Fibaro probleem na overstap nieuwe homey

Na het restoren van mijn nieuwe homey 2023 komen de fibaro spullen wel in beeld maar er is geen communicatie, de melding bij sturen " invalid node Id 51" De node van het apparaat in kwestie is 56.
Opnieuw verwijderen en weer toevoegen lost het op, maar al mijn flows crashen en moet ik opnieuw weer maken. Is hier een wat eenvoudiger oplossing voor door bv de node aan te passen ?

Je hebt dus een backup teruggezet van de 2023 naar de 2023?
Of een backup van de 2019 naar de 2023?
Hoe lang heb je gewacht met de Homey weer te gebruiken nadat je de opdracht hebt gegeven om de backup terug te zetten?
Geen idee hoe lang je moet wachten maar er gaat dacht ik wel wat tijd in zitten.
En toen hij “klaar” was, heb je Homey nog een keer uit en aan gezet?

Zomaar wat vragen waar je misschien iets mee kan of waar anderen iets hebben aan je antwoorden.

Ik ben van het oude vertrouwde nu defecte bolletje 2019 naar 2023 gegaan.
Er ging behoorlijk wat tijd inzitten 1.5 uur leek er niets te gebeuren.
Toen leek alles op het eerste gezicht weer in beeld
Moest wel de meeste apps opnieuw installeren.
Het vervelende is dat het fibaro spul in beeld komt maar blijkbaar gaat er iets mis met de node waardoor er geen communicatie is.
Een voor een verwijderen en opnieuw toevoegen lukt maar waardoor de flows crashen.
Dus alle betrokken flows opnieuw opbouwen en opschonen lijkt de enige oplossing.

Even zoeken op “flow repair” levert misschien de oplossing, bv [HOW-TO][Pro][Cloud] - Tool to FIX (advanced) flows after removing and re-adding devices

1 Like

Dank je . ben nu toch al bezig al mijn flows te herbouwen , heb er eigenlijk wel lol in.
Alles een beetje netjes maken en efficiënter

sleep de homey mee naar elk niet werkend apparaat, verwijderen homey reboot, huishoudelijk klusje doen en dan weer koppelen.
omslachtig misschien maar lukt dan vaak in 1 keer.

Het herbouwen van flows is inderdaad wel een klusje maar het ruimt wel lekker op.
Succes met bouwen.

ik heb het zelfde issue. Na de overstap van Homey pro 2023 naar de 2026, worden de nodes van de Fibaro apparaten niet meer herkend en zouden opnieuw geïnstalleerd moeten worden.

Als ik kijk in de onwikkeling omgeving website, lijkt het ook wel, dat het Zwave systeem ander kenmerken mee krijgt onder

Network Key S0
xxxxxxxxxxx
Network Key Unauthenticated
xxxxxxxxx
Network Key Authenticated
xxxxxxxxx
Network Key Access
xxxxxxx
Home Group ID
xxxxx

En ik kan deze gegevens ook niet terug wijzigen naar de ids vanuit mijn oude Homey. Nu las ik wel een ander topic over migratie 2016 - 2019 en 2023 [Homey pro 2016-2019->2023 migration: Fibaro (solved)] over soortgelijk issue.

Echter werkt deze truc ook nu niet bij mij. Iemand anders een idee, dan alle apparaten opnieuw koppelen en alle flows opnieuw inrichten. Immers is mijn netwerk dusdanig groot, dat dit monnikenwerk gaat worden, en het dan voor mij een overweging is, om niet over te stappen naar de 2026 homey pro.

Zwave moet je helaas opnieuw koppelen… voor zover ik weet komt dat omdat de zwave module een kenmerk heeft dat per device verschilt… je oude zwave netwerk is er dus zeg maar niet meer en je moet een nieuw netwerk bouwen met je nieuwe homey….

Is 1 van de redenen dat ik inmiddels bijna alles door wifi vervangen heb..

Vreemd. Immers als je alle credentiels gelijk zou houden (en dus identiek over zet van oud naar nieuw)) , dan zou het theoretisch gewoon moeten functioneren. Ik had de oude homey pro 2023 al gereset, maar na het terug zetten van dezelfde backup (als gebruikt boor de 2026) worden de fibaro’s gewoon weer herkent, en is er geen nieuwe koppeling nodig.

Het enigste wat ik kan voorstellen, is dat het ook met de hardware te maken heeft en dan ben ik spreekwoordelijk “in de aap gelogeerd”. Maar ik zal in het nieuwe jaar eens een support aanvraag doen.( mits de situatie blijft zoals het nu is.).

Lees ook even een paar iets oudere posts:
Daar in staat bijv deze tip, om je flows via een script te repareren

Ik hoop voor je dat ik me vergis maar dat is precies wat ik probeerde te omschrijven: er is een hardware dependency.

peter_Kawa
Lees ook even een paar iets oudere posts:
Daar in staat bijv deze tip, om je flows via een script te repareren

Had ik ook gezien, maar snap niet, dat het zo moeilijk moet.(ben ook liever lui dan moe😅

Dat is in mijn ogen een stuk makkelijker dan kaartje voor kaartje alle gerelateerde flows met de hand te moeten aanpassen, en bij mijn weten is er (nog) geen makkelijkere en snellere manier😉
Maar mss bedoel je iets anders. Van wat ik nu begrijp is de z-wave implementatie van de Pro26 blijkbaar niet helemaal gelijk aan die van de Pro23, en zit jij met onverwacht extra werk?

1 Like

Jip. Dat is mijn probleem en daarom aan het denken, of dit het overwegen waard is, om de overstap te doen.