Energimätning för huset

Hej! Är det någon som har erfarenhet av att mäta husets totala energiförbrukning via exempelvis elcentralen. IKEA hade en produkt som heter Sparsnäs men den verkar inte säljas längre, och den var väl ändå inte kompatibel med Homey.

Finns det andra bra produkter?

1 Like

Sparsnäs kan eventuellt finnas kvar i vissa butiker men de finns inte kvar i katalogen, det brukar även säljas sådana på köp/sälj forum, t.ex. Svenska Hemautomatieringsgruppens (Facebook) köp och säljsida.

Spartsnäs kan inte direkt kopplas till Homey men det finns ett antal smarta lösningar som gör att man kan få in data via mqtt.

1 Like

Tack för tipset Johan! Jag tror dock att jag försöka hitta en lösning som fungerar med Homey, natively. Det är redan för många “hack” hemma. :slight_smile:

1 Like

Ni ska väll kolla in svenska Watty. https://watty.io/

Tack. Anmälde mig direkt. Vet inte vilken prislapp de har tänkt sig men det är gratis att anmäla intresse. Verkar vara en häftig produkt som har koll på mycket.

Jag använder denna: https://www.m.nu/sensorer/home-energy-meter-gen5-three-clamps-60a
Kör app via github nu, men stöd för GEN5 kommer vid nästa release.

1 Like

Hur är det med NorthQ Power Meter, är det någon som har fått denna in i Homey? Det är egentligen den som stoppar mig från att byta från VeraEdge till Homey.

I moved from Vattenfall to Tibber. Tibber integrates to a number of product…one of which is Watty.
And Tibber is an app on Homey.
Using all of this i plan to completely automate energy pruduction and use in the house.

Hej!

Nu var det länge sedan du skrev ditt inlägg om Tibber. Jag flyttade till Tibber ganska nyligen för jag trodde att de hade en helhetslösning med integreringar av mätningar och styrningar. Vad jag sett hittills så saknas det en del på Homey-sidan, to say the least.
Får du verkligen upp användbara mätvärden på elförbrukning i realtid med hjälp av Watty och Tibber? I Homey alltså…
Jag står i valet och kvalet om jag ska investera i en Watty, men en förutsättning är att jag ska kunna använda den för att plocka realtidsförbrukning och göra snygga grafer m.m. i någon slags dashboard.

Vad jag kan förstå är det ingen som riktigt hittat någon 100% lösning på energimätning i Homey?

/J

Jag skrev en app som kopplar samman sparsnäs med Homey för något år sedan: https://github.com/tester22/com.espsparsnas

Funkar utan problem för mig men kräver att man byggt en espsparsnäs.

Har en Tibber pulse men vad jag saknar i Homeys Tibber app är belastningen på de olika faserna, vore perfekt att kunna stänga av saker när någon fas börjar närma sig mätarsäkringens max. Har ingen koll på det här men kladdade lite i Tibbers API Explorer, så gå att få ut det från Tibber med Token och grejer men hur får jag in det i Homeyn ? Måste man skriva en App? Eller finns det någon app som bara hämtar all information när man har en Token från Tibber?

subscription{
liveMeasurement(homeId:“XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX”){
timestamp
power
accumulatedConsumption
minPower
averagePower
maxPower
voltagePhase1
currentL1
voltagePhase2
currentL2
voltagePhase3
currentL3
}
}

Hej!

Jag har precis skaffat en Homey och är också intresserad av energimätning.
Men jag vet inte i dagsläget hur mycket energi man ska lägga på att använda på diverse speciallösningar nu då alla mätare i Sverige ska bytas ut. (ca 5 miljoner)

Efter bytet så kommer alla mätarna vara utrustade med ett så kallat “lokalt kundgränssnitt” som man själv ska kunna aktivera. De nya smartare elmätarna kommer att utrustas med en HAN-port (P1).

Som jag förstod det så är detta en överenskommen branschterm mellan energiföretagen i Sverige.
Standarden bygger på implementation som gjordes i Holland 2012 (IEC 62056-21 Mode D).

Jag försökte hitta lite information, och kom över detta dokument:

bl.a. så står det:

Kundgränssnittet ska vara utformat så att det är möjligt att i nära realtid få information om

  1. både uttag och inmatning i varje fas av
    a) ström,
    b) aktiv effekt, och
    c) reaktiv effekt,
  2. spänning i varje fas, och
  3. mätarställning för uttag och inmatning av aktiv energi

Finns en app i Homey, men det kräver att man bygger och använder sig av en RPI som jag förstod.

Jag har sett att Belgien, Holland t.ex. har enheter som man kan koppla in på de nya elmätarna med P1-porten. Det bästa vore ju om dessa P1-enheter för att mäta energiförbrukningen är kompatibla, men det är kanske att begära för mycket.

Den HAN-P1 mätare som som används i Norge är RJ45 och Tibbers mätare fungerar således inte i Sverige eftersom vi kommer basera HAN-P1-porten på RJ12-kontakt.


Ursäkta om inlägget känns off-topic, men tror att detta kommer att ge oss betydligt bättre förutsättningar i framtiden gällande energimätning i hemmet.

Vad tror ni?

Verkar ju lite tråkigt att man valde P1 standard isf HAN som redan finns i Norge.

Har fått min elmätare bytt och den har nu P1 gränssnitt. Men jag har inte hittar nått färdigt sätt att få ut data till Homeyn om nu inte de utländska P1 sakerna fungerar. Men det är jag lite osäker på…

Nån som vet om det finns nån P1 energimätare som fungerar i Sverige? Investera i en Watty känns ju lite knäppt när elmätaren redan har all information tillgänglig.

Tibber har ju både watty och pulse… men jag är också på jakt efter alternativ till dessa som kan gå lokalt direkt mot Homey

Fast Tibber Pulse kopplar direkt mot Homeyn tror jag. Jag får iaf upp den som en enhet i homeyn. Men den funkar nog inte fullt ut om man har ett annat elbolag.

Finns ju ett par P1 mätare som funkar med Homeyn. Frågan är bara om de funkar med Svensk P1 standard.

Känns dumt att de inte valde rj45 som i Norge. Då hade jag haft trefasmätning sen länge

Nej den går inte direkt mot homey utan via deras api… så om deras api går ner så slutar homey funka inkl. eventuella flows etc etc…

Har kör pulse en vecka ungefär nu och det funkar… mest var det väl lärorikt att lära känna huset och hur mycket det tex drar i “viloläge” på natten etc… :slight_smile:

Kan starkt rekommendera Shelly 3EM. Man får en device per fas i Homey med Shelly-appen och många olika mätvärden:

Har du HEM 3-fas i drift? Jag försöker få min att fungera, men får bara en fas. Kör du Kentaclub-appen?

Kan också rekommendera shelly 3EM. Har själv 4 stycken som jag mäter strömförbrukningen på

  1. Hela huset
  2. Värmepanna
  3. Spa
  4. Elbilsladdare

Shelly 3EM stödjer även MQTT interface vilket jag nyttjar till att skriva data till en influx databas för historik.

Nu finns även Tibbers P1 (Pulse) för RJ12 (som Sverige valt att standardisera på) att beställa.
Det räcker med att man aktiverar sitt “kundgränssnitt” (har man t.ex. Ellevio så görs det via “mina sidor”) sen ska det räcka med att stoppa in Pulse P1 i RJ12.

Har beställt en och inväntar leverans. Kan återrapportera om det finns intresse!

1 Like