Is dit bij jou inmiddels gelukt? Ik ben er nog niet uit😔
Hi, ik ben inmiddels volgens mij het hele forum inmiddels al over geweest maar ik kom er niet uit met mijn zonnepanelen.
Als ik mijn zonnepanelen zoek door mijn enphase gegevens in te vullen krijg ik de melding: “er zijn geen nieuwe apparaten gevonden”
Ik heb thuis een wallbox voor de elektrische auto en zonnepanelen met enphase iq8 omvormers. Ik monitoorde voor ik de homey had alles met de enlighten app.
Nu will ik ben instellen dat wanneer de prijs boven een bepaald bedrag is, maar er wel zon is de laders starten met een bepaalde hoeveelheid ampere. Hiervoor is de data uit van de zonnepanelen essentieel, de data van de p1 meter is helaas niet voldoende.
Beetje lastig meedenken/helpen zonder details over model/type etc.
Helemaal waar, hierbij de details:
Ik zoek vanuit de zonnepanelen app v5.3.2
Heb thuis de envoy s op firmware type D7.6.168 en de IQ8PLUS micro omvormers.
En een homey pro 2023
Ik zie je niet over een Enphase IQ gateway schrijven. Die heb je simpel gedacht wel nodig als ik zo naar de beschikbare apparaat types kijk.
Vraag anders in het Zonnepanelen app topic, linkje staat in de app store op de app pagina.
Zelfde soort vraag staat hier trouwens
Allereerst welkom op de Homey Community!
Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.
Dank Peter, voor je antwoord. Dat was inderdaad m’n vraag. ‘N beetje coulance voor mij als newbie graag
, ik verwoord het blijkbaar onduidelijk.
Envoy / Enphase lijkt lastig te koppelen met Homey op het moment.
In de app ‘zonnepanelen’ kan je toch ook de gateway metered van Enphase integreren?
Heb je daar ervaring mee dat het slecht werkt?
In jouw oplossing werk je dus met de gewone unmetered gateway en gebruik je een shelly clamp? ( maar dan de 3 fase in mijn geval)
Graag gedaan, Keesjan.
We helpen je toch, aardig als we zijn? Gratis en voor niets ook nog. Hoeveel coulance wil je hebben ![]()
![]()
Als ik je vraag onduidelijk vind, laat ik je dat even weten. Waarom? Niet omdat ik je niet aardig vind, of omdat je een ‘newbie’ bent (zijn we allemaal (geweest) tenslotte).
Maar omdat de kans op een (vlot) antwoord groter is als je de situatie en vraag zo duidelijk mogelijk probeert te omschrijven.
Ik nam de moeite om je verhaal te ontcijferen, je zou eigenlijk een beetje coulance voor mij moeten hebben ![]()
![]()
. Met een kwinkslag, maar je begrijpt me misschien wel.
Dank voor de uitleg. En alle energie voor al je antwoorden! Wordt zeer gewaardeerd.
Ik ervaar hetzelfde probleem. Het werkte altijd prima, maar toen verloor Homey de verbinding met Enphase. Ik heb het apparaat verwijderd, de app opnieuw geinstalleerd maar er wordt nu geen nieuw apparaat meer gevonden?
Homey Pro 2023 versie 12.1.2
App Zonnepanelen v5.3.2
Enphase firmware D8.2.4225 (zichtbaar en benaderbaar in LAN)
Bij mij werkt de app sinds een tijdje niet meer en twijfel nu om maar gewoon een Shelly 1PM 3gen á€20 in de lijn van mijn zonnepanelen te zetten dan ben ik van dit geklooi af en mochten de regels v/d overheid voor de zoveelste keer wijzigen heb ik nog een mogelijkheid mijn panelen uit te schakelen.
Weet iemand of dit mogelijk is volgens mij in feite niets anders dan dat ik een verbruiker erop aansluit toch?
Zou ik nog heel even over nadenken :
“De slimme schakelaar heeft een maximale belastbaarheid van 8A / 2000 W”
Tenzij je maar 4 stuks 410Wattpiek panelen hebt natuurlijk…
Ik zou een Shelly Pro 1PM overwegen, dus 16A…
Overigens is de enige reden om je panelen uit te zetten de kosten die een energieleverancier in rekening brengt, en niet ‘regels van de overheid’ maar dat terzijde…
Bedankt voor t meedenken, maar aldus de shelly website ondersteund de 1pm mini 8A maar de grote variant 16A en mijn 7panelen leveren max 1500watt dus zou moeten gaan.
En haha klopt maar als de regels vd overheid veranderen mogen (icm t juiste contract) de leveranciers miss (meer) geld vragen voor teruglevering als saldering op 0 gaat.
De ‘grote variant’ is de Pro 1PM die ik noem en kost ca 72 euro…
De versie van rond de 20 euro is de ‘mini’.
Persoonlijk opteer ik voor de optie om eigen verbruik te maximaliseren…
Bij deze een screenshot vd Shelly website
En er nogsteeds wel degelijk een mini met 8A en t normale formaat met 16A op 230v
Ik zie nog steeds geen specs staan…
Maar het gaat me er niet om wie er gelijk heeft, het was slechts een waarschuwing dat je niet de verkeerde switch pakt met een te laag Amperage, doe er mee wat je wilt…
@Sebas Het is in ieder geval niet verstandig om je. Enphase iedere keer spanningsloos te maken als je te veel terugleverd. Je kan dan beter een zero export profiel laden zodat het systeem het zelf regelt.
mss een hele domme vraag. Het Enphase logo hierboven in het plaatje staat er bij mij niet eens bij? Heb de app in homey geladen, maar niets. Nu las ik in op de site van homey bij de app, dat die lan connected moet zijn. wat bedoelen ze daar precies mee? De Enphase Gateway is natuurlijk via UTP aan het internet aangesloten.
Of word bedoeld dat de Homey met UTP aangesloten moet zijn?
Hetzelfde probleem hier.
Is hier al een oplossing voor?
HP 2023 met de laatste vs van de app ‘zonnepanelen’
Enphase gateway: Envoy-R-EU SKU: ENV-230-EU firmware R3.17.3
Microinverters: ME215 SKU: M215-60-230-S22
Firmware:
520-00042-r01-v01.23.00
540-00052-r01-v01.23.00
Misschien als mosterd na de maaltijd, maar toch nog even dit: ik heb de Enphase Envoy geïnstalleerd met de Zonnepanelen App en ontdekte in een vroeg stadium dat de UTP-LAN verbinding veel betrouwbaarder werkt dan de WiFi variant …