Eneco EEX Natural Gas Spot - TTF -> Welke selectie in Power by the Hour app van Homey

Ik wil heel graag in de app mijn gas prijzen op orde brengen. Echter als ik naar mijn contract kijk, dan wordt hier genoemd EEX Natural Gas Spot - TTF.

Dit zie ik niet 1 op 1 terug in de PbtH app. Welke keuze moet ik dan maken voor gas, ik denk zelf TTF en dan EOD of EGSI, maar ik weet dit dus niet.

Iemand die hier antwoord op weet?

Dank alvast.

Ik zit bij Zonneplan, zij hanteren TTF day Ahead.
Ik heb toen voor ‘TTF Leba EasyEnergy’ gekozen, het werkt in ieder geval prima :wink:

Verder, hier nog handige info uit de howto van het Power by the Hour topic:

Na wat proberen, ben ik eruit en het moet TTF-EOD zijn voor Eneco. Met de opslagen kom ik exact uit en het verloop match ook helemaal.

Dus voor Eneco klanten die PbtH gebruiken. Eneco GAS is TTF-EOD.

De andere info moet ik nog bekijken. Wat je ziet is dat er 2 x per dag een “slechte” periode is. Ik zou vooral dynamisch mee willen schakelen op deze 2 perioden. Hoe dit echter exact in te stellen met de condities binnen de app moet ik nog even uitzoeken.

Ik heb nog een aanvullende vraag, en die gaat dan vooral over, hoe zorg je dat op de max tarief je dynamisch mee kan schakelen.

Ik wil dus graag als de eerste piek begint, iets uitschakelen.
Als deze piek eindigt, iets inschakelen.
Als de tweede piek begint weer iets uitschakelen
en als deze eindigt weer inschakelen

Maar op basis van de cards binnen PbyH snap ik nog niet helemaal hoe ik dit precies moet doen.

2024-09-20_14h53_15

Ja die PbtH trigger kaartjes moet je even doorkrijgen.
Ik probeer dan gewoon wat uit, en stuur als actiekaart een tijdlijn bericht. Zo weet ik wat er dan gebeurt (en wat niet).

Zoiets zou moeten werken, denk ik (niet getest, maar morgen rond deze tijd weet je het):

PS
Ik gebruik Chronograph timers omdat ze onder andere een herstart/stroomuitval overleven.
(want, een ingebouwde flowkaart delay verdwijnt simpelweg bij een herstart/stroomuitval, en dan triggert het “piek uur is afgelopen” gedeelte niet, als de herstart/stroomuitval tijdens het piekuur gebeurt.
Hetzelfde geldt voor de ingebouwde vertraging/delay in advanced flows).

Dank! Dit geeft al wel wat duidelijkheid, alhoewel het denk ik nog niet helemaal voor ogen heeft wat ik bedoel.

Feitenlijk wil ik, op basis van deze dag prijzen, om 600 uitschakelen en om 900 inschakelen. En dan om 1800 uitschakelen en om 2100 inschakelen.

Maar ik ga het even nabouwen en met push meldingen oid testen, dan zie ik netjes hoe laat ik een melding binnen krijg.

Dank zover!

1 Like

Deze flow heb ik nu bedacht en ga ik eerst zijn gang laten gaan. Even kijken hoe dat er morgen utiziet. En anders ga ik met jouw idee ook aan de slag.

Het zou mij verbazen als er niet iemand is die dit al helemaal op orde heeft. Maar we gaan het beleven

edit
PS het zou denk ik ook nog wel kunnen met % afwijking tov het dag gemiddelde. Afijn, wordt de komende dagen wat scenerio’s ingang zetten, en kijken welke doet wat ik bedoel.

Graag gedaan, Steven.

Bij het testen zou ik ook push kaartjes aan de trigger kaartjes hangen, of de boiler kaartjes even weglaten.
Want, als nu de boiler status verkeerd staat (aan i.p.v. uit, en omgekeerd), krijg je geen bericht.

Da’s, met alle respect, toch echt heel anders dan je in je originele vraag omschreef :wink:.
Het is ook lastige materie.
En ik begrijp deze “case” ook niet: je noemt nu vaste tijdstippen op, dat kan gewoon met een timer toch?

Nou, die tijden veranderen dus wel elke dag. Voor het afgegeven voorbeeld (plaatje) waren de tijden waar ik een actie wenst. Elke nieuwe dag verschuiven deze tijden. Dus het is wel het zelfde, maar probeerde het ietsje te verduidelijk. Maar blijkbaar niet in geslaagd…

Deze ga ik ook nog even mee stoeien

edit PS heb wat tijdlijn notificaties aangemaakt, zodat ik daar kan zien wat er gebeurd voor nu heel even

1 Like