Vet ikke når denne plugin ble tilgjengelig, men den var iallefall ny for meg. Den var svært enkel å sette opp, install - parre mot homey - ferdig og klar til bruk. Den kan sjekke eksisterende flows,forbedre,eller lage helt nye flows. Litt beskrivelse nedenfor, skrevet av codex, av latskap gadd jeg ikke skrive alt selv
Håper det kan være til nytte for noen..
Erfaringer med Homey-plugin i Codex
Jeg har testet Homey-pluginen i Codex mot to Homey Pro-modeller. Pluginen lar Codex lese og, etter godkjenning, endre store deler av Homey-oppsettet.
Dette kan pluginen gjøre
- Lese enheter, soner, kapabiliteter og gjeldende verdier.
- Lese og analysere Standard Flows og Advanced Flows.
- Finne feil, unødvendige kort og uheldige koblinger.
- Opprette og oppdatere Flows.
- Finne tilgjengelige triggere, betingelser, handlinger og Flow-tags.
- Bruke eksisterende Logic-variabler.
- Starte Flows, aktivere Moods og styre utvalgte enheter.
- Beholde gamle Flows som deaktiverte
-org-sikkerhetskopier.
Codex analyserer de faktiske kortene og forbindelsene i en Advanced Flow – ikke bare et skjermbilde.
Noen praktiske eksempler
I mitt oppsett har pluginen blant annet blitt brukt til å:
- Forbedre styring av varmepumpe og motorvarmer.
- Rydde opp i hjemme-, borte- og lysrutiner.
- Sørge for at én enhetsfeil ikke stopper resten av Flowen.
- Lage effektvern som kobler ut varmeovner ved høyt totalforbruk.
- Erstatte blind nattlig appomstart med omstart ved faktisk feil.
- Lage en sentral badovnstyring hvor flere varmebehov kan overlappe.
- Oppdatere Standard Flows når Advanced Flows får nye navn.
Begrensningen rundt variabler
Pluginen kan bruke eksisterende Logic-variabler, men kan foreløpig ikke opprette nye globale variabler direkte.
Dette er likevel håndterbart:
- Codex planlegger den nye Advanced Flowen.
- Codex oppgir hvilke variabler som må opprettes, inkludert navn og type.
- Brukeren oppretter dem manuelt i Homey.
- Codex finner variablene og bygger resten av Flowen.
Noen ganger kan variabler unngås. I badovnstyringen brukte vi for eksempel navngitte Chronograph-timere.
Andre begrensninger
- Mange raske operasjoner kan gi
Too many requests(f.eks. om du lar den sjekke alle flows du har på en gang, begrens antall istedet). - Eldre Flow-kort kan ha skjult
droptoken-informasjon som må bevares. - Pluginen erstatter ikke Homey CLI for utvikling og feilsøking av Homey-apper.
- En Flow som kan lagres, må fortsatt testes i vanlig drift.
- Permanente eksterne løsninger bør bruke Homeys offisielle API.
En trygg arbeidsmetode
Før større endringer kan originalen gis endelsen -org og deaktiveres. Den forbedrede Flowen får det vanlige navnet, mens -org-versjonen beholdes som sikkerhetskopi.
VIKTIG: om du har automasjon, f.eks via iPhone, trykk på flow navn og velg flown navn på nytt fra listen, ellers kan den feilaktiv peke mot flow-navn-ORG.
For varme, låser, alarmer og andre kritiske enheter bør live-handlinger alltid kreve uttrykkelig godkjenning.
Kort oppsummert er pluginen svært nyttig for analyse, feilsøking og forbedring av Advanced Flows – særlig når Flowene har blitt store og vanskelige å kontrollere manuelt.