Energie overzicht maken met Power by the Hour

Lees geldwaarde als kosten.

Actueel tarief kun je zelf instellen als je een vast contract hebt

Of door een flow laten invullen

Ik heb idd een vast contract, dan is tarief aanpassingen via een flow niet van toepassing omdat dit meer voor mensen is zonder contract.
Of zie ik dit verkeerd?

Dat zie je goed.
Had je dit al gelezen trouwens? :upside_down_face:

Die heb ik idd actief, maar flow aanmaken is voor mij praktisch onmogelijk daarvoor :frowning:

Dat is voor Homey energiemeters die geen standaard meter_power hebben. Je kunt dan via een flow de kWh stand er naar toe sturen. Je moet er dus geen geldwaarde naar toe sturen.

Tenzij je dag/nachttarief hebt. Dan kun je de tariefwijzigingen bijvoorbeeld op tijd laten sturen via een flow.

1 Like

@Gruijter @Peter_Kawa dat heb ik idd, dat vond ik al vreemd omdat ik idd geen laag tarief kon invullen.
is er een voorbeeld hoe (en waar) ik dit kan invullen? ik heb de tarieven gevonden die ik heb van Vattenval.

nu klopt die niet vermoed ik omdat die met die 0,25 rekent.

Welke P1 meter heb je?
Sommigen hebben een laag/hoog tarief tag in de bijbehorende app beschikbaar. Daar kun je de flows mee aansturen.

Homewizard heeft dat niet, ik heb daartoe deze flows gemaakt:

Goedemiddag @Peter_Kawa ik heb idd ook een P1 van Homewizard,
P1 Homewizard

ik zou vergelijkbare flow kunnen gebruiken,
op dit moment krijg ik elke dag netjes verbruik in kwh te zien met kosten alleen volgens mij berekend hij nu standaard tarief die ingevuld staat van 0,25cent dit is zonder piek of dal tarief want er staat maar 1tarief.

Er is inderdaad 1 tarief veld, maar die wijzig je dus automatisch middels de flows, iedere keer als het dal of piek tarief ingaat.

1 Like

Beste @Peter_Kawa dank voor de uitleg. Nu ben ik een zeer beginnende gebruiker van flows en logica en heel eerlijk begrijp ik niet wat je nu doet om de piek en daltarieven middels een flow te laten bepalen. Is het mogelijk iets meer uitleg te geven wat je precies hebt gebouwd. Bv de 299 seconden, waarom gebruik je deze tijd? En de logica is power.in.piek.last5min/power.in.dal.last5min wat gebeurt hier dan precies mee?
Eigenlijk begrijp ik niet wat je 3 flows doen. wil je wanneer je de tijd hebt mij eens uitleggen wat er gebeurt want ik wil dit ook graag toepassen in mijn situatie. Dankjewel voor de hulp!

Ik heb in Advanced Flow flow gemaakt voor Piek/Dal uren. Echter krijg ik hem niet werkende.
Ik vermoed dat mijn fout zit in de Dan " Stel energietarief groep *** in op *** " maar kom er maar niet achter wat ik verkeerd doe.

Wie ziet mijn fout?

Voer voor tariefgroep (waar nu #actief tarief staat)een vast cijfer in, bijvoorbeeld ‘1’. En in het summarizer device dan ook ‘1’ als tariefgroep instellen.

In het summarizer moet de Tariff update group dan op 1 staan toch?

Klopt

Na het updaten van de Tariefgroep dacht ik dat de flow correct was, echter was dat niet het geval.
Na een kleine controle zag ik dat de Better Logic True/False niet werd omgewisseld.
De Betterlogic vervangen door een “Homey Logic” Ja/Nee en toen werkte het.

Aangezien ik de Homey Pro 2023 heb besteld en dat Better Logic al een tijdje niet is bijgewerkt toch maar langzaam de Better Logic gaan vervangen voor de Homey Versie

1 Like

Ter info:

:grimacing:

Ik ben niet pro betterlogic of iets, maar dat zou op zich gewoon moeten werken.

Hmm, wordt het toch weer interessant om de Better Logic app weer te gebruiken.

Dag Patrick, heb je deze flow bijgewerkt? Zo ja, zou je deze dan willen delen met me (ons)? Dank je!

@Peter_Kawa
Gisteren mijn P1 meter binnen gekregen en ook gaan stoeien met deze flows e.d.

Bij stel energietarief in op heb je waardes staan zoals deze 0.16394. Waar komen die vandaan? Ik heb daar nu ingesteld “Totaal t1 gebruik” uit de eerste flow maar betwijfel of dat correct is.

Verder heb ik omdat ik een variable contact heb de gas en stroomprijs handmatig aangepast en krijg ik hele rare waardes in mijn virtuele meter(s). terwijl als ik de flow test de waardes die daar worden weergegeven gewoon normaal lijken. Let vooral op het dagbedrag.

Waar gaat het niet goed bij mijn flows?

Bedankt.

Bij mijn leverancier.

Zoals je kunt zien in mijn voorbeeld flow,


zet ik de tarieven daarmee in de app naar gelang het hoog- of laagtarief actief is.

Verder,
ik heb geen flows om mijn virtuele meter (a.k.a. power summarizer) mee te “vullen”.
Dat gaat vanzelf.