Enova støtte info om homey

jeg søker støtte til enova for smarthusløsninger, og de ber om at jeg kan dokumentere at styringssystemet har styringsautomatikk som tar hensyn til timepris og total strømbruk i boligen.

jeg har homey V2, og jeg finner ingen sted på homey sine sider man kan finne noe info om dette. har lyst å legge ved et vedlegg til enova som viser at homey kan styre enheter etter når strømmen er billig, eller når ingen er hjemme slår strøm seg av. osv.

noen som kan hjelpe med dette?

1 Like

Jeg planlegger å gjøre det samme, og bruker Aeotec smartmåler sammen med appene Strømregning og Power of the hour.
Kommer til å legge med beskrivelse av appene og hvordan disse er satt opp.

Gjerne oppdater oss på hvordan søknadsprosessen går videre :smiley:

1 Like

Heating Controller App for Homey | Homey er også en app som støtter smart varmestyring.

Husker ikke helt hvor, men jeg har lest at styringssystemet må kontrollere minst to deler av anlegget, i tillegg til det som står i beskrivelsen du har klippet ut. (Hensyn til timepris og total strømbruk.) Usikker på om du må dokumentere installasjon av to slike styringer, f.eks. Heavy Duty Switch på varmtvannstanken, installasjon av smarte termostater, styrbar elbillader, etc.

1 Like

Har du prøvd å sendt inn noe info rundt styringen?
Har nå ferdig montert alt og alt som gjenstå er dokumentasjon rundt styringsautomatikken.

Har vel kommet flere forslag til mulige apper man kan bruke for å sjekke når strømprisen er høyest og lavest, med disse kan man sette opp en flow som på disse tidspunktet reduserer strømforbruket på enheter som kvalifiserer til støtte (og evt andre enheter for sin egen del). Selv bruker jeg Tibber og Tibber pulse til dette.

Når gjort, kan man ikke da bare ta en skjermdump av flow satt opp og sende inn det sammen på dokumentasjon på hvilket utstyr som er installert sammen med regning på dette?

Jeg var godt i gang, har egentlig satt opp flow allerede, men så leste jeg dette:
" * Panelovner, luft-til-luft-varmepumpe, lys, komfyr, TV og høytrykksspyler er eksempler på strømforbruk som ikke godtas som flyttbare."

Litt kjedelig, men mulig jeg setter opp flow for å dimme/slå av lyset når strømmen er som dyrest uansett.

Det er vel også greit å merke seg at:
Styring som skjer ved hjelp av smartplugger som kobles mellom stikkontakt og støpsel får ikke tilskudd.

Varmtvannstank skal være fast tilkoblet og styres med utstyr montert av godkjent fagperson. Elbil skal lades via hjemmelader montert av godkjent fagperson.

Står mye mer her:
Smart strømstyring for boliger | Søk om støtte | Enova

1 Like

Er prisstyring på plass, og Homey godkjent for Enova-støtte?

Noen som har sendt inn og fått svar på dette?

1 Like

Hei,

Har fått meg Homey Pro 2023, og ønsker se på mulighet for å få til støtte fra Enova. Har nettopp fått installert smart elbillader, og vurderer får installert smarte termostater til varmekablene slik at jeg kan få dekket kravet til Enovo om minst to energilagre. Har EVA HAN-port leser.

Har sett på appene Strømsparing, Power of the Hour, Heating Controller, m.m.

Trenger tips til hvordan jeg kan få inn strømprisen, slik at jeg kan oppdatere pris i en av disse appene.

Tar veldig gjerne i mot forslag til konfigurering dersom noen av dere har opplegg som er blitt godkjent hos Enova.

For å svare på mitt eget spørsmål, etter tips fra Kjetil Haugland utvikleren av “Power of the Hour”.

Strømpris kan hentes fra følgende apper:

  • Strømpris
  • Power by the Hour

I tillegg vil Tibber tilby pris for de som har abonnement der og deres Tibber Pulse, slik jeg har forstått.

-Ronny