Digitale meter en zonnepaneel data

Vraag:
Zou iemand met zonnepanelen en een digitale meter zijn gebruikt/productie data willen delen?

Waarom:
De bijzonder wispelturige Belgische (Vlaamse) regering heeft de regeling van een terugdraaiende meter geschrapt. (Was beloofd voor nog 15 jaar) Daardoor krijg je vanaf installatie van een digitale meter slechts 0,04 € per kWh, terwijl je 0,24 € betaalt voor een kWh, maar je hoeft geen aansluit kosten meer te betalen voor je zonnepanelen (72,50€/jaar/kW omvormer vermogen)

Nu zijn er vele “experts” die zeggen dat een zelf consumptie van 30-40% mogelijk zou moeten zijn. En dat is ook nodig om nog wat rendement op je investering te hebben.
Er zijn inmiddels online calculatoren, maar die zijn geen van alle gebaseerd op echte data, slecht “schattingen”.
Om een wat objectievere berekening te kunnen maken ben ik op zoek naar data van een digitale meter bijvoorkeur gecombineerd met de data van de zonnepanelen.

Stuur me een pm mocht je me willen helpen met de data.

Hoe ga je dit gebruiken in combinatie met Homey?

1 Like

Gezien de hoeveelheid Domotica liefhebbers op het forum zijn er vast wel wat mensen die deze data automatisch vergaren :wink:
Maar om nu een flow te maken dat m’n vrouw alleen kan koken wanneer de zonnepanelen meer dan 3kW produceren leidt tot wat praktische problemen :grin:
Ik log zelf wel de opbrengst van mijn panelen, maar ben (gelukkig) nog niet in bezit van een digitale meter. Zonder de gegevens van een digitale meter is het lastig om een goede inschatting te maken van het (directe) eigen verbruik van de door de zonnepanelen geproduceerde energie.

Het is geen verzoek om live data te delen, slechts in de vorm van een csv file oid.

Ik heb uitgebreide data, maar alles ouder dan een week is alleen nog beschikbaar per hele dag, Sowieso kan je hier niets mee als jouw verbruikspatroon anders in elkaar steekt dan die van mij. Verbruikspatronen zijn enorm afhankelijk van je gezinssamenstelling en (grote) verbruikers. Ik verwarm mijn huis bijvoorbeeld met gas, dus van de verwarming zal je geen data zien. Ik kook wel elektrisch. In de zomer doen zwembad en airco veel. Sinds kort staan er een tweetal elektrische auto’s voor de deur met voorlopig (door corona) a-typisch verbruik. Heb je dat allemaal niet, dan is mijn verbruikspatroon totaal nutteloos in jouw situatie.

Ik zal je de excel besparen, maar na bijna 2 jaar zonnepanelen heb ik 32% zelf verbruikt en de rest terug geleverd. Wij koken elektrisch en ik heb verder nog geen aandacht besteed aan verbruiken (bv vaatwasser) als de zon schijnt. Kan dus best iets verbeteren, maar grootste deel gaat toch echt terug het net in.

Dank voor je info, zou je nog kunnen vertellen wat de verhouding van je jaarverbruik tov je jaar productie is?
Ik zelf zit op ongeveer 1, 5000kWh verbruik en 5000kWh productie. Koken ook elektrisch.
Thanks!

Hier ca. 5500 kWh opgewekt en 4500 kWh gebruikt (dus iets te veel panelen liggen, maar kwam zo beter uit). Panelen zouden 4880 kWh / jaar moeten opleveren, maar het is zonnig geweest sinds ze erop liggen :slight_smile:

Voor de mensen die een thuisbatterij overwegen als alternatief voor de digitale meter, ik heb offertes over heel Vlaanderen vergeleken en de goedkoopste optie van een A-merk batterij, kan je kopen bij https://marssolar.be/ . Zij regelen ook gratis een premie-aanvraag voor de batterij.