ERROR_RESOURCE_GONE probleem

Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal keer tegen het ERROR_RESOURCE_GONE probleem aangelopen.
De Sonos devices reageren dan wel op volume changes, maar spelen of pauzeren geeft bovenstaande foutmelding.
Dit is al een aantal keer aangemeld door verschillende mensen, maar ik heb nog nergens een oplossing gezien behalve het device verwijderen en opnieuw aanmelden.
Dat werkt inderdaad, alleen ben ik dan een uur bezig om alle flows weer te herstellen.

Bij mij gebeurt het regelmatig als er iets met het netwerk gebeurt. Bijvoorbeeld een herstart van de TP Link Deco’s. Het is niet altijd, maar als het optreedt is het altijd na een netwerk probleem.
Ik heb de Sonos devices al een static ip adres gegeven omdat ik dacht dat het misschien aan een wisseling van ip adres zou liggen. Maar dat maakt niet uit.

In dit topic hebben ze het over een group id die verandert na herstart: https://stackoverflow.com/questions/67237608/recieving-an-errorcode-error-resource-gone-when-trying-to-send-play-command
Dit klinkt geloofwaardig, maar ik zou niet weten hoe dit te checken is met de sonos-homey app.
En aangezien niet iedereen hier last van heeft zal het toch wel ergens anders zitten.

De samenvatting is dus:

  • Alles sonos devices werken prima met homey
  • Restart het netwerk (Handmatig of door een provider storing)
  • Geen enkele sonos reageert meer en geeft ERROR_RESOURCE_GONE
  • Enige oplossing is alle sonos devices verwijderen en opnieuw toevoegen
  • Hierna alle flows herstellen waar sonos in voor komt

Is er soms iemand die weet of dit verder te onderzoeken is met een debug mode, of trace?
Of heeft er toch iemand een oplossing om Sonos weer werkend te krijgen zonder alle devices te moeten verwijderen?

De setup is een Homey-pro en een combinatie van Play-one en Play-5 devices (14 in totaal) in verschillende groepen.
Herstart van zowel Homey als de Sonos devices levert geen oplossing en alles is up-to-date qua versie.

Iemand die me in de goede richting kan helpen?

Groet
Guido

Even een gedachte hierover:
Static als in: handmatig op het Sonos zelf een IP adres ingevuld? Dan heb je grote kans op dubbel gebruikte IP adressen als je dat niet strak organiseert.
Zo ja,
kun je niet beter voor iedere Sonos een IP adres reserveren op je DHCP server?
Want, “resource gone” klinkt nl. als onbereikbaar

Hebben Sonos apparaten in Homey geen ‘repair’ of ‘reconnect’ functie dan?

Dat hoeft al lang al niet meer
Gebruik dit super script van Martijn:

1 Like

Dat script van Martijn kende ik nog niet.
Super!
Dat is al een prima workaround, zo vaak gebeurt het niet.

Even wat antwoorden:

  1. Het IP adres staat inderdaad op de dhcp server gereserveerd. Dus dubbel zal niet voorkomen.
  2. Sonos apparaten hebben inderdaad een “Repair” functie. Je logt in met je Sonos account, geeft toestemming om alles te beheren, maar helaas gebeurt er daarna niks. Nog nooit gehad dat dit daadwerkelijk iets repareert.
  3. Dit is echt een super mooi script. Bedankt, die had ik nog niet gevonden.

Ik zal eens wat spelen met de Homey Developer Tools. Misschien kan ik daarmee achterhalen waar het mis gaat.

Bedankt voor deze tips alvast.

1 Like

Graag gedaan! Ik raad wel aan om dit issue aan Athom support te melden (Athom = app maker).