Hei og velkommen til Homey!
Jeg har forelÞpig begrenset erfaring med bÄde Sparegris- og StrÞmregning-appen da jeg ogsÄ nylig har gÄtt over fra Futurehome til Homey. Men her er det jeg har funnet ut sÄ langt, spesielt med tanke pÄ StrÞmregning-appen:
For Ă„ komme i gang mĂ„ du âlegge til en ny enhetâ og deretter velge âStrĂžmregningâ som enhetstype.
Etter at du har lagt den til som en âenhetâ sĂ„ fĂ„r du tilgang til âAvanserte innstillingerâ. Dette er litt misvisende fordi innstillingene ikke finnes i selve appen, men fĂžrst blir tilgjengelige pĂ„ âenhetenâ nĂ„r den er lagt til.
Neste steg er Ä videreformidle strÞmforbruk fra strÞmmÄler (HAN, etc) eller VVB/ rele. Dette kan gjÞres relativt enkelt med en Flow hvor du sender effektverdien til StrÞmregning-appen slik:
(Dette kan ogsĂ„ gjĂžres via mobilappen men det anbefales Ă„ gjĂžre dette i âAdvanced Flowsâ pĂ„ pc for bedre oversikt og flere muligheter).
Etter dette vil du kunne se strÞmforbruket i bÄde kr og watt per time, dag, mÄned, osv.
SÄ for Ä unngÄ Ä trigge et nytt effektledd og dermed hÞyere nettleie har jeg laget en enkel Flow som gjÞr fÞlgende:
- NÄr neste effektledd (f.eks 2kW) nÊrmer seg sÄ slÄs varmekabler/etc av i 1t.
- Etter 1t sÄ sjekkes det om strÞmforbruket fremdeles er hÞyt (f.eks over 1.8kW) og hvis JA sÄ blir pÄslÄing utsatt med 1 ny time. Hvis NEI sÄ slÄes varmekabler pÄ.
- NÄr forbruket gÄr endel under effektleddet (f.eks under 1.5kW) sÄ slÄes varmekabler pÄ uavhengig om det har gÄtt 1t eller ikke.
- Effektledd (kW), inn-/utkoblingstid og grenser (buffer) fĂžr effektledd kan justeres til hver enkelt behovđ
Slik ser flowen ut:
Et annet eksempel finnes her.
NÄr det gjelder Sparegris-appen sÄ trenger den ogsÄ tilgang til strÞmforbruk, enten fra en stÞttet strÞmmÄler (via HAN) eller fra VVB/rele slik som med StrÞmregning. Hvis du har en stÞttet strÞmmÄler, skal den dukke opp under:
Apper > Sparegris > Appinstillinger > Enheter > MÄleravleser > StrÞmmÄler
Alternativt kan du bruke en Flow for Ä sende forbruket til Sparegris pÄ samme mÄte som med StrÞmregning.
Til slutt anbefaler jeg Ä gÄ nÞye gjennom alle innstillingene i Sparegris-appen og sette opp riktig spotprisomrÄde, effektledd, enheter osv.
Legger ved en lenke til Sparegris-appen som kan vĂŠre til hjelp (mulig du allerede har sett den):
Sparegris app i Homey App Store â community.homey.app