Deye inverter + Enphase + solar panels

Hallo allemaal,

Ik ben voornemens een thuis accu te gaan bouwen.

De zonnepanelen zijn voorzien van Enphase micro omvormers, dus om van de al ongezette stroom van DC naar AC moet ik weer DC maken om de accus’s hiermee op te laden.
Daarvoor heb ik de Deye inverter gevonden.
Voor wat dat betreft dus nog geen probleem

Maar… als de salderingsregeling komt te vervallen wordt een dynamisch energiecontract weer interessant.
Het wordt echter onmogelijk om dagelijks bij te moeten houden op welke momenten de prijs het meest gunstig is en de accu dus moet gaan laden als de zon niet schijnt.

Het zal ook goed zijn om bv de zonnepanelen uit te schakelen zodra de prijs negatief zakt, of juist dan de grootverbruikers aan te zetten.

Ik heb al gevonden dat Enphase met Homey pro wel werken zal, maar ik ben de Deye inverter nog niet tegen gekomen.

Ook ben ik nog niet tegengekomen dat dynamische energiecontracten geïmplementeerd kunnen worden.

Het zou dan ook fijn zijn als hier vooraf wat meer over bekend wordt.

In de app Power by the Hour worden op bepaalde tijden de prijzen opgehaald bij dynamische contracten. Dat kan je weer gebruiken in een flow.

ja dat is een nadeel van Enphase → stroom van DC naar AC moet ik weer DC maken

achteraf had je beter iets anders kunnen kiezen. zoals solaredge met modbus. lokale connectie met bijna realtime data.
volgens mij zijn er wat problemen met de enphase support, wat eindelijk wel opgelost wordt. Maar ik weet niet of dat envoy kastje real time lokale api heeft. Plus je moet dan ook meters installeren voor eigen consumptie of export restrictie.

Ga niet zomaar voor de Deye inverter , kijk wat werkelijk werkt en volg tweakers of zo. kijk ook wat home assistance supports, vanuit daar kun je altijd weer terug naar homey, dankzij de community HA app.

als je toch veel moet doen, verkoop je enphase dan. ze zijn erg gewild en misschien heb je geen gedeeltelijk schaduw op je panelen en kun je een normale string doen.

genoeg om hierover na te denken.

ik heb LG batt en solaredge maar voorlopig doe ik niks zolang salderen er is , maar de batt is voor mij meer een hobby, maar tegenwoordig kan het zo 3 a 9 maanden duren voordat je het hebt.

Ik zou mijn Enphase nooit verkopen. Top product en niet voor niets erg gewild. Geen string op mijn woning. String omvormers kunnen brand veroorzaken. (Nu gaat vast iedereen roepen dat dat niet waar is… Maar micro cracks weerstanden en een string gaat niet heel lang goed.) Homey er misschien nog niet klaar voor is betekend niet dat ik mijn systeem hiervoor aanpassen wil.

Deye word wereldwijd verkocht onder andere namen zoals o.a. SolArk (USA) en SunSynk. (UK, DE en Zuid-Afrika) Dit schijnt te werken met de SolarMAN app. Maar daar heb ik nog niet mee kunnen spelen.

Batteijen en de Deye kan ik binnen 3 weken in huis hebben. Dat is dus ook zo spannend niet.
BMS’n heb ik al liggen.
Klaar voor 3x 16s 280Ah (48V)

Mij gaat het er meer om of Homey er al klaar voor is. Dat zal het aansturen van laadcycli wat makkelijker maken.

Power by the hour… dat us een goede tip. Dank daarvoor!

Enphase is meer een installateur dingetje, gemakkelijker te installeren en 25 jaar garantie. Customer side dus nog niet ideaal, maar mooi spul, heb zelf ook micro omvormers gehad, niet enphase maar die gingen dus wel kapot.

ok je gaat je eigen battery bouwen. success en be safe (check je verzekering) . kijk op youtube naar andy’s garage en anderen.

Enphase zit net als Solar-Edge in het top segment. Alleen “een installateurs dingetje” is natuurlijk niet waar, maar laten we die discussie niet aan gaan. Daarvoor kom ik hier niet.

Ik ga niet met lithium-ion aan de gang en hoef dan ook de verzekering niet na te gaan. Kans op brand is verwaarloosbaar met deze cellen.

BMS’n regelen de spanningen om alles binnen de veilige marges te houden. Ik heb al meerdere accu’s gebouwd. 12v, 24v en 48v. Het is allemaal zo moeilijk niet. Goed je hoofd erbij houden. Fail saves inbouwen, maar vooral meten en nog eens meten en dan pas monteren. Als het nou eenmaal staat, dan heb je er geen omkijken meer naar.

Bangmakerij is bedoeld voor mensen die nooit eerder een stekker gemonteerd hebben of een soldeerbout in de hand genomen hebben. Voor mensen die net wat verder dan dit zijn en weten hoe een multimeter werkt, dan kan alles zonder vonken of gevaar.

1 Like

Ik ben blij met de opmerkingen, maar las ook reviews van Early Adapters dat Homey pro toch niet helemaal lekker stabiel loopt en de Homey weer retour ging omdat er geen maatwerk coderen mogelijk is. Niet dat het coderen voor mij nuttig is, maar ik kan nog niet lekker vinden wat het allemaal wel brengen kan.
En als ik de app dan gebruik en Somfy in de app probeer te koppelen en dit niet lukt, dan lijkt mij 400 ballen misschien ook wel een beetje boel veel.

alles loopt goed voor mij op mijn homey 2019 en 2023.

het is niet zoals HA en dit is ook niet een standaard zigbee, BT of zwave device
je moet dan iemand hebben die de app al heeft geschreven en dan ook jouw device ondersteunt. Dit alles is vrijwilligers/ opensource werk.

doe eerst veel research en zie of er lokale ondersteuning is anders heb je 15 minuten waarden van een solar app ipv near realtime. of je moet veel betalen per maand voor een developer account.
of doe HA op een goedkope intel nuc en terug koppelen naar homey.

Er zijn trouwens 2 somfy apps , 1 rts en 1 community die ook lokaal kan aansturen. heb wel een tahoma met rts , velux io etc . voor mij werkt de community 1 erg goed, plus goede support van de ontwikkelaar.

uiteindelijk hangt het af, hoeveel gebruikers dit product hebben en hoe gemakkelijk integreren is. uiteindelijk maakt een developer of athom een app om het te ondersteunen, mits de fabrikant een soort van api heeft.

Hier de Somfy connexoon IO (overgezet naar Tahoma IO) + Velux op IO) Via de Tahoma app van Somfy en het toevoegen van sensoren werkt dit perfect.
Maar het zou fijn zijn als ik de sensoren (temp, lumen) en een zelfbouw regensensor tzt ook voor andere doeleinden gebruiken kan. Ik zit inderdaad niet te wachten op abonnementen op apps im deze vervolgens pas in Homey te kunnen integreren.

Het zou bv ook fijn zijn als de Alfen laadpaal te integreren is op de Enphase micro’s, al dan niet in tussenkomst van de Slimme meter.
Enphase staat hier al met 6 CT’s “mooi” te zijn, maar ook daar moet meer uit te halen te zijn.

Ik heb begrepen dat Deye ook via modbus communiceren kan. Dan zou het in theorie dus ook zonder het abonnement van Solarman kunnen, maar dat is vast weer coderen, waarvan ik geen kaas gegeten heb.

geen idee , ik heb dus nest, awair, hue, deur, ecowitt en philips air sensors voor dezelfde data in mijn homey. plus daarbij knmi app. beetje overkill. Plus mijn velux gaat dicht als het regent. Ik zou de stand kunnen uitvragen en daarbij buienradar kunnen controleren.

maar ik zie een sunis en thermis device op de app.