Fibaro roller shutter 3 half open

Beste lezers.

Ik heb een aantal rolluiken waarvan het meerendeel word aangestuurd door de kaku 650. De overige door de roller shutter 3.

Nu wil ik ook de rolluik in de woonkamer gaan vervanger door de roller shutter 3 daar ik veel problemen ervaar met de asun650.

Nu vind ik het erg prettig dat ik bij de asun 650 icm met een wandschakelaar (awst-8800) door een extra druk op de schakelaar het rolluik kan stoppen. Dit omdat er overdag totaal geen regelmaat is, Is het lastig hier een automatisering voor te maken.

Nu is mij dit nog steeds niet gelukt dit te realiseren met de roller shutter 3. Heeft iemand hier de oplossing?
Oftewel: knop naar beneden, rolluik zakt.
Tweede keer drukken, rolluik stopt.

Is er iemand met de gouden tip of een oplossing dit te realiseren zonder de homey app te openen en zelf een “percentage” in te stellen?

Mijn dank is groot!

Na de laatste update van de app KlikAnnKlikUit kan dat niet meer, vroeger kon je na een aantal seconden in een flow weer een mode kiezen. Als het goed is zijn ze bezig met een update van de app.

1 Like

Dit is helaas niet mogelijk met de chutter 3.

1 Like

Misschien omdat de functie niet aan de app was toegevoegd.
Met de RS2 is het mogelijk (zie schermafbeelding).

Contact Athom.

(Ik spreek geen Nederlands, vertaald met deepl.com)

1 Like

Goedemiddag @Martin_Zijderhand ,

Bedankt voor je reactie. Ik heb sinds de updates een hoop problemen met kaku. (Ook mijn eigen schuld → auto-update stond aan) Dit is inmiddels bekend bij hun. Echter is het een broodje speciaal waarvan ik voorlopig geen oplossing verwacht. Enig idee of mijn apparaten verloren gaan wanneer ik een rollback doe terug naar de stabiele versie? Ik zit op experimental momenteel.

@DirkG

Bedankt voor je reactie! Ik zie de rs2 zeker als een mogelijke oplossing. Ik ga even uitzoeken hoe ik dat in een flow kan verwerken en eventueel de rs2 bestellen.
Nogmaals bedankt!

Nee. Zover ik weet is het een limitatie van de chutter 3 en niet van de app

No. As far as I know it’s a limitation of the cutter 3 and not the app

1 Like

Ook nog maar een keer in het Duits dan . :joy:

2 Likes

Beste Martijn, de kaku zou weer moeten werken met deze versie

:yawning_face:

Bedankt voor je reactie @Peter_Kawa.

Ik heb vandaag op advies van Bas getracht de asun opnieuw toe te voegen (7.1.6) helaas zonder resultaat. Ik ga het morgen nogmaals proberen.

Oh da’s jammer.
Peter_de_Vos heeft nog een oudere versie van de kaku app beschikbaar, wellicht biedt dat een oplossing.

1 Like

Off-topic,
De mogelijkheid om een “signaal” te kopiëren van een afstandsbediening die gekoppeld is met de asun650 is er helemaal uit?

Het kopiëren werkt wel lijkt het, maar er gebeurt niets als je het signaal uitzendt

Ik heb wat onderzoek gedaan naar de mogelijke functies.

De volgende apparaat mogelijkheden zijn mogelijk volgens de Homey Apps SDK3:

ternery betekent:

Op een RS2 ziet het er zo uit in Developer:

Helaas beschik ik niet over een RS3 waarop ik de mogelijkheden van een Fibaro HomeCenter 2 zou kunnen uitproberen.
Daarom heb ik een bestaande Fibaro Walli RollerShutter genomen en deze gekoppeld aan de Fibaro HomeCenter 2.

Dit zijn de mogelijkheden op de Fibaro HomeCenter 2:

Dit zijn de huidige mogelijkheden met Homey:

Homey

Dus de Fibaro app mist de op, neer, stop.
Het ligt dus niet aan het apparaat dat deze acties niet worden ondersteund, maar aan de app.

Correctie volgens Caseda:
Ik ben er vrij zeker van dat dit ook het geval is met de RS3.
Dus mijn aanbeveling voor alle RS3 eigenaren is om contact op te nemen met Athom.

@Caseda, kan je dat bevestigen?

Aangezien ik de hele tekst met deepl.com heb vertaald en het zelf niet kan controleren, hoop ik dat de tekst begrijpelijk is en geen grove fouten bevat.
The text is translated with deepl.com and I’m not able to check the text. So I hope that the text is understandable and does’t contain any big mistakes.

1 Like

In het kort, klopt dat ternary er niet is, en die zal er ook niet komen voor RS3 (en toekomstige apparaten), aangezien dit in het developer documentatie staat:

Never implement both windowcoverings_state and windowcoverings_set for one driver. This creates duplicate UI components and Flows cards.

Vertaald:
Implementeer nooit beide ‘windowcoverings_state’ en ‘wimdowcoverings_set’ voor 1 driver. Dit creëert dubbele UI elementen en flow kaarten.

Oudere apparaten hebben het alleen nog maar omdat het anders veel mensen hun flows zullen breken, als dit makkelijk op te lossen was door Athom was ook de ternary verwijderd bij rs2 en ervoor.

3 Likes

Dank u voor de informatie.

Dan is het helaas inderdaad niet mogelijk, maar dat ligt niet aan de RS3, maar aan de programmering van Homey.
Ik begrijp niet waarom Athom zulke beperkingen oplegt aan de klant.

@Martijn02091989, een RS2 is dan ook geen alternatief.

1 Like

@DirkG

Bedankt voor het uitzoeken! Mijn dank is groot.
Ik begrijp nu ook dit deze functie er (helaas) niet gaat komen. Ik ben erg fan van fibaro. Maar deze optie is voor mij een groot gemis.
Voorlopig blijf ik dus bij de kaku.

Nogmaals bedankt!