÄr heller ikke opp intern temperatur i enheten, Jeg har den i garasjen og skulle gjerne hatt opp temperaturen, men behÞver ingen ekstern enhet. FÄr dere opp dette?

Mvh Erik

Ja, jeg ser den interne temperaturen som rapporteres fra mine smart implants. Men vÊr oppmerksom pÄ at dette er nettopp det den heter, altsÄ den interne temperaturen i elektronikken. Den representerer ikke omgivelsestemperaturen. Jeg har en slik i et verkstedrom i lÄven. Der er det p.t. 18.4 grader i rommet (mÄlt med DS18B20), mens den interne temperaturen i Smart Implant er 32.9 grader.