ZigBee inbouw dimmers niet bereikbaar na stroomstoring

Gisteren hadden we kortsluiting in een apparaat in de woonkamer en duurde het even voordat we er achter waren welk apparaat kortsluiting veroorzaakte; uiteindelijk bleek het een inbouw schakelaar van Sonoff te zijn. Alle overige ZigBee inbouw apparaten en lampen functioneerden daarna gewoon weer, behalve drie inbouw dimmers. Het gaat om deze:

ROBB Smarrt Zigbee Dimmer 400W
Art. No.: ROB_200-004-0

Homey geeft in een rode balk aan: apparaat is niet te bereiken.

Als ik voor apparaat toevoegen kies in de App van Homey, worden de dimmers niet gevonden. Één inbouw dimmer heb ik opnieuw aangemeld op het netwerk van mijn Homey pro, door de dimmer uiteindelijk te resetten.

De andere twee zitten echter achter de plint weggewerkt, waar een piano en een grote bank voor staan, en er zit geen fysieke schakelaar aangesloten op deze dimmers.

Voordat ik het huis overhoop ga halen, vraag ik me af, of er een andere manier is om deze dimmers weer op het netwerk aan te sluiten?

Zit er een schakelaar (direct) aan deze dimmers?
Vaak kan je een reset activeren door de dimmer snel achter elkaar aan en uit te zetten (zie handleiding)

Nee, er zitten geen fysieke schakelaars op deze dimmers.

Tja, het kán zijn dat bijv .het zigbee gedeelte een eventuele spanningspiek niet heeeft overleefd.
Maar ja, dat weet je pas als je het Pair proces in gaat.
Er is ook nog een Repair optie overigens:

Alle overige ZigBee modules werkten gewoon weer nadat het oorspronkelijke probleem verholpen was. Ook werkt één van de drie dimmers weer nadat ik de modules gereset had. Ik moest daarna natuurlijk wel weer een aantal flows aanpassen.

De laatste twee dimmers zijn echter heel moeilijk bereikbaar.

Je zou kunnen proberen om ze spanningsloos te maken door de groep waarop ze zijn aangesloten spanningsloos te maken. En weer in te schakelen.
Misschien dat ze dan weer gevonden worden.

Sommige zigbee devices (ledvance smart+) gaan ook in reset als je ze meerdere keren (5x) spanningloos maakt.
Check even je handleiding of dat bij deze wellicht ook is.

Dan werkt de tip van @Mike1233

en als je dat niet wilt doen (vanwege andere apparaten) kan je overwegen de bruine draad in de centraaldoos in het plafond los te trekken.

(Is vast ook sneller dan de piano verplaatsen)

@FKey
5x spanningsloos maken en inschakelen zou kunnen werken maar dan gaan waarschijnlijk ook andere apparaten gereset worden als die op dezelfde groep zitten.
Maar ik weet natuurlijk niet wat waar op zit.
En als Homey op die groep zit vind die dat ook niet leuk.

Er zitten meerdere devices op deze groep, en drie van dit merk. Met de overige devices, heb ik gelukkig geen issues, inclusief twee ledvance plugs. Het probleem is echter met alle drie de Robbshop dimmers…

Ik weet inmiddels dat 5x van spanning halen, leidt tot een reset van het device. Het stomme is, dat hij daarmee niet ook in pair modus komt. Dat lukt alleen via de fysieke reset knop op het device. (Ik weet dit, omdat een van drie devices, via een centraal doos makkelijk te bereiken is).

De andere twee zijn voor wandspots en plafondspotjes in de erker, die geen centraaldoos hebben. Er lijkt niets anders op te zitten dan toch het huis te verbouwen… Voor de plafondspots ga ik de ZigBee dimmer verplaatsen van de plint naar het verlaagde plafond. Die laatste zal helaas achter de plint moeten blijven.

Die dimmers van robbshop worden gemaakt door sunricher (ik heb ze direct bij sunricher besteld).
Hier vind je de handleiding

Daarin staan diverse methodes beschreven om de units te resetten en te pairen.
Het kan ook met touchlink. Heb je een hue bridge? Dan kan je ze via touchlink aan de bridge koppelen en daarna vanuit de hue app weer in pairing om zetten om aan homey te koppelen of zo….

Bedankt voor je moeite! Ik heb geen hue. Heb er wel ooit rekening mee gehouden dat dat wellicht nodig zou gaan zijn met de Homey, maar vooralsnog werken er al driekwart jaar 27 devices prima zonder storing.

Inmiddels heb ik m’n huis overhoop gehaald en de dimmers handmatig gereset, en een dimmer op het verlaagde plafond gelegd. Mocht het dus nog een keer gebeuren, dan is het al weer wat gemakkelijker om de hoek opnieuw aan te sluiten. Ik ga me ook nog eens verdiepen in dat touchlink… Misschien dat dat ook een oplossing is.

Voor touchlink moet je een device (controller of remote) dicht in de buurt van de dimmer brengen.
Achter een plint zou dan geen probleem moeten zijn…?

Goed dat het opgelost is al heeft het wat werkt gekost.
Geen defecte devoces dus?

Die dimmers doen het nog gewoon. Er was alleen één Sonoff zbmini defect, of althans daar lijkt het op… Die ga ik nog een keer nakijken.

1 Like