Dimmer (Robbsmart) zigbee draadloos

Allen,

Ik heb de Robbsmart draadloze zigbee wandzender geïnstalleerd.
ik zie de wandzenders in de app en ze sturen de aan en uit commandos zoals verwacht.

Echter werkt het dimmen niet, om uit te zoeken wat het probleem is heb ik een flow gemaakt.

Nu zie ik dus dat het dim commando wel verstuurd wordt echter is de waarde altijd 0,8 die zie ik dus verschijnen op de tijdlijn. Hoe vaak en welke kant ik ook opdraai.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

ik heb de dimmer zelf niet, maar is er geen logica kaartje met daarin een getal welke als je aan de dimmer draait positieve getallen of negatieve getallen aangeeft?

Weet je zeker dat die dimmer wel een draaiknop aan kan? Moet er geen pulsdrukker op?

Hoi Robin,

Ja die is er dus wel maar geeft altijd 0,8 terug.
En nooit een ander getal, dat is juist het vreemde.

Hoi Jeroen,

Het is een draadloze dimmer, batterij gevoed.

[

Draaiknop Hue Zigbee op batterijen | ROBB SMARRT
robbshop.nl

robb-hart-oranje.png

](https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-draaiknop-zigbee-draadloos?sqr=zigbee%20dimmer)

Mhh oke jaa wel vreemd je zou een ALS kaartje verwachten met daarin er wordt geroteerd ofzo

Ik zag wel op de robbshop app in de update logs dat er 2 x afgelopen maanden is geweest met een fix voor de jou type dimmer. Wellicht ff je probleem aan support voorleggen?

Welk dim niveau is veranderd, ten opzichte van wat zou ik nu gaan denken. Ik bedoel je knop veranderd het dim niveau, maar bij welke draai beweging doet deze wat? Dus ALS knop draait rechts, verhoog licht niveau met …% en andersom.

Deze draadloze dimmer zou een absoluut dim-niveau moeten rapporteren; alsof er een fysieke dimmer aan vast zit. Naar rechts draaien en dan gaat het dim niveau omhoog en naar links draaien en dan gaat het dim niveau naar beneden.

Ik vermoed dat je, per ongeluk, een andere modus dan “mono color” geactiveerd hebt, waarmee de draaiknop een andere functie krijgt (bv color mode aanpassen).

In paragraaf 8 van de handleiding staat beschreven hoe je de color mode van de draaidimmer kunt aanpassen. Voor de dim-niveau kaart om te werken moet je de “mono color mode” (her) activeren

1 Like

Hello Ted,

Bedankt voor het mee denken, flows aangemaakt om temperatuur en hue tags uit te lezen.

Echter worden deze niet verzondene alleen de tag dim niveau wordt verzonden maar nog steeds met alleen 0,8 als waarde.

Zoals ik het zie stuurt hij de precieze waarde en geen deviatie van. Ik krijg dus steeds de waarde 0,8 welke kant ik op draai of hoe vaak

Het enige als kaartje wat beschikbaar is met de dimmer is “de batterij waarschuwing is aan”

@Raymond_Kop heb je de dimmer modus aangepast naar “mono color” volgens de stappen beschreven in paragraaf 8?

hello,

ja hij staat in mono. heb hem ook nog eens gereset.
andere tags toegevoegd en die doen het niet, blijft alleen maar 0,8 dim niveau terug geven

Het wordt steeds vreemder, als ik de flow test met handmatige waarde 1, dan alsnog geeft de tijdlijn 0,8 weer. lijkt dan niet aan de dimmer te liggen maar aan homey

Gebruik je dan wel de juiste tag?

ik denk het wel Niveau uit deze flow, als ik zoek op dimmer woonkamer zijn andere tags batterij alarm en accu niveau.

ik heb nu ook een variabele aangemaakt om eens te kijken of de “Bug” alleen in de tijdlijn zit, maar ook die variabele wordt ingesteld op 0,8 (ook als ik test en handmatig 1 of 0,5 invoer)

Waarom heet de tag die je wilt gebruiken “#Niveau” maar staat er #Dim niveau" in je flow?

ja dat is wel vreemd inderdaad.

als ik de lokale tag niveau aanklik dan selecteer hij automatisch dim niveau. sinds vanmorgen krijg ik ineens de waarde 0,56 dus het lijkt toch dat hij iets anders pakt.

alle devices verwijderd, app robbsmart verwijderd. alles opnieuw geïnstalleerd en nu pakt de flow wel de juiste tag op…

Heel vreemd! bedankt voor het mee denken allen!

vraagje over je ervaring nu?
hoe werkt de dimmerknop tijdens het draaien zie je de helderheid meteen aanpassen? of gebeurt dat pas als je stopt met draaien?
alvast bedant!