For 3 dager siden ble min Homey Pro automatisk oppdatert til 7.3.0.
Omtrent samtidig la jeg merke til at en Fibaro dobbelt swich (fÞrste utgave) og en batteridrevet bryter (zwave.me) fikk en varseltrekant i Homey-appen. Det stÄr error.invalid_node nÄr jeg etterforsker litt. Fibarobryteren kan ikke styres fra Homey, men den styres fortsatt av den termostaten den er paret med.
Jeg kan ikke si 100% sikkert at dette kom akkurat nÄr Homey ble oppdatert, men det ermye som tyder pÄ det.
Begge de enhetene jeg har mistet kontakt med er noen Är gamle, og som sÄdan er det mulig de mangler et eller annet i z-wave protokollen som Home fra og med 7.3.0 nÄ av krever for Ä kunne bruke dem.
nÄr du fÄr trekant sÄ er fÞrste test Ä restarte appen, ikke homey, men selve appen inne i homey, feks fibaro. Hvis en enhet har mistet ruta si og ikke svarer sÄ gÄr du inn pÄ developer og kjÞrer heal pÄ enheten for Ä se om den mesher pÄ nytt. Hvis den ikke gjÞr det sÄ ekskluderer du den og legger den til pÄ nytt. Jeg kjÞrer hele tiden nyeste versjon (experimental) og alle mine fibaro switcher fungerer fortsatt
Takk for tips. Enhetene har forsvunnet fra z-wave lista i developer, sÄ jeg kan ikke gjÞre heal eller test. Jeg kan selvsagt legge dem til pÄ nytt, men jeg synes det var litt pÄfallende at dette skjedde med to stk samtidig, og at de ikke bruker samme app (Fibaro og Z-Wave.Me).
Og nÄr jeg fÞrt mÄ inn i veggen for Ä trykke pÄ knappen, samt pare med termostaten pÄ nytt, tror jeg at jeg like godt ogsÄ bytter hele Fibaroswitchen til en ny type med strÞmmÄling.
Jeg har aldri opplevd at enheter har forsvunnet av seg selv, bare at de har sluttet Ä sende sensordata eller sluttet Ä reagere pÄ kommandoer. For eksempel Telldus Z-wave mini plugg fungerer stabilt helt til antageligvis en eller annen strÞmforbruksteller gÄr over en grense, sÄ reagerer den bare ikke pÄ noe som helst, men mÄ plugges ut og inn igjen og av og til heales. Men den ligger alltid i listen over enheter. Og det er samme med Zigbee-enheter, de blir ikke borte selv om de skulle slutte Ä fungere. Og det er ikke sÄ rart nÄr man tenker seg om, Homey mÄ jo lagre enheten lokalt for Ä knytte en konfigurasjon til den, og den lagringen er ikke avhengig av at det er radiokontakt som fungerer.
Her er det pÄ en mÄte omvendt. Enheten, dvs Fibaroswitchen, fungerer tilsynelatende. Den slÄr seg av og pÄ som fÞlge av kommandoer fra termostaten den er paret med. Men forbindelsen til Homey er borte. Derfor antar jeg at det er noe i Homey enden, ikke i Fibaroswitchen som har gÄtt galt. Og derfor mistenker jeg oppdateringen av Homeys firmware.