Hei og velkommen til Homey!
Jeg har foreløpig begrenset erfaring med både Sparegris- og Strømregning-appen da jeg også nylig har gått over fra Futurehome til Homey. Men her er det jeg har funnet ut så langt, spesielt med tanke på Strømregning-appen:
For å komme i gang må du “legge til en ny enhet” og deretter velge “Strømregning” som enhetstype.
Etter at du har lagt den til som en “enhet” så får du tilgang til “Avanserte innstillinger”. Dette er litt misvisende fordi innstillingene ikke finnes i selve appen, men først blir tilgjengelige på “enheten” når den er lagt til.
Neste steg er å videreformidle strømforbruk fra strømmåler (HAN, etc) eller VVB/ rele. Dette kan gjøres relativt enkelt med en Flow hvor du sender effektverdien til Strømregning-appen slik:
(Dette kan også gjøres via mobilappen men det anbefales å gjøre dette i “Advanced Flows” på pc for bedre oversikt og flere muligheter).
Etter dette vil du kunne se strømforbruket i både kr og watt per time, dag, måned, osv.
Så for å unngå å trigge et nytt effektledd og dermed høyere nettleie har jeg laget en enkel Flow som gjør følgende:
- Når neste effektledd (f.eks 2kW) nærmer seg så slås varmekabler/etc av i 1t.
- Etter 1t så sjekkes det om strømforbruket fremdeles er høyt (f.eks over 1.8kW) og hvis JA så blir påslåing utsatt med 1 ny time. Hvis NEI så slåes varmekabler på.
- Når forbruket går endel under effektleddet (f.eks under 1.5kW) så slåes varmekabler på uavhengig om det har gått 1t eller ikke.
- Effektledd (kW), inn-/utkoblingstid og grenser (buffer) før effektledd kan justeres til hver enkelt behov😉
Slik ser flowen ut:
Et annet eksempel finnes her.
Når det gjelder Sparegris-appen så trenger den også tilgang til strømforbruk, enten fra en støttet strømmåler (via HAN) eller fra VVB/rele slik som med Strømregning. Hvis du har en støttet strømmåler, skal den dukke opp under:
Apper > Sparegris > Appinstillinger > Enheter > Måleravleser > Strømmåler
Alternativt kan du bruke en Flow for å sende forbruket til Sparegris på samme måte som med Strømregning.
Til slutt anbefaler jeg å gå nøye gjennom alle innstillingene i Sparegris-appen og sette opp riktig spotprisområde, effektledd, enheter osv.
Legger ved en lenke til Sparegris-appen som kan være til hjelp (mulig du allerede har sett den):
Sparegris app i Homey App Store – community.homey.app