KlikAanKlikUit met Matter support.
Klinkt goed. De MACC-2300 schakelaar bijvoorbeeld.
Werkt die ook op Homey Pro?
Iemand al ervaring mee?
In theorie zou dat moeten werken, maar iemand moet de 1e zijn. Plus, je kunt 'm ook nog met 433MHz aansturen ![]()
Hmmm, klinkt als eentje aanschaffen om te gaan testen…
Ik heb dus een MACC-2300 aangeschaft om deze via Matter met Homey Pro te koppelen.
Koppelen gaat goed, via de Homey Pro optie om een Matter device te koppelen. Device is aangesloten via wifi. Ja dat is stabieler dan 433Mhz KAKU switches. En de switch reageert ook sneller op commando’s.
Wat ik jammer vind, is het ontbreken van meten energieverbruik.
Ook zie ik niet zo snel waar ik kan zien welke devices allemaal via Matter met Homey Pro verbonden zijn.
Kortom het werkt, ik ben tevreden, maar geen ‘wauw wat goed’ gevoel ![]()
Het voordeel dat dat Secure Matter Device gewoon ook door iemand in de buurt kan laten bedienen met een RF zendertje ![]()
Ik krijg de magc 2300 niet via matter aan de homey 2023 pro gekoppeld. Via app geprobeerd via ios niets werkt. Wel via de klikaan homey pro app maar dat wil ik niet hij moet ook range Extender zijn voor mn thread mesh …
Iemand een idee / oplossing?
Wilh
In de Homey app via ‘apparaten’ klikken op ‘het plusje’ om een apparaat toe te voegen. Kies ‘nieuw apparaat’. Daarna bij ‘Technologieën’ kies je ‘matter’. In het scherm wat dan verschijnt, kies je ‘verbinden via Homey’. Dan zet je het apparaat in leermodus (zie handleiding van de MACC-2300) en klik je in Homey app op ‘ga door’. Nu moet je de matter koppelingscode invoeren die als het goed is op je MACC-2300 moet staat en kies je ‘verbinden’…
Thanks! Nu wel gelukt. alles sneller gedaan en de 5GHz uitgezet. En Koppelen met 1 seconde drukken koppelknop (rtfm)
Hmm. Te vroeg gejuicht! Naar verplaatsten van 1 voeding aangesloten ikea device zijn alle ikea matter devices en de 2300 niet meer zichtbaar in homey (en hebben allemaal een rood driehoekje met „!“ ). Ook na herhaald herstarten van de homey 2023. kan ik ergens „zien“ hoe de het thread netwerk / mesh is opgebouwd?
Niet echt, het enige is dit:
https://tools.developer.homey.app/tools/matter
.
Dan heb je waarschijnlijk het mesh netwerk “gesloopt” zeg maar. Praktisch alle Thread/zigbee/z-wave op 230V hebben een router functie, om zo het bereik en de betrouwbaarheid van het signaal te vergroten.
Check of e.e.a. nog binnen signaal bereik is, houd 3 a 4m max aan, en pair de apparaten met het ! teken opnieuw (zonder vooraf te verwijderen). Bezuinig vooral niet op Matter+Thread apparaten op 230V.
Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels 4 ALPSTUGA sensoren in gebruik en nu is het matter via thread netwerk stabiel (10 devices). Het koppelen van de ikea devices vraagt wel om geduld en lijkt beste te lukken als je ze op een paar cm van de homey hebt liggen tijdens koppelen. Maar regelmatig zijn er een hoop pogingen nodig. 1 bewegingsensor uiteindeljk omgeruild.