Energimätning för huset

Kör man Tibber som elbolag så fungerar även deras Watty. Mäter hela förbrukningen och man kan polla i 5sek intervall.

Ja precis, Watty är ett mer avancerat alternativ, dock kostar den ca 2.000 kr vs 595 kr.
Installationen är lite mer komplicerad med Watty. Lastbalansering ska man få med båda.

Tibber P1 är mer plug&play (tar ström från RJ12-porten) och om jag inte minns fel så läser den av och skickar till Tibber-appen varannan sekund.

1 Like

Rätt! :+1:

Vet dock inte när man får den nya boxen av E.On… :man_facepalming:

Ok, ja jag fick den nya elmätaren installerad i våras av Ellevio… men det verkar skilja sig rejält beroende på vart i landet man bor.

Chansar och skriver i en gammal tråd. Har nyss köpt Shelly 3EM och fått in den i Homeyn men skulle vilja ha summan av energiförbrukningen på de 3 faserna. Har letat på forumet och nätet men inte lyckats hitta nån info.
Nåt man kan få i Homeyn alternativt om man kan göra ett flow och få summan? Vill kunna styra ex elektrisk golvvärme när solcellerna producerar mer än vad huset förbrukar.

Är också intresserad av att få summan! I dagsläget ser man bara 3 enheter i Homey som presenterar ström, spänning mm, per fas.
Hoppas någon kan berätta hur man gör.

Off topic: Vet någon var man kan skriva till Athom och be dem ordna decimalerna i Homey när det kommer till exempelvis effekt och ström. Störande att se “32.12 W” och “1,03 A”.
Effekt borde vara utan decimal. Ström borde ha en decimal.

Han som tagit fram Shelly-appen sa att det var utanför hans kontroll.

1 Like

Använd Better Logic appen.

Flow logic

WHEN: någon av L1,L2 eller L3 power variabeln ändras. Alternativ om flowet triggas för ofta är att använda en timer som startar flowet varje 5:e minut

THEN: Summera L1, L2, L3 power i en egen total power variabel med mathjs kortet

Ytterligare idé är att skapa en virtuell device av typen sensor med power kapabilitet som uppdateras med variabeln enligt ovan

Borde funka!

Ännu enklare är att använda appen < Group > som grupperar (summerar) olika devices med samma kapabilitet. Testade precis och det verkar lira på bra.

Man kan sedan bygga på med appen Power By the Hour för att få ut statistik på förbrukad energi

3 Likes

Toppen, tackar! Jag testade och det var ju hur smidigt som helst. Ska även testa med Power by the hour…

1 Like

Testade group! Fungerar kanon, tack för tipset

Vilka bra tips.
Men, denna Shelly 3EM, står att maxbelastning får vara 10A. (Utgången till kontaktor). Betyderdet att jag inte kan sätta klämman runt en 16A kabel? Eller fattar jag fel?

Som det står, det gäller utgången, eller mer exakt det inbyggda reläet, som inte klarar att bryta större ström. Klämmorna är såvitt jag kan läsa mig till specificerade till 120A.

Hej. Finns det något sätt att nollställa energiförbrukningen på (i SHelly 3EM eller Homey)?

1 Like

Pulse appen verkar bara få ström A, men borde kunna dra även spänning V samt min & max idag?