Ezviz db1 deurbel met Homey werkend (via trucje icm kaku zender)

Na wat gehobby is me vandaag eindelijk gelukt om de Ezviz smart deurbel werkend te krijgen met Homey en mijn synology NAS.

Voor diegene die het ook willen doen, dit is wat je nodig hebt.

  • Ezviz/hikvision DB1 deurbel (of soort gelijke DB1)
  • KAKU ACBD-7000b remote deurbel zender
  • 12V (auto) schakel relais
  • 12V deurbel trafo

Met deze dingen kun je de DB1 werkend krijgen en gebruiken binnen Homey, dus als je iemand aan belt dat er een flow gestart gestart kan worden.
Wil je ook een snapshot willen maken of hem willen toevoegen als camera in Homey of bv in je Synology NAS dan moet je ook de firmware flashen van je EZVIZ DB1 (heb je een Hikvison hoeft dit niet) naar de laatste firmware van Hikvision.
Waarom, nou omdat de EZVIZ firmware zelf geen onvif ondersteund en de Hikvision firmware wel.
De hardware is van Hikvision en diverse merken (zoals Ezviz) gebruiken deze dan ook, enkel de firmware is per merk anders.

Voordat je de firmware gaat flashen update je de huidige versie eerst naar de laatste beschikbare versie. Dan flash je deze versie naar de laatste versie van HIKVISION, dit flashen kan eenvoudig via de hikvision flashtool die op de hikvision website te vinden is, hier vind je ook de laatste firmware.
Nadat je de firmware hebt geupdate (wat eigenlijk heel simpel is) kun je bv de onvif APP van Homey gebruiken om de DB1 als camera toe te voegen en/of in je NAS de bel als onvif camera toevoegen.
Je kan dan Homey een snapshot laten sturen van de camera als je dat zou willen, dit alles werkt feilloos. Uiteraard doe je dit flashen op eigen risico, je kan in principe elke DB1 firmware erop zetten van diverse fabrikanten.

Waarvoor dan de 12V (auto) relais, nou die is nodig om je KAKU zender aan te sturen.
De KAKU zender werkt op basis van maak en breek verbinding, je verbind de 2 kabels van de zender met elkaar en dan stuurt deze een signaal uit naar de gong/homey…
Helaas zijn de gong kabels de DB1 ALTIJD door verbonden en voorzien van een voltage waardoor je een constante verbinding hebt en dus de KAKU zender niet kunt aansturen, deze blijft immers constant ‘bellen’.
Zet je er een simpel 12V (auto) relais tussen dan schakelt het relais pas echt IN als er ook daadwerkelijk iemand op de bel drukt (voltage wordt verhoogd waarop het relais reageert), het relais maakt dan de maak/breek verbinding voor je KAKU zender en voila je Homey (of KAKU deur gongen) gaat nu maar 1 maal af per bel druk.

Dan de trafo, je hebt echt een zwaardere trafo nodig, ik had een OUDE trafo van 8v 0.5 Amp maar die trok het niet, de camera verbruikt te veel stroom daarvoor. Uit voorzorg heb ik een 12V 1.5A trafo gebruikt en dat werkt prima. Wellicht een nieuwere 8V trafo maar dan met een hoger amp ook werkt…

Deze setup werkt prima, hopelijk komt er wel ooit nog eens een app voor Hikvision/Ezviv deurbellen uit zodat alles direct werkt op de apparaten zonder KAKU zender en relais.

3 Likes

Het relais werkte ook prima met 8V trafo hoor, dus daarvoor hoef je echt geen 10/12v trafo te nemen.
Bij mij was alleen het probleem dat na een tijdje de deurbel zelf niet meer werkte toen ik de op 8V trafo gebruikte. Vandaar ik besloten heb een 12V versie te kopen en dat werkt verders probleemloos.

Ik vermoed als je een 8v 1 of 1.5A bel trafo hebt dat dit ook prima zal werken.

Heldere uitleg! Weet je toevallig nog welke relais je gebruikt hebt? :slight_smile:

gewoon een 12V (gebruikt in auto’s) die ik nog had liggen, maar het is deze dus:
https://www.allekabels.nl/relais/7372/1067942/autorelais.html

of deze:
https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/relais/c876/relais-12v-30a-4-polig-aan-uit/p350959.html

Amp doet er niet toe, vrijwel alle relais zijn meer dan 20A en je bel gebruikt maar max 5A geloof ik.

Je kan een wissel nemen of aan/uit, bij wissel sluit je 1 pool niet aan (dan fungeert het relais als aan/uit), bij aan/uit relais sluit je ze wel allemaal aan

1 Like

@B3rt

Ik heb ff wat zitten googlen, maar ik snap nog niet helemaal hoe ik die autorelais dan aan moet sluiten. Kun je een tekeningetje/foto maken van hoe jij het hebt aangesloten? Bedankt.

wellicht heb je aan dit topic iets?

https://community.homey.app/t/re-ezviz-db1-deurbel-met-homey-werkend-via-trucje-icm-kaku-zender/34758/8

Nee, want dan weet ik nog niet hoe ik de 960 moet verbinden, welk draadje op welke pool. Sorry, ben niet zo technisch, dus hoopte dat je dat kon delen.

Ik zit met hetzelfde probleem en heb jouw oplossing geprobeerd dmv een 12V DC auto relais. Het enige dat er bij mij gebeurd is dat het relais als een gek staat te trillen. Zou dit door de wisselspanning kunnen komen? En heb je enige tips om dit te voorkomen?

ik adviseer om een elektronisch relais te nemen, kost iets van 12,50 euro en daarmee heb je deze problemen niet.

Hier te bestellen:

Hier vind je een schema hoe je die kunt aansluiten, deze werkt, ik heb mijn 12V auto relais inmiddels ook vervangen voor dit elektronisch relais.

:+1:t3: Ga ik proberen. Bedankt.

1 Like

Misschien off-toppic
@B3rt: Ben heel erg geïnteresseerd in het flashen van de Ezviz DB1om Onvif werkend te krijgen.
Wil heb aansluiten op mijn Hikvision NVR (Ezviz is ook van Hikvision). Nu wil ik graag weten of met een andere firmware ik dezelfde functionaliteit hou als nu bij Ezviz App etc. Ook gebruik ik een Chime van Ezviz en moet ook blijven werken. Ben huiverig om het te gaan proberen en hem eventueel Brick. Kom graag met je in contact of dat je me meer kunt vertellen. Kan geen PM vinden dus doe het zo even.

alle info hoe te flashen en waarmee staat hier:

Echter als je flashed naar hikvision dan gaan alle ezviv specifieke functies verloren.

Wat nou als we de Firmware van de Ezviz DB1 ongemoeid laten en we voegen er een extra component aan toe om de koppeling met Homey te kunnen maken als er op de bel wordt gedrukt?
Onderstaand schema werkt!

De Fibaro Smart Implant Z-Wave Plus verzorgt de trigger richting Homey (of ander Z-wave apparaat).
Op dezelfde plek waar in dit schema de Fibaro Smart Implant staat, kan je ook zoals eerder in dit draadje vermeld een KAKU ACBD-7000B plaatsen die dan de KAKU-gong/chime aan kan sturen. Dan is uiteraard de extra 12V DC niet nodig, aangezien de ACBD-7000B op een batterij werkt.
Als je een dubbel relais koopt, kun je ze zelfs beide aansluiten.
Bij mij werkt de ACBD-7000 op één of andere manier niet met mijn Homey Pro; Daarom heb ik gekozen voor de Fibaro Smart implant.

Dank aan Robbshop en B3rt voor het grootste deel van het plaatje.

Het op de bel drukken en een schakel(relais) kan je op vele manieren doen. Met een deursensor, een deurbelontvanger van KAKU, de firbaro enz. enz. De ‘bel’ trigger is dus ook gewoon met de Ezviz software te realiseren via de meegeleverde powerkit en een relais.

Maar het gaat ook nog om het streamen van de video. Ik heb ook een DB1 geflashed naar Hikvision. Dit omdat Hikvision ONVIF ondersteunt, de beelden worden lokaal op mijn NAS (server) opgeslagen en gestreamd naar Homey. Ezviz ondersteunt helaas (nog) geen ONVIF. De beelden zijn dus ‘gesloten’ en alleen via de Ezviz app te benaderen. Bij Hikvision niet.

de firmware update is niet voor de werking met een relais etc
De firmware update is nodig als je ook ONVIF support wil hebben om de beelden te gebruiken van de camera.
Met ONVIF kan je de bel ook koppelen als camera in Homey of je NAS en zo screenshots versturen.

Wil je hem dus puur als BEL gebruiken (als trigger voor een flow) dan is de firmware update geheel niet nodig, dat kan simpel door bv een KAKU draadloze deurbel eraan te hangen die het druk moment opvangt dmv een relais.

Ik heb die hele setup vrijwel dus exact zo werken als hierboven op het plaatjes te zien is, enkel niet met een fibaro smart implant maar met een KAKA ACBD-7000B deur bel.
De firmware update heb ik wel gedaan voor dus de beelden te kunnen opnemen met mijn synology NAS en indien gewenst een screenshot te kunnen mailen/pushen naar mijn mobiele tel als ik niet thuis ben.

Hallo B3rt,

Ik snap wat je zegt; Het is idd hetzelfde schema als de jouwe (groot deel van mijn plaatje kwam ook uit die van jou). Mijn denk-fout zit in het feit dat ik de ACBD-7000B alleen kan koppelen aan mijn Homey Pro, maar dat hij daarna niet werkt (ik schijn niet de enige te zijn). De gongen die in mijn huis hangen krijgen het signaal van de ACBD-7000B wel binnen (zelfs 2 etages hoger).
Ik zocht daarom een andere oplossing voor de koppeling van de deurbeltrigger en Homey Pro.

Ik heb gelezen dat de camera wel rtsp heeft. Ik had dan het idee om de opnamen op de Synology NAS via het rtsp-protocol te doen, waardoor een Firmware update niet nodig zou zijn. Maar ONVIF is natuurlijk een stuk eenvoudiger. Heb jij een recente versie van de EZVIZ DB1 naar de Hikvision Firmware ge-upgrade? Ik lees dat het met de nieuwere camera’s nog wel eens mis wil gaan.
Dan haalt de Hivision Firmware ook de ondersteuning voor Google Home weg volgens de berichten die ik op forums lees. Kun jij dat bevestigen?
Alvast bedankt voor jouw reactie.

de synology kan de deurbel geheel niet uitlezen als je de firmware niet flashed, via rtsp werkt het niet (ook eerst geprobeerd).

Als andere trigger kun je de zwave fibaro smart implant ook gebruiken, echter dit is een stuk duurder.

Wat flashen betreft, je dient eerst de laatste actuele officiële versie te hebben, dus eerst updaten en hem volledig werkend maken (in een test setup), ook met account etc.
Alle logins goed noteren.
Dan flashen met de laatste hikvision software via de flasher, daarna niet vergeten de SIDD goed te zetten ook via de flash software en je bent klaar.

Google Home werkt volgens mij wel, je kan hem gewoon koppelen, dit zou ik al doen VOORDAT je hem flashed, echter je kan er niets mee in Home… Ik heb het beeld 1 keer kunnen vasten naar een google chromecast, echter voordat de TV aan gesprongen is en je beeld hebt is de persoon aan de deur allang vertrokken, dus de meerwaarde zie ik er niet van. Daarnaast zie je op de APP van ezviz ook direct wie er voor de deur staat.

Dank voor jouw reactie; Ik ga hem conform jouw instructie flashen.
Voor mij is de Google Home nog wel interessant; Ik heb nu bijvoorbeeld een EXVIZ Darkfighter buiten hangen. (deze moest ik helaas ook met RTSP koppelen en via Synology Surveillance station weer aan Homey koppelen, wellicht is daar ooit ook nog een firmware-truc voor ;-)), maar als er nu beweging is in de tuin, dan krijg ik via Homey meteen een snapshop op mijn Google HUB (die staat altijd aan) en dat wil ik ook voor de voordeur.

ik zou zeggen voordat je hem flashed, probeer het eerst eens via rstp, wellicht jij meer geluk/kennis hebt om het werkend te krijgen…

Ik heb het aangesloten volgens het schema wat ik had gedeeld. En het werkt perfect!
Ik heb de ACBD-7000B en de Fibaro Smart implant aan het relais gekoppeld. Hierdoor doen mijn KAKU-gongen het én ik heb een trigger voor mijn Homey Pro!
Opname op de Synology NAS met Surveillance station gaat nu via het RTSP protocol:
rtsp://admin:@:554/Streaming/Channels/101
Maar al met al een dure oplossing (De Fibaro Smart Implant kost ongeveer €45-€50).
- update - Ik heb te vroeg geroepen dat RSTP werkt; Het beeld is zwart binnen SS.

Ik ga nu toch eens de firmware flashen naar de HikVision Firmware om te kijken wat er dan allemaal mogelijk is. Blijft hij dan bereikbaar via de Ezviz-app, of moet je hem dan via de HikVision-app benaderen?