Hallo,
ik heb een Goodwe inverter gekoppeld in Homey Pro 2023, met de Goodwe app en die levert netjes gegevens op. Daar kan ik bijvoorbeeld met DataVista een mooie grafiek mee op een dashboard zetten. Alleen wil ik ook kwartierdata gaan verzamelen, om op jeroen.nl een goede analyse te kunnen laten maken voor de situatie vanan 1-1-2027. Nu heb ik al jaren aan dag-opwek gegevens van Goodwe zelf, maar daar kan jeroen.nl niets mee, die heeft minimaal uur-waarden nodig en liefst kwartierwaarden. Die wil ik dus graag gaan exporteren uit Homey.
Nu is er een app om Insights te exporteren, maar ik kan wel in de app of de webapp een mooie Insight van de Goodwe Energie laten zien, maar hoe regel ik dat die export app om middernacht z’n werk kan doen met de data van de zojuist afgelopen dag? Ik kan nergens een Insight definiëren als device of anders…
Alternatief is elk kwartier (kan prima met een trigger) de totaalopwek van Goodwe opslaan op een Google Sheet (daar is ook een app voor) en dan uitrekenen wat het verschil was met de vorige waarde. Maar dat is wel heel erg basis…
Wie weet hoe je zo’n Insight kan maken die te exporteren is?
Misschien denk ik te simpel, maar is het niet een kwestie van elk kwartier de waarde van de dagopbrengst (van dat moment) naar jeroen.nl sturen?
Zelfde als bij PVoutput zeg maar.
Bij jeroen.nl moet je een export van uur/kwartier data uploaden op de site. Helaas geen API oid waar ik elk kwartier wat naartoe kan sturen.
Ben maar begonnen met de Google Sheets manier, maar die Insights data exporteren zou veel mooier zijn, denk ik.
Zoek in de app store even naar ExportArchive Insights.
Dan heb je geen google en geen internet nodig om de data te exporteren.
Zoals ik al schreef: hoe maak ik een Insight, die ik daarmee kan gebruiken? In de (web en telefoon) app kan ik mooie Insights maken, maar niet opslaan als template of zo…
Inmiddels komen er elk kwartier netjes waarden in een Google Sheet terecht, alleen wordt de energieprijs (0.xxxx) er als xxxx in gezet, de 0. is weg. Zet ik er 0, voor dan wordt het 0,0.xxxx in Google Sheets. En helaas is het aantal decimalen achter de komma ook niet vast, dus uiteindelijk even delen door 10000 of zo gaat ook niet werken. Nou ja, dit ga ik later toch in Excel bewerken en daar ga ik wel uitkomen.
Oh, die worden vanzelf gemaakt door Homey, bij mijn weten is daar niets aan te ‘sleutelen’
Als je enkel de waarde van elk kwartier eruit wil vissen, dan zul je dat via de geëxporteerde data moeten uitfilteren.
Export Archive Insights exporteerd het direct naar bijv .csv wat je dan via Excel kunt importeren en bewerken. Zonder google.
Hmmm… dan hou ik het wel bij Google Sheets…